رویداد ملی سقاخونه با پذیرش ایده های خلاق در محوریت زیارت برگزار می شود

news-thump
مدیرعامل خانه خلاق و اشراق دفتر تبلیغات اسلامی گفت:رویداد ملی سقاخونه با هدف پذیرش و حمایت از ایده‌های خلاق با محوریت زیارت برگزار می شود.

مدیرعامل خانه خلاق و اشراق دفتر تبلیغات اسلامی گفت:رویداد ملی سقاخونه با هدف پذیرش و حمایت از ایده‌های خلاق با محوریت زیارت برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قطبی در نشست خبری رویداد ملی مسئله محور سقاخانه (ایده های استارتاپی حوزه زیارت) که از سوی خانه خلاق و نوآوری اشراق در سالن علامه طباطبایی مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این رویداد از سوی سازمان های فرهنگی شهرداری مشهد و قم شیراز و با همکاری خانه خلاق و نوآوری اشراق و بنیاد نخبگان استان قم با عنوان رویداد ملی مساله محورسقاخونه به پذیرش و حمایت از ایده های استارتاپی در حوزه زیارت می‌پردازد.
وی افزود: این رویداد با محوریت خدمات رسانی و میزبانی و اسکان و استقبال و سلامت و حمل و نقل وسوغات زائر در سایت SAGHAKHONEH.IR برگزار می شود و به ظرفیت‌های گردشگری شهرهای زیارتی ایران می‌پردازد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این رویداد با محوریت سه شهر قم، مشهد و شیراز برگزار می‌شود و شهرداری‌های این سه شهر به برنامه ریزی پیرامون آن می پردازند. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قطبی بیان کرد: در تاریخ تمدن شیعه دائما نوآوری های خوبی در خصوص زیارت شکل گرفته است و این رویدادها از جنس خلاقیت بوده ، به طوری که پس از دفن پیکر قبر ساخته می شد و رفته رفته ابنیه ای برای قبر احداث شده و ابعاد بزرگتری از ساختمان برای مناسک و زیارت تاسیس می شده است.
وی عنوان کرد: در طول تاریخ آرام آرام هنرهای تجمسی و منبت و کارشی کاری اضافه شد و ضریح سازی، معنویت خاصی به فضا بخشید و ابنیه دارای نمایی زیبا شد و همه این ها ابتکاراتی بود که در ادوار مختلف تاریخی شکل گرفته است، ضمن اینکه شکل گیری بازارچه‌ها و واحدهای اقامتی برای پذیرایی از زائران از جمله این خلاقیت ها بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: این رویداد به این مساله می پردازد که در شهرهای بزرگی همچون مشهد، قم و شیراز که حرم و نگین مقدسی وجود دارد، چه اتفاقات نو و خلاقیت می‌تواند رقم بخورد که حال و هوای حرم شعاع بیشتری پیدا کند.
وی ادامه داد: این رویداد باید به شهرداری کمک کند و ایده به‌سوی کسب‌وکار رفته و به زیارت شهرهای ایران و جهان خدمات ارائه بدهد به خصوص در شهری که حرم معصومین در آن وجود دارد سیستم حمل‌ونقل عمومی و زیرساختها باید حال و هوای حرم داشته و اِلمان شهری نیز تفاوتی با شهرهای دیگر داشته باشد.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین در این شهرها فرهنگ میزبانی نیز متفاوت است و میزبانی و فرهنگ ارتباط با زائر در شهرهای مشهد و قم و شیراز با شهرهای دیگر تفاوت دارد و این موضوع نیازمند ایده و خلاقیت است.
وی گفت: ورودی به این سه شهر نیز باید با دیگر شهرها تفاوت داشته باشد و این موضوع نیازمند طرح و ابتکار است، از طرفی حمل‌ونقل زائر و اسکان زائر که با نهادهایی ازجمله شهرداری در ارتباط است باید با نوآوری همراه باشد و فراخوان و زمینه‌ای ایجاد شود تا نوآوری‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اینکه در این زمینه نیاز به حمایت‌های مالی و پشتیبانی اداری است افزود: شعاع نورانیت حرم باید در پهنه شهری توسعه پیدا کند، در این راستا شهرداری قم پیشنهاد داده تا رویداد به‌صورت ملی برگزار شود.
وی بیان کرد: امروز همکاری خوبی میان شهرداری‌های این سه شهر ایجادشده تا این رویداد به‌خوبی برگزار شود؛ البته رویداد ملی مسئله محور نیازمند انگیزه سازی است و علاوه بر این اصحاب رسانه هم باید فعالیت رسانه‌ای در این راستا انجام دهند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ایده‌ها باید ادامه پیدا کند و شهرداری و نهادهای دیگر که مرتبط هستند باید از این ایده ها بهره مند شوند تصریح کرد: بهره مندی از ایده ها نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است و پس از پایان فراخوان نیز ایده‌ها داوری می‌شود و ممکن است ایده پیشنهادی سازنده باشد و اگر قابلیت خوبی داشته باشد در کنار تقدیر، از شخصی که ایده را ارائه کرده استفاده می‌شود.
وی عنوان کرد: این رویداد باید حداقل سالی یک‌بار برگزار و تداوم داشته باشد تا سرآغاز جمع اندیشی ملی و بین‌المللی باشد و نخبگان و اصحاب فکر و نخبگان در آن سهیم شوند، حرف‌های تازه و نو مطرح می‌شود و دراین‌بین ایده‌ها قد کشیده و تبدیل به محصول نوآوری می‌شود.

پایان خبر /

13 دی 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.