روش های ایجاد تعادل و توازن بین درآمدها و هزینه های زندگی

news-thump
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: حدود 23 میلیون نفر از مردم ما به طور مشخص و رسمی مشغول به کار هستند و دولت و ملت می بایست با استفاده از روش های مختلف به ایجاد توازن بین کار و معیشت اهتمام داشته باشند.

مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: حدود 23 میلیون نفر از مردم ما به طور مشخص و رسمی مشغول به کار هستند و دولت و ملت می بایست با استفاده از روش های مختلف به ایجاد توازن بین کار و معیشت اهتمام داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در وبینار آموزشی با موضوع «تعادل و توازن بین کار و معیشت» که از سلسله وبینارهای مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح روش‌های ایجاد تعادل اقتصادی در طول زندگی پرداخت و گفت: روش هایی که در کشور ما و البته در دنیا رایج است شامل روش های قانونی و اجتماعی که در منطق کارآفرینی موجب تعادل و توازن بین کار (درآمد) و معیشت (هزینه) می باشد. البته باید گفت که کار بدون درآمد هم داریم، اما آنچه در این جا مد نظر ماست کار دارای درآمد می باشد. 
وی افزود: یکی از رایج ترین این روش ها توازن طولی درآمد می باشد؛ در این روش فرد خودش با کمک قوانین و نظامات در درسترس، درآمد خودش را در طول زندگی توزیع می کند.
مدیر عامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: امروز در کشور ما طبق تعریف جهانی کار که می گوید از سن 15 تا 65 سالگی سن کار می باشد، حدود 54 میلیون نفر هستند که یا مشغول به کار هستند و یا آمادگی کار را دارند. 
وی بیان داشت: حدود 23 میلیون نفر از مردم ما به طور مشخص و رسمی مشغول به کار هستند و می بایست به ایجاد توازن بین کار و معیشت خود اهتمام داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیمه را یکی از روش های توازن طولی درآمد دانست و گفت: بیمه هایی همچون سلامت، عمر، حوادث، خودرو و... نمونه هایی از این بیمه ها برای تبدیل نمودار سینوسی مرتبط با میزان هزینه ها و درآمدهای زندگی ما به یک خط مستقیم هستند تا ما بتوانیم به یک توازن طولی در مسائل معیشتی خود برسیم. 
وی مستمری بازنشستگی را یکی دیگر از روش های ایجاد توازن طولی بین کار و معیشت برشمرد و تصریح کرد: این مستمری بعد از زمان از کار افتادگی به اشخاص داده می شود تا به طور ناگهانی میزان درآمد آن ها به صفر نرسد و بتوانند تا آخر عمر از آن بهره مند باشند. 
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به سرمایه گذاری های مختلف به عنوان یکی دیگر از روش های ایجاد توازن طولی افزود: ما می توانیم با سرمایه گذاری های مختلفی همچون بانکی، ملکی، طلا و ارز برای روز مبادای خود یک توازن را از قبل ایجاد نماییم. 
وی بیان داشت: سنوات خدمت نیز از دیگر روش های ایجاد توازن طولی بین کار و معیشت است که بر اساس قانون کار محاسبه می شود. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: سهام داری و شراکت در بازارهایی همچون بورس و سهام و پس اندازهای قرض الحسنه هم می تواند روشی دیگر برای ایجاد این نوع توازن باشد.
وی اظهار کرد: اگر ما این روش ها را بتوانیم در زندگی خود اجرا کنیم، بخش زیادی از نابسامانی ها و نامتوازنی های ممکن در مورد معیشتمان را می توانیم کنترل کرده و تکانه های اقتصادی زندگی خود و خانواده مان را بی اثر یا کم اثر نماییم. 
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اضافه کرد: البته با وجود این روش ها هنوز هم می توان جای خلاقیت و نوآوری را احساس کرده و از این طریق نیز به دنبال ایجاد روش های جدیدی برای ایجاد توازن طولی بین کار و معیشت بود. 
وی با تأکید بر اینکه روش های ایجاد توازن طولی از مصادیق و محل های ظهور و بروز عدالت اجتماعی است، رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: این روش ها می توانند اقشار مختلف جامعه بویژه اقشار آسیب پذیر را مورد حمایت قرار دهند. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: توزیع عرضی دومین مدل ایجاد توازن بین کار و معیشت می باشد. توازن عرضی با روش های قانونی، درآمد افراد بین آحاد جامعه تقسیم شده و توازن به وجود می آید.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین روش های ایجاد توازن عرضی دریافت مالیات از سوی دولت است خاطرنشان کرد: مالیات به تعبیری سرشکن کردن هزینه های دولت بر درآمدهای بخش خصوصی می باشد. 
مدیر عامل خانه خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: به طور طبیعی مدل ها و درصدهای مالیات مشاغل مختلف، متفاوت است.
وی عوارض را یکی دیگر از روش های توازن عرضی برشمرد و خاطرنشان کرد: عوارض دارای تفاوت جزئی با مالیات است؛ در واقع عوارض را می توان دریافت های مستقیم دستگاه ها در برابر ارائه خدمات عمومی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: نظام تعرفه گذاری که به کنترل قیمت ها و حق الزحمه ارائه خدمات منجر می شود، کمکی به دریافت کننده های کالاها و خدمات بوده و یکی دیگر از روش های رسیدن به توازن عرضی است.
