چگونه کارآفرین خلّاق شویم؟

news-thump
مدیرعامل خانه خلّاق و نوآوری اشراق گفت: اگر محصول یا خدمت مورد نظر هم‌راستا با توان، علاقه و ارزش های ما باشد می تواند به موفقیت ما ختم شود.

مدیرعامل خانه خلّاق و نوآوری اشراق گفت: اگر محصول یا خدمت مورد نظر هم‌راستا با توان، علاقه و ارزش های ما باشد می تواند به موفقیت ما ختم شود.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی در وبینار آموزشی با عنوان «چگونه کارآفرین خلّاق شویم؟» که به همت این خانه خلاق برگزار شد، گفت: شاخص های اساسی خلاقیت در کارآفرینی متنوع است؛ یکی از آن ها ارائه محصول یا خدمت خلاق می باشد؛ این کار را باید با قطعات کوچک و شدنی شروع کنیم. نباید یکباره کل پروزه و محصول را پیاده سازی نمود و لازم است یک قطعه کوچک و شدنی را انجام دهیم و سپس آن را توسعه ببخشیم. این امر با استفاده از ماتریس قدرت- منفعت انجام شدنی است.

لزوم توجه به ریزه کاری ها در ارائه محصول یا خدمت

وی افزود: دومین شاخص در ارائه محصول یا خدمت خلاق این است که به ریزه کاری ها توجه کنیم؛ باید بدانیم که فاصله خوب تا عالی، ریزه‌کاری هاست. هرگاه همه نیازهای یک ساختمان در آن وجود داشت خوب است، اما وقتی که رنگ کاری و طراحی های زیبایی برای آن اجرایی شد به مرحله عالی بودن می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: رنگ بندی بویژه در تولیداتی که ارتباط بیشتری از طریق چشم با آن ها برقرار می شود، طراحی و دیزاین محصول یا خدمت، دقت و سرعت از مهمترین عوامل تأثیرگذار در ریزه کاری هاست.

وی رعایت انسجام و هماهنگی درونی و تناسب بیرونی را از دیگر عوامل مهم در کارآفرینی خلاقانه دانست و گفت: فرایندهای طراحی، خط تولید مشخص و منظم و چینش کارها و تقسیم وظایف می تواند به انسجام و هماهنگی درونی کار و خلاقانه بودن آن کمک شایانی کند. در برخی از فروشگاه های بزرگ می توان این انسجام را که بر پایه تقسیم وظایف ایجاد شده است، مشاهده نمود.

اهمیت همخوانی و تناسب کالا یا خدمت با نیاز مشتری

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق همخوانی کالا یا خدمت با نیازهای مشتری را یکی از عوامل تناسب بیرونی آن و بالابردن خلاقیت در کارآفرینی برشمرد و تصریح کرد: کالا یا خدمتی که می خواهیم ارائه دهیم می بایست با شرایط محیطی تناسب داشته باشد؛ مثلاً در سوپر مارکت های موجود در محله ها و کوچه های مختلف اگر محیط داخلی به نحوی بوده که عبور و مرور افراد در آن دشوار باشد، این موجب عدم تناسب با شرایط محیطی محله های مسکونی است.

وی با اشاره به اینکه محصول یا خدمت باید متناسب با بازار باشد، افزود: باید محصول بر اساس عرف موجود در بازار تهیه و تنظیم گردد تا بتواند برای فعالان بازار قابل ارتباط گیری و استفاده باشد.

لزوم هموارسازی مسیر جهت بهرگیری بهتر مشتری از محصول یا خدمت

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: محصول یا خدمت خلاقانه می بایست به گونه ای طراحی شود که سفر مشتری برای بهره گیری از آن را هموار کند. لازم است مشتری بتواند راحت و روان مسیر بهره گیری از محصول و خدمت را طی کند؛ این امر با تسهیل در روند ثبت نام، آگاهی و مهارت دادن به مشتری، خرید، تخفیف ها، خدمات پس از فروش و اشکالات در مسیر دریافت کالا یا خدمت می تواند به منصه ظهور برسد.

وی گفت: رعایت کیفیت و استاندارها نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در میزان خلاقیت ارائه شده در تولید خدمت یا محصول نوآورانه است. توجه به استاندارهای ملی و بین المللی و رعایت انتظارات مشتری از جمله شاخص های ارتقای کیفیت و ملاحظه استاندارهاست.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق به تشریح شاخص های کارآفرین خلاق اظهار کرد: با رعایت اخلاق کارآفرینی و شاخص هایی همچون صداقت، هم دلی که به همراهی ختم شود، تکریم مشتریان و سایر مرتبطین و همچنین داشتن روحیه صمیمیت با آنان می تواند از مهمترین ویژگی های اخلاقی کارآفرین خلاق باشد.

