فعالیت های خلاقانه مکمل فعالیت های تبلیغی می شوند

news-thump
به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، جلسه تبیین ظرفیت ها و زمینه های همکاری اداره کل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، در سالن شهید سلیمانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بلاغ، به همت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، جلسه تبیین ظرفیت ها و زمینه های همکاری اداره کل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، در سالن شهید سلیمانی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محمد قطبی رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در خصوص اهداف فعالیت های این مرکز و نحوه خدمات دهی و پذیرش آن مطالبی را بیان کرد.

حجت الاسلام قطبی با اشاره به سیاست کلی مراکز نوآوری در کشور اظهار داشت: مسأله ای که در مراکز نوآوری دنبال می شود و به طور معمول مراکز رشد یا شتاب دهنده که با واژه های مختلف در سطح کشور مطرح هستند این است که از ایده ای که قابلیت رشد را دارد و در قالب یک کسب و کار می تواند در جامعه در عرصه عمل ظاهر گردد را پشتیبانی می کنند.

وی در ادامه مطالب خود افزود: فرآیند پذیرش، مشاوره، آموزش، توانمند سازی و ارائه خدمات در چنین مراکزی صورت می گیرد تا صاحبان ایده به یک بلوغ برسند و بتوانند در قالب یک شرکت خلاق در سطح جامعه فعالیت داشته باشند. در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق علاوه بر میزبانی از ایده های خلاق در کنار آن یک فرایند دیگری نیز پیش بینی شده است که در آینده نزدیک به عنوان “بسته های فعالیتی و برنامه ای” آن را ارائه خواهیم کرد.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان کرد: ما ورودی های مرکز نوآوری را می توانیم به عنوان یک درگاه تعریف کنیم و هر فردی که شرایط مصوب در این مرکز را داشته باشد اعم از طلاب و غیر طلاب ، خانم یا آقا و با هر رده سنّی و از هرنقطه کشور اگر ایده ای داشته باشد که هیأت داوران تشخیص بدهند که این ایده قابلیت ایجاد یک شرکت خلاق را دارا باشد این فرد می تواند در این مرکز پذیرش و از خدمات موجود در این مرکز بهرمند گردد.

حجت الاسلام قطبی همکاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت با دفتر تبلیغات اسلامی را امری مهم برشمرد و گفت: این مرکز به دودلیل خواستار همکاری با دفتر تبلیغات می باشد؛ اول اینکه مرکز ملی نوآوری و خلاقیت قصد دارد غالب و محوریت فعالیت های آن حوزوی باشد، دلیل دوم آنکه ظرفیت موجود در دفتر تبلیغات اگر امتداد پیدا کند آورده بیشتری برای خود دفتر تبلیغات اسلامی محسوب خواهد شد.

وی به اهمیت برگزاری چنین جلساتی اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه باید تبیین شود در بخش تبلیغ و اداره کل تبلیغ عمومی چه ظرفیت هایی وجود دارد که می تواند زمینه ای فراهم کند تا یک گروه طلبه که دارای ایده فناورانه و خلاقانه است به سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت سوق داده شود تا بتوانند از خدمات موجود در این مرکز بهره مند شوند.

رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان کرد: اگر مبلغان دارای ایده خلاق و نو در قالب یک گروه در مرکز نوآوری و خلاقیت برای دریافت خدمات آموزشی پذیرش شوند هیچگونه مانعی با ادامه فعالیت های تبلیغی آنها بوجود نمی آید. بلکه می توانند با استفاده از خدمات آموزش و مشاوره ای این مرکز، تحولی در راستای بالا بردن راندمان فعالیت تبلیغی خود داشته باشند.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: موضوع خلاقیت، نوآوری و ابتکار در عرصه فعالیت های تبلیغی یکی از مهمترین عناصر تاثیرگذار در امر تبلیغ دین می باشد و خلاقیت در بکارگیری قالب های جدید تبلیغی و بهره گیری از ابزارهای نوین، فعالیت های تبلیغی موفق تری را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه مطالب خود به لزوم خلاقیت و نوآوری در برگزاری فعالیت های فرهنگی و تبلیغی اشاره کرد و افزود: اگر مبلغ بخواهد فعالیت تبلیغی او در میان مخاطبان تاثیر بگذارد باید از شیوه های تبلیغی کلیشه ای و سنتی کم فایده فاصله بگیرد و به سمت راه های خلاقانه و نوآورانه برود.