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان داشت: در روش تعاونی به بازتوزیع درآمد به صورت تساوی پرداخته می شود و این هم یکی دیگر از روش های توازن عرضی است.
وی ضمن بیان دیگر روش ها برای رسیدن به توازن عرضی بین کار و معیشت مردم افزود: تسهیلات بانکی که انتقال قدرت خرید به دیگران بوده و همچنین تأسیس شرکت های تضامنی که به پذیرش مسئولیت ضرر و دیون توسط هرکدام از اعضا منجر می شود، از دیگر مدل های توزیع متوان عرضی است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: افزایش قدرت خرید با روش انتقال بدهی به آینده که همان فروش اقساطی است، لیزینک که فروش محصول به صورت اجاره به شرط تملیک می باشد و همچنین قرض، خیرات و صدقات، خمس، زکات، صلح و هدیه نیز از سایر روش های توزیع متوازن عرضی می باشد. 
وی اضافه کرد: چهار مورد اخیر از جنس دینی و مذهبی هستند و خیرات، صدقات، خمس، زکات، صلح و هدیه به انتقال قدرت مالی به دیگران بدون بازگشت منجر می گردد.
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در ادامه به تشریح توزیع طبقاتی ثروت به عنوان سومین مدل رسیدن به تعادل و توازن بین کار و معیشت پرداخت و گفت: ایجاد توازن ثروت و سبک درآمدی بین طبقات مختلف جامعه نیز می تواند در ایجاد توازن بین کار و معیشت افراد جامعه اثرگذار باشد. در اینجا طبقات افراد و سبک درآمدهای آن ها جا به جا می شود.
وی با تأکید بر سیاست های پولی به عنوان روش های کنترل گردش پول در جامعه و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بیان داشت: آنچه موجب کم یا زیاد شدن پول در دست مردم می شود را سیاست های پولی می دانند. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: یکی از روش های این سیاست ها نرخ سود بانکی است. باید دانست که بالا و پایین کردن نرخ سود بانکی موجب جابجایی ثروت بین مقوله های مختلف سرمایه می شود.
وی با اشاره به نسبت سپرده قانونی به عنوان یکی دیگر از سیاست های پولی ادامه داد: با نگهداری 10 تا 30 درصد سپرده بانک ها نزد بانک مرکزی می توان تصمیماتی را برای کنترل عرضه و تقاضا اتخاذ کرد.
مدیر عامل خانه خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: نرخ تنزیل مجدد که نرخ بهره وام بانک مرکزی به بانک هاست و همچنین انتشار اوراق بهادار و مشارکت شامل جمع آوری نقدینگی با روش انتشار اوراق قرضه از دیگر سیاست های پولی برای ایجاد توازن طبقاتی ثروت است. 
وی افزود: سیاست های مالی شامل ابزارهای دولت برای کنترل اقتصاد یا کنترل مخارج و هزینه های دولت یکی دیگر از روش های ایجاد توازن طبقاتی ثروت می باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: روش های مختلفی در این سیاست ها مورد استفاده قرار می گیرد که مهمترین آن ها قانون مالیات یعنی تعریف پایه مالیاتی و تغییر نرخ مالیات ها، الگوی تخصیص منابع که همان مدل برنامه و بودجه و تخصیص منابع در طول سال و موضوعات می باشد و همچنین توزیع درآمدهای دولت است که بین تملک دارایی ها و هزنیه های جاری و برنامه هاست.
وی سپس سیاست های ارزی را به عنوان یکی دیگر از روش های توزیع متوازن طبقاتی ثروت برشمرد و تصریح کرد: این سیاست ها برای کنترل تبادلات و تجارت خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. 
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ادامه داد: تعرفه گمرکی که به کنترل صادرات و واردات کالا با بالا و پایین کردن آن منجر می شود، یکی از اهرم های مورد استفاده در سیاست های ارزی است. 
وی با اشاره به عوارض خروج و ورود کالا افزود: این عوارض دارای اندک تفاوتی با تعرفه گمرکی بوده و شامل هزینه های خدمات گمرکی است. 
حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: نرخ ارز نیز یکی دیگر از ابزارها در سیاست های ارزی است و دولت در حال حاضر با تأمین ارز واردات کالا و ارز نیمایی، بخشی از سیاست های ارزی را دنبال می کند.
وی گفت: حجم و تنوع تجارت خارجی که از طریق صدور و یا عدم صدور مجوز تجارت کالاهای مختلف کنترل می شود، عمق بازارهای مالی که قدرت نقدشوندگی و سرعت تبادل را تحت تأثیر قرار می دهد نیز از دیگر ابزارها در سیاست های ارزی محسوب می شوند.
رئیس مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار کرد: سیاست های حمایتی که بازتوزیع سود حامل های انرژی به اصطلاح یارانه مستقیم است نیز از دیگر روش ها برای ایجاد توازن طبقاتی ثروت می باشد.
وی در پایان با تأکید بر برخی از ابزارهای سیاست های حمایتی اظهار داشت: پرداخت یارانه پنهان از سوی دولت، توزیع سبد کالا، معافیت های مالیاتی و گمرکی، سهام عدالت و واگذاری سهمیه های دولتی به مردم را می توان از مهم ترین ابزارهای سیاست های حمایتی دولت برشمرد که می تواند به نحوی به توزیع متوازن طبقاتی ثروت منجر شود.


 

پایان خبر /

11 دی 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.