قانون یکی از ۱۲ فناوری نرم در جهان امروز است/ تبدیل ارزش های اجتماعی به رفتار از طریق قانون محقق می شود

news-thump
به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل این خانه خلاق و نوآوری در وبینار “ترجمه ارزش های فرهنگی به الگوهای فناورانه ضمن برشمردن ۱۲ فناوری نرم و تأکید بر لزوم تبدیل ارزش ها به هنجار در سطح جامعه، گفت: قانون به عنوان یکی از الگوهای فناورانه در این زمینه، ابزاری برای تحقق و عینیت بخشی به خوب های ضرورت یافته فراگیر در سطح جامعه است.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل این خانه خلاق و نوآوری در وبینار “ترجمه ارزش های فرهنگی به الگوهای فناورانه ضمن برشمردن ۱۲ فناوری نرم و تأکید بر لزوم تبدیل ارزش ها به هنجار در سطح جامعه، گفت: قانون به عنوان یکی از الگوهای فناورانه در این زمینه، ابزاری برای تحقق و عینیت بخشی به خوب های ضرورت یافته فراگیر در سطح جامعه است.

وی افزود: مثلاً زمانی که قانون ما را به عقب نشینی خانه مان مجاب می کند با وجود اینکه ممکن است خلاف میل ما باشد اما چون موجب تسهیل در رفت و آمد همه مردم می شود پس آن را می پذیریم.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه ما وقتی می خواهیم یک اشتغال را راه اندازی کنیم نیاز است مجوز بگیریم خاطرنشان کرد: گرفتن مجوز یک قانون است که با اجرای آن در عین اینکه ما خدماتی به دیگران ارائه می دهیم، خدماتی را از سوی جامعه نیز دریافت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت مالیات یکی دیگر از قوانین رایج در کشورهاست؛ در نگاه اول کم کردن بخشی از درآمدها و صرف آن برای دولت سخت به نظر می آید، اما وقتی که می بینیم این موضوع ضرورت همگانی دارد و بسیاری از فعالیت های دولت با اخذ همین وجوه تحقق می یابد، آن را می پذیریم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، قانون را یک فناوری دانست و گفت: این یعنی قانون مدلی جامع برای اجرای خوب ها و ارزش ها در جامعه و یک فناوری نرم در این راستاست.

وی تصریح کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا قانون زیربنای مردم سالاری است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به عینیت قانونی اخلاق در بسیاری از جوامع امروز افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا امروزه ارزش های اخلاقی مدنظر آنان در لباس قانون عینیت پیدا می کنند و مردم ملزم به رعایت آن ها هستند.

وی سپس به تشریح گام های دست یابی به فناوری قانون پرداخت و بیان داشت: اولین قدم در این راستا اثبات خوب بودن یک چیز است؛ اگر ما نتوانیم ارزش بودن یک چیز را به اثبات برسانیم از گردونه قانون شدن خارج می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه دومین گام اثبات ضرورت داشتن آن خوب است گفت: مثلاً رعایت نوبت به خودی خود خوب است که اگر رعایت نشود جامعه دچار مشکل می شود؛ پس از خوب بودن گذشته و به ضرورت تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اثبات فراگیر و مشترک المنافع بودن آن خوب سومین قدم در راه تبدیل ارزش به قانون است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر وجود خوب های ضرورت یافته فراگیری که هنوز قانون نشده اند، عنوان داشت: در عین حال قانون هایی که خوبِ ضرورت یافته و فراگیر نیستند هم داریم.

وی اضافه کرد: مثلاً قانون صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به علت عدم اثبات خوب بودن و ضرورت آن و همچنین فراگیری اش در سطح جامعه از دستور کار خارج شد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: باید از طرفی قانون هایی را که خوبِ ضرورت یافته فراگیر نیستند از بین ببریم و از آن سو خوب های ضرورت یافته فراگیر را تبدیل به قانون نماییم تا این فناوری مورد استفاده بهینه واقع شود.

وی ادامه داد: من معتقدم یکی از فناوری هایی که همه حکومت های دنیا پذیرفته اند که می تواند ارزش ها را محقق کند، قانون است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق روش های استفاده از قانون برای اجرای درست آن را برشمرد و خاطرنشان کرد: اجبار برای صادر کننده خوب ها مانند اجبار به پرداخت مالیات توسط خود افراد، اجبار برای ایجاد زمینه های صدور خوب ها و الزام به دیگران و دفع موانع راه های اجرای قانون است.

وی گفت: در اجبار برای ایجاد زمینه های صدور خوب ها مثلاً در مورد بحث افزایش جمعیت با الزام دستگاه های مختلف برای ایجاد زمینه های فرزندآوری قانون به عنوان فناوری نرم در این راستا ایفای نقش می کند؛ الزام ایجاد کننده های زمینه های تحقق ارزش ها روشی است که بیش از سایر روش ها در امور فرهنگی استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: قانون با دفع موانع، ارزش امنیت را تضمین می کند؛ یعنی با دفع شر، با رفع موانع توانمندسازی نیروهای مسلح امنیت را محقق می کند.

وی ضمن بیان انواع بایدها افزود: در یک تقسیم بندی کلی بایدها شامل سه نوع طبیعی، اجتماعی و فقهی هستند و قانون قدر مشترک آن ها در سطح اجتماعی را تحقق می بخشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: امروز با منطق فناوری قانون بسیاری از کشورها همچون ایران اسلامی پذیرفته اند که هر خوبی ضروری و فراگیری که بخواهد در سطح جامعه تحقق عینی پیدا کند باید در چرخه قانون گذاری قرار گرفته تا به باید تبدیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در جوامع مختلف بخشی از بایدهای دینی، بخشی از بایدهای طبیعی و بخشی از بایدهای وفاق های اجتماعی را تبدیل به قانون کرده اند؛ مثلاً هوای سالم که بایدی برخاسته از طبیعت است امروز یکی از قوانین بسیاری از کشورهاست.

لازم به ذکر است، سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان هرهفته با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی “مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق” از سوی این خانه برگزار می گردد و این وبینار هفتمین درس گفتار از این سلسله وبینارها بود.

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مسیر توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و به منظور شناسایی، حمایت و شبکه سازی خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فرهنگی، مبادرت به تأسیس خانه خلاق و نوآوری اشراق کرده است.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این وبینارها و فعالیت های خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می توانند به سایت این خانه به نشانی https://news.aboaeine.ir/ مراجعه کنند.

پایان خبر /

14 تیر 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.