نخستین "آزمایشگاه تاثیر" تاسیس می‌شود

news-thump

دومین نشست کارگروه نوآوری اجتماعی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با بررسی طرح تاسیس نخستین "آزمایشگاه تاثیر" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق دومین جلسه کارگروه نوآوری اجتماعی با حضور مسئول برگزاری کارگروه‌های ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، دبیر کارگروه، اعضا و جمعی از کارشناسان و فعالان این حوزه برگزار شد.

در این جلسه، طرح تاسیس «آزمایشگاه تاثیر» با هدف توسعه مفهومی و اجرای پروژه های ارزیابی تاثیر اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته دبیرکارگروه نوآوری اجتماعی، مساله ارزیابی تاثیر به عنوان یک حلقه مفقوده در بین طرح‎های توسعه‎ای کشور محسوب می‌شود که اعضای کارگروه نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و دارند.

بر این اساس، طرح ایجاد آزمایشگاهی در این حوزه به نام آزمایشگاه تاثیر (Impact Lab)، در قالب یک آزمایشگاه حوزه علوم انسانی و با هدف ارزیابی و ارزشیابی تاثیرات واقعی، عینی و ملموس طرح های توسعه‌ای با اولویت طرح‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی کارشناسی کارگروه قرار گرفت. آزمایشگاهی که سعی دارد تا آنچه به عنوان تاثیرات نهایی طرح ها و اقدامات و همچنین سیاست‎های موجود را که با اولویت فازبندی طرح های زیست بوم فناورانه و نوآورانه و خلاقانه برجای می‌ماند، پیش از اجرایی نمودن طرح های سرمایه‌گذاری ارزیابی نموده و اثربخشی نهایی آن ها و همچنین تاثیرات مثبت و منفی اجرایی سازی آنان را مورد سنجش قرار دهد.

به گفته دبیرکارگروه نوآوری اجتماعی، آزمایشگاه تاثیر، نوعی از فناوری‌های نرم است که هدف آن ارزیابی پیشینی، به هنگام و پسینی اقداماتی و سیاست‌هایی است که هرگونه پیاده‌سازی آنها می‌تواند نتایج مثبت و یا مخربی برجای گذارد.

وی افزود: مواردی نظیر فقدان برهه آزمایش و خطا، کمبود سرمایه‌گذاری خطرپذیر و چالش برانگیز بودن برخی زیرساخت های حیاتی کشور، از جمله مواردی است که ضرورت تاسیس چنین آزمایشگاه ویژه ای را بیشتر کرده است.

در ادامه، اعضا، فعلان و کنشگران حاضر در نشست، ضمن بررسی اولیه، مطرح کردند که آزمایشگاه اثر قصد دارد در مرحله نخست، ارزیابی تاثیر پروژه‌های سرمایه‌گذاری طرح های فناورانه، نوآورانه و خلاقانه در ستاد و معاونت علمی را با برخی اولویت های خاص و در مراحل آتی ایجاد مدلی برای ارزیابی تاثیر سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سایر طرح‌های توسعه‌ای را در دستور کار قرار دهد.

پایان خبر /

25 مرداد 1402

لینک خبر
آزمایشگاه
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری
تاسیس
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.