وی با تأکید بر اهمیت نظم و برنامه به عنوان یکی دیگر از ویژگی های کارآفرین خلاق اظهار داشت: برای این کار باید برنامه ریزی دقیق و استفاده از فرصت ها، هدف‌گذاری و پایش برنامه ها را داشته باشیم، که این امر با استفاده از کسب مهارت در زمینه کوچینگ قابل دست یابی است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: خیال ورزی یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کارآفرینی خلاق و نوآورانه است. الکساندر گراهام بل با خیال پردازی هایی که داشت، توانست تلفن را اختراع کند. در خیال ورزی باید در وهله قدرت تخیل خود را تقویت نماییم و این امر با جدی گرفتن ایده ها قابل تحقق است. می بایست همواره به ایده های خود اهمیت داده و آن ها را یادداشت کنیم. برای پیرایش و پالایش ایده ها تکنیک اسکمپر می تواند یکی از بهترین تکنیک ها باشد.

وی ادامه داد: مقاوم سازی یکی دیگر از عوامل خلاقانه تر شدن محصول یا خدمت مورد نظر یک کارآفرین خلاق است؛ تقویت مهارت، دانش و اطلاعات که با مطالعه و شنود پادکست، مرور بلاگ و شرکت در دوره های آموزشی می تواند به این تقویت بینجامد.

اهمیت آموختن روش های کارآفرینی خلاق جهت رشد و توسعه شغلی

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق سپس انواع روش کارآفرینی را برشمرد و خاطرنشان کرد: باید روش های کارآفرینی خلاق را بیاموزیم؛ زیرا این روش ها دارای روند رو به رشد و توسعه هستند. یادگیرندگی متداوم از کارمندان، شرکا، رقبا، محیط، بازار، مشتریان، دانشمندان و سایر افراد و گروه های جامعه می تواند به یادگیری روش های کارآفرینی خلاقانه منجر شود.

وی گفت: انتخاب درست محصول یا خدمت نیز یکی دیگر از عوامل موفقیت کارآفرین خلاق است؛ اگر محصول یا خدمت مورد نظر هم راستا با توان، علاقه و ارزش های ما باشد می تواند به موفقیت ما ختم شود. تکنیک ایکیگای برای این انتخاب از کارآیی بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: توجه به بازخوردهای بازار و مشتریان، رقبا، همسایگان، کارمندان و شرکا نیز می تواند بر میزان موفقیت کارآفرین خلاق بیفزاید.

می بایست در کشف و حل نیازها چند قدم جلوتر از مشتری باشیم

وی ضمن بیان اهمیت پیشتازی کارآفرین خلاق در کشف و حل نیازها افزود: لازم است همیشه یک یا چند قدم از مشتری جلوتر باشیم؛ این پیشتازی با کاوش کردن، یافتن نیاز، کشف راه حل و غیره قابل دست یابی است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: کاوشگری را میتوان از دیگر عوامل موفقیت کارآفرینان دانست. سرک کشیدن و لایه برداری پیرامونی و به طور کلی اهمیت ویژه دادن به محیط و پیرامون می تواند این کاوشگری را عملی کند.

وی گفت: برای کارآفرینی خلاق و نوآورانه می بایست ریسک پذیر بود؛ برای این کار لازم است تمرین و تجربه های مختلفی را برای خود ایجاد کنیم.

رقبا مهم ترین مسئله در میدان کارآفرینی هستند

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با تشریح میدان کارآفرینی بیان داشت: مهمترین مسئله در این میدان «رقبا» هستند؛ در رابطه با رقبا می بایست حقوق آنان را رعایت کنیم تا ارزش افزوده ای را برای خود ایجاد کنیم. تکریم رقبا، ارجاع به آنان در صورت عدم توان ارائه محصول یا خدمتی خاص و پرهیز از تضعیف و بدگویی رقبا نیز از دیگر اقداماتی است که باید در مواجهه با رقبا انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت اعتمادسازی در ارتباط با مشتریان ادامه داد: اعتماد باید به طور کامل و بر اساس اینکه نیاز واقعی مشتری را شناسایی کرده و به صورت صادقانه با او برخورد می کنیم، ایجاد شود.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق ابراز کرد: اقناع مشتری نیز یکی دیگر عوامل تأثیرگذار در رونق کسب و کار خلاقانه است.

وی در پایان یادآور شد: رمز موفقیت هر کارآفرین خلاق در تمرکز، تمایز و تعامل خلاصه می شود؛ همچنین باید عاشق کارمان باشیم و با آن زندگی کنیم.

پایان خبر /

11 بهمن 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.