مراحل طراحی «بوم مدل صنایع خلاق»

news-thump
به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق ، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق در چهارمین جلسه از سلسله وبینارهای درسگفتار فناوری های نرم و صنایع خلاق با موضوع «بوم مدل صنایع خلاق» به تشریح اهمیت تبدیل ایده به مدل پرداخت و گفت: ابعاد نوآوری شامل فراگیر، فرهنگی، اجتماعی و فناورانه می باشد؛ در بعد فناورانه به بهره گیری خلاقانه از فناوری های نوین پرداخته می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق ، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق در چهارمین جلسه از سلسله وبینارهای درسگفتار فناوری های نرم و صنایع خلاق با موضوع «بوم مدل صنایع خلاق» به تشریح اهمیت تبدیل ایده به مدل پرداخت و گفت: ابعاد نوآوری شامل فراگیر، فرهنگی، اجتماعی و فناورانه می باشد؛ در بعد فناورانه به بهره گیری خلاقانه از فناوری های نوین پرداخته می شود.

وی افزود: امروزه شرکت های نوپا یا استارتاپ ها جایگاه خوبی در جوامع مختلف بویژه کشور ما پیدا کرده اند؛ بر اساس نظرسنجی های مختلف ده دلیل اصلی به عنوان علل شکست استارتاپ ها شناسایی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق خاطرنشان کرد: دلیل اصلی شکست استارتاپ ها ساختن چیزی است که کسی به آن نیاز ندارد؛ در راستای مقابله با این مسئله باید مخاطبین خود را به خوبی بشناسیم و بدانیم چه نیازهایی دارند.

وی شرکت های نوپا را دارای ویژگی های خاص خود دانست و گفت: استارتاپ ها نسبت به شرکت های پایدار دارای ویژگی هایی همچون رشد سریع، خطرپذیری بالا، انگیزه و هدف خاص، تأمین مالی، ارائه راه های نوین و مقیاس پذیری هستند.

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق سپس به تشریح روش رسم مدل کسب و کار ایده در مسیر تجاری سازی ایده ها پرداخت و تصریح کرد: ادبیات مشترک در بوم مدل شامل بوم مدل کسب و کار، بوم کسب و کار و مدل کسب و کار می باشد و دارای تفاوت های جزئی هستند.

وی با اشاره به مشکلات جدید برای راهکارها افزود: از مشکلات اصلی این راهکارها این است که به ابزارهای جدید، مهارت های جدید و قالب های ذهنی نو نیاز دارند؛ بوم مدل کسب و کار می تواند به عنوان یک ابزار راهکارها را برای ما تسهیل نماید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق به روش شروع بوم مدل کسب و کار پرداخت و بیان داشت: باید در وهله اول از خودمان بپرسیم که اگر محصول را آماده کنیم آیا مشتری به سراغ ما می آید؟

وی گفت: بوم مدل کسب و کار به ما می گوید که برای راه اندازی یک کسب و کار موفق صرفاً ایده فنی، فناورانه و جدید کافی نیست و باید مشخص کرد که مشتریان ما چه کسانی هستند؟ چگونه می خواهیم با مشتریان ارتباط برقرار کنیم؟ چگونه برای مشتری ارزش ایجاد خواهیم کرد؟ روش های درآمدزایی ما چیست؟ اقلام هزینه ای ما کدامند؟ و منابع کلیدی ما چیست؟

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: هر کسب و کاری برای آغاز و موفقیت نیاز به یک مدل کسب و کار دارد؛ تعاریف مختلفی از مدل کسب و کار وجود دارد.

وی با تأکید بر تعریف اصطلاحی و رایج مدل کسب و کار عنوان داشت: در این تعریف مدل کسب و کار یعنی منطقی که چگونگی آفرینش، رساندن و کسب ارزش توسط سازمان را توصیف می کند. در اصل مدل کسب و کار نحوه ارائه ارزش به مجموعه مشتریان را نمایان می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق گفت: ایجاد ارزش، ارائه ارزش و کسب ارزش مفاهیمی هستند که در مدل کسب و کار می گنجد.

وی ادامه داد: بوم مدل کسب و کار در حقیقت ابزار مفیدی برای بیان یک مدل کسب و کار به شیوه ای مؤثر است؛ این ابزار یک طرح گرافیکی برای خلاصه سازی فرآیند ایجاد، تحویل و به دست آوردن ارزش سازمان می باشد.

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق ویژگی های اصلی بوم مدل کسب و کار را برشمرد و خاطرنشان کرد: کامل بودن، ساده بودن و فهم آسان آن، مختصر بودن و زبان مشترک بودن و مفهوم دیداری داشتن از مهمترین ویژگی های بوم مدل کسب و کار است.

وی گفت: باید برای ترسیم بوم مدل کسب و کار چهار بخش مختلف را برای پاسخ به سؤالات چه کسی؟ چه چیزی؟ چگونه؟ و چه مقدار؟ آماده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق بیان داشت: در بخش مربوط به سؤال «چگونه؟» باید شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی و منابع کلیدی را بیاوریم؛ در بخش مربوط به سؤال «چه چیزی؟» می بایست ارزش های پیشنهادی را ذکر کنیم و در بخش «چه کسی؟» بخش مشتریان، ارتباط با مشتری و کانال های توزیع را برمی شماریم. در بخش «چه مقدار؟» هم جریان های درآمد و ساختار هزینه ها را می نویسیم.