مدیرکل تبلیغ عمومی بیان کرد: تشکیل گروه های تبلیغی اولین گام در جهت به روز شدن فعالیت های تبلیغی و تغییر روش های قدیمی و کم اثر بود. گام دوم در تحول فعالیت تبلیغی و بالا بردن اثربخشی آن؛ آموزش گروه های تبلیغی در زمینه های مهارتی و علمی بوده که تا کنون به فضل الهی این کار با قوت صورت گرفته و در حال انجام نیز می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین کمال، تاسیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت را امری ارزشمند برشمرد و گفت: ایجاد مرکز ملی نوآوری و خلاقیت یک امر مورد نیاز و ارزشمندی است که می تواند کمکهای شایانی را در زمینه عملی شدن ایده های ناب و خلاق مبلغان و طلاب سراسر کشور داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: هم اکنون با توجه به شرایط بد اقتصادی و معیشتی مبلغان، شاهد کمرنگ شدن فعالیت های تبلیغی می باشیم و تعداد قابل توجهی از مبلغان توانمند برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی، فعالیت های تبلیغی خود را کاهش داده و جذب نهاد ها و ادارات شده اند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تامین نمایند و این موضوع باعث کاهش مبلغان فعال، توانمند در جامعه خواهد شد.

مدیرکل تبلیغ عمومی اظهار داشت: برای تداوم حضور مبلغان توانمند در عرصه تبلیغ و رفع مشکل اقتصادی آنان و همچنین بیشتر شدن فعالیت های فرهنگی خلاقانه، باید مبلغان مورد حمایت قرار گیرند و نیز بتوانیم کسب و کار پایدار و متناسب با فعالیت های فرهنگی و تبلیغی آنان ایجاد نمائیم. این که چنین کسب و کاری به چه شکل باشد و چگونه صورت گیرد را می توانیم از ایده هایی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت ثبت شده و می شود بهره بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین کمال به اهمیت استمرار فعالیت های تبلیغی و بکارگیری شیوه های جدید در این زمینه اشاره کرد و گفت: طرح و برنامه نویسی، همچنین داشتن ایده های جدید و خلاق در امر تبلیغ یک امر ضروری می باشد که باید به آن توجه کرد.

وی در خاتمه مباحث خود بیان کرد: مرکز ملی نوآوری و رشد باید در دو جهت نسبت به مبلغان و تبلیغ، فعالیت های خود را سامان دهد؛ جهت اول قضاوت و داوری نسبت به ایده های جدید و نو تبلیغی مبلغان و حمایت از آنان و جهت دو آنکه به منظور ایجاد رویکرد خلاق و نوآورانه در مبلغان و گروه های تبلیغی دوره های آموزشی خاصی را برگزار نماید.

در ادامه جلسه حجت الاسلام شریعتمداری رئیس اداره اعزام تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروزه کشور های غربی بر پایه تولیدات و محصولات خود که با سیاست های مرتبط با افکار و سبک زندگی غربی صورت می گیرد اعم از محصولات سخت افزاری و نرم افزاری، فرهنگ کشورشان را گسترش می دهند.

رئیس اداره اعزام تبلیغ عمومی بیان کرد: در بین گروه های تبلیغی شاهد استعدادها و توانمندی های فوق العاده ای هستیم، به طور مثال گروهی مشغول به فعالیت در زمینه تولید نرم افزار به صورت حرفه ای، گروهی دیگر در بحث ایجاد پارک های فرهنگی-تربیتی شروع به کار کرده و تا مرحله قرارداد با شهرداری پیشرفته است، گروهی دیگر در بحث آموزش های مختلف کار با کودک و نوجوان و خانواده در حدّ تربیت مربی فعالیت داشته اند.

وی در ادامه مطالب خود به موضوع توجه به منابع پایدار در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص های دفتر تبلیغات در ارتقای گروه های تبلیغی داشتن منبع پایدار مالی می باشد تا گروه های تبلیغی در کنار حمایت های دفتر تبلیغات اسلامی از آن منابع نیز استفاده کنند.

حجت الاسلام شریعتمداری اظهار داشت: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت می تواند با ثبت و عملیاتی کردن ایده های جدید در بحث کسب و کار مبلغان، البته فعالیت های اقتصادی متناسب با کارهای فرهنگی و تبلیغی آنان، کمک شایانی در ایجاد و توسعه منابع پایدار مبلغان و گروه های تبلیغی نماید.

رئیس اداره اعزام تبلیغ عمومی در پایان مطالب خود به موضوع گرفتن مجوز موسسه برای گروهای تبلیغی اشاره کرد و اظهار داشت: خواسته ما از رئیس محترم مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق این است که با تعامل با نهادهای بالادستی برای گروه های تبلیغی بتواند مجوز تشکیل موسسه فرهنگی را اخد نماید تا گروه های تبلیغی توانمند با تلاشی مضاعف به فعالیت های فرهنگی و تبلیغی خود ادامه دهند.

 

پایان خبر /

29 آبان 1399

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.