وی سپس ضمن بیان ساختار اصلی بوم مدل کسب و کار افزود: این بوم شامل ۹ بخش بر اساس پاسخ سؤال های چه کسی؟ چه چیزی؟ چگونه؟ و چه مقدار؟ می باشد.

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: در بخش مشتریان باید ببینیم برای چه افراد یا شرکت هایی محصول یا خدمت خلق می کنیم؛ در بوم کسب و کار باید مهمترین مشتریان خود را در ستون مربوط به بخش مشتریان بیاوریم.

وی گفت: در بخش مشتریان باید نوع مشتریان و نوع تقسیم بازار به صورت کامل مشخص گردد؛ تقسیم بازار فرآیندی است که برندها با هدف بهینه سازی تلاش های بازاریابی، تبلیغات و فروش خود، بازار هدف را به بخش های کوچک تر از افرادی که ویژگی های مشترکی دارند، تقسیم می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق با تأکید بر عناصر مهم در ترسیم بخش مشتریان در بوم مدل کسب و کار عنوان داشت: در این قسمت باید بخش بندی بر اساس پارامترهایی نظیر قابلیت اندازه گیری، دسترسی، تمایز، رسیدن به دو بخش متفاوت، قابلیت پیگیری و وفور مشتری انجام شود.

وی با اشاره به ویژگی های مشتریان و پذیرندگان آغازین ادامه داد: این نوع مشتری ها عمدتاً دارای ۳ ویژگی مشترک هستند؛ این ۳ ویژگی عبارتند از اینکه مسئله ای که ما در پی حل آن هستیم را دارند، به خوبی می دانند که این مسئله را دارند و هم اکنون فعالانه به دنبال روش هایی برای حل مسئله خود هستند.

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق سپس به مباحث مربوط به بخش ارزش پیشنهادی پرداخت و خاطرنشان کرد: این بخش مهمترین قسمت بوم مدل کسب و کار را تشکیل می دهد و در آن می خواهیم آنچه را برای مشتری مهم است بنویسیم؛ یعنی باید ارزش برای مشتری نیاز باشد.

وی افزود: در واقع ارزش آن چیزی است که ما در محصول و خدمتی که به مشتری عرضه می کنیم وجود دارد و مشتری بخاطر همان چیز حاضر به خرید خدمت یا محصول می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق در ادامه با تشریح ویژگی های لازم برای کانال توزیع خاطرنشان کرد: با ترسیم کانال توزیع به این که چه راهی برای رساندن ارزش های پیشنهادی مان به دست مشتریان در اختیار داریم و هم اکنون به چه کانال هایی دسترسی داریم باید پاسخ دهیم.

وی خدمات پس از فروش و ارائه کاتالوگ را از راهکارهای کانال توزیع برای رساندن ارزش پیشنهادی به مشتریان دانست و گفت: باید در کانال توزیع مشخص کنیم که نقاط تماس ما برای آگاه سازی، ارزیابی، انتخاب، خرید و پشتیبانی چیست؟

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق تصریح کرد: جهت ارتباط گیری با مشتری می توان از روش هایی همچون تبلیغات آنلاین، بازاریابی دیجیتال و دستیار شخصی استفاده کرد.

وی با اشاره به جریان درآمدی به عنوان یکی دیگر از بخش های بوم مدل کسب و کار افزود: روش های درآمدزایی از مشتریان که از طریق فروش محصول یا خدمات و یا حق عضویت محقق می شود را جریان درآمدی می نامند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق بیان داشت: باید در بوم مدل کسب و کار در هر بخش مهمترین آن ها را در صدر بنویسیم.

وی گفت: فعالیت های کلیدی برای رساندن ارزش به مشتری یکی از اصلی ترین کارهایی است که باید در بوم مدل کسب و کار ترسیم شوند؛ تولید و تضمین کیفیت و حل مسئله و نوآوری از مهمترین فعالیت های کلیدی به شمار می آیند.

معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: منابع کلیدی مهمترین دارایی های مورد نیاز برای عملکرد صحیح مدل کسب و کار را به ما معرفی می کنند؛ نیروی انسانی، منابع مالی، دانش و منابع فیزیکی یا معنوی می توانند از منابع کلیدی باشند.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی مهم ترین هزینه های مدل کسب و کار در ساختار هزینه ها عنوان داشت: باید گران ترین منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی و هزینه های منابع انسانی و تجهیزات را در ساختار هزینه ها برشماریم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق گفت: در مورد شرکای کلیدی باید دانست که چه شرکا و تأمین کنندگانی فعالیت های مدل ما را حمایت می کنند؟ همچنین لازم است بدانیم برای انجام فعالیت های کلیدی به کدام یک از شرکا نیاز اساسی داریم؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر کسب و کاری شرکای عملیاتی، شرکای زنجیره تأمین، شرکای زیرساخت و تأمین کنندگان از مهمترین شرکای کلیدی به حساب می آیند.

لازم به ذکر است، سلسله وبینارهای درس گفتار فناوری های نرم و صنایع خلاق هر هفته با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق ” معاون آموزش و توسعه فناوری خانه خلاق و نوآوری اشراق” از سوی این خانه برگزار می گردد.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این وبینارها و فعالیت های خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی می توانند به سایت این خانه به نشانی https://news.aboaeine.ir/ مراجعه کنند.

پایان خبر /

22 مرداد 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.