فرصت ها و نیازهای فناوری های فرهنگی

news-thump
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی را برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم اطمینان سرمایه گذاران، ترس از فناوری، عدم احساس نیاز به نوآوری و رویه سازمانی و اجرایی سازی از جمله علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی محسوب می شود.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی را برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم اطمینان سرمایه گذاران، ترس از فناوری، عدم احساس نیاز به نوآوری و رویه سازمانی و اجرایی سازی از جمله علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق در ادامه سلسله درس گفتارهای فناوری های نرم و صنایع خلاق در وبینار آموزشی با عنوان «فرصت ها و نیازهای فناوری های فرهنگی» اظهار داشت: صادرات محصولات و سرویس های خلاق در سال های 2010 تا 2020 خدمات خلاق به مراتب بیشتر از محصولات خلاقانه رشد داشته است. توجه به خدمات و فناوری های فرهنگی در سطح دنیا رو به رشد می باشد و لازم است در کشور ما هم به آن ها توجه شود.
وی افزود: صنایع خلاق و فرهنگی دارای ظرفیت های منحصر به فردی همچون هزینه پایین ایجاد اشتغال، زودبازده بودن، کاهش آلودگی محیط زیست، درون زا بودن(هماهنگ با اقتصاد مقاومتی)، متناسب بودن با ویژگی های اقلیمی و بومی، اثربخشی فرهنگی و اقتصادی به طور توأمان، حراست از هویت ملی در برابر فرایند جهانی شدن و توسعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی را به خود اختصاص داده است.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: فناوری های نرم و اجتماعی می تواند در عرصه های فرهنگی، نوآوری و خلاقیت، اقتصادی، اجتماعی، دفاعی، زیست محیطی و هویت ملی اثرگذار باشد.
وی مجموعه ای از روش ها، ابزارها و فرآیندهای تبدیل دانش و منابع فرهنگی کالاها و خدمات فرهنگی را که ایجاد کننده و یا منتقل کننده ارزش های فرهنگی مورد نظر فناوران حوزه فرهنگ می باشد را تعریف فناوری فرهنگی دانست و گفت: صنایعی فرهنگی که بعضاً با عنوان صنایع خلاق نیز شناخته می شوند، گونه ای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می پردازند که ماهیت فرهنگی دارند. این صنایع عمدتاً با قابلیت دانش بنیانی و مبتنی بر خلاقیت، مهارت، نوآوری و فناوری هستند و نوعاً از طریق حق نشر و مالکیت معنوی مورد حمایت قرار می گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق ابعاد مختلف صنایع فرهنگی را برشمرد و تصریح کرد: این صنایع دارای دو بعد انسانی و اقتصادی است و نقطه تلاقی این دو بعد صنایع فرهنگی را تشکیل می دهد. 
وی با اشاره به دامنه فناوری های فرهنگی افزود: این صنایع شامل صنایع فرهنگی، فناوری های فرهنگی، کارآفرینی فرهنگی، اقتصاد فرهنگ، فناوری های نرم، فناوری های هویت ساز، مهندسی علوم انسانی، کاربردی سازی علوم انسانی، کاربردی سازی علوم اسلامی، صنایع خلاق، نوآوری اجتماعی و فناوری های اجتماعی هستند. 
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: در دنیا و در کشورهای مختلف، فناوری های نرم دارای تقسیم بندی های گوناگونی هستند. 
وی گفت: در ایران فناوری های فرهنگی از چند جنبه مورد پردازش قرار گرفته اند؛ یکی از آن ها در حوزه دانش بنیانی است. در حال حاضر 9 عرصه کلان دانش بنیان در کشور ما تعریف شده است که یکی از آن ها علوم انسانی اجتماعی و صنایع خلاق می باشد. اگر بخواهیم یک سرویس یا محصول در این عرصه داشته باشیم باید به آیتم های سطح فناوری، مرحله تولید و طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه توجه کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق اظهار کرد: لازم است سطح فناوری کالاها و خدمات در حوزه فناوری بالا یا متوسط باشد؛ به این معنا که دانش فنی آن دارای پیچیدگی فنی قابل توجهی باشد. بر اساس این معیار، محصولات به سه دسته محصولات با فناوری در سطح یک(تأیید)، محصولات با فناوری سطح دو(تأیید اما مشمول معافیت مالیاتی نیستند) و محصولات با سطح فناوری پایین(عدم تأیید) طبقه بندی می شوند.
وی با تأکید بر اهمیت ارائه خدمات یا محصولات فرهنگی صنایع خلاق در قالب برنامه های نوین و نوآورانه انتقال مفاهیم و مبتنی بر تحقیق و توسعه، اظهار داشت: این برنامه ها مشروط به پیاده سازی در قالب نرم افزار، سایت، رسانه تصویری و یا در تلفیق با یک سخت افزار یا نرم افزار، یا حتی یک روش یا الگو یا راه حل بر روی یک سازمان یا گروهی از افراد است.
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: فعالیت در عرصه علوم تربیتی و روانشناسی، علوم آموزشی، مدیریت و سیاستگذاری، حقوق در قالب های خاصی می تواند منجر به کسب مجوزها و جذب حمایت های مختلفی از سوی دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردد. 
وی ادامه داد: فناوری های فرهنگی دارای پیشینه ای 90 ساله بوده و برای اولین بار در سال 1930 در فرانسه اصطلاح صنعت فرهنگی ظهور کرد. در ادامه در سال 1980 میلادی شاهد حمایت استرالیا از فعالیت هایی با درون مایه خلاقیت های فرهنگی هنری و تعریف منسجم از صنایع فرهنگی بوده ایم. سپس در سال 1986 در بریتانیا اولین چارچوب مشخص برای طبقه بندی صنایع فرهنگی ارائه شد و در سال 1997 صنایع فرهنگی موتور پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دنیا خوانده شد. در سال 2001 نیز اصطلاح اقتصاد خلاق توسط جان هاوکینز مطرح شده  در حال حاضر شاهد تبدیل شدن صنایع خلاق به یکی از منابع مهم درآمد غیرنفتی کشورها هستیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی را برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم اطمینان سرمایه گذاران، ترس از فناوری، عدم احساس نیاز به نوآوری و رویه سازمانی و اجرایی سازی از جمله علل عدم پیشرفت فناوری های فرهنگی محسوب می شود.
وی گفت: کارآفرینی دانشگاهی اشاره به تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی محققان دانشگاه، از طریق تأسیس کسب و کارهای جدید دارد. ماهیت کارآفرینی در رشته های علوم انسانی بیشتر از نوع کارآفرینی خدماتی است. نقش دانشگاه کارآفرین در محیط پویای اقتصاد دانشی، پشتیبانی از توسعه اقتصادی با افزایش تعداد و کیفیت تحقیقات و انتقال سریع دانش جدید به جامعه از طریق آموزش و کارآفرینی است. 
معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: در نظامِ از علم تا بازار در ایران حلقه های مفقوده ای وجود دارد؛ یکی از آن ها مراکز پژوهشی دانشگاهی است و مراکز پژوهشی خصوصی، شرکت های دانش بنیان، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع نیز از حلقه های مفقوده بین دانشگاه و صنعت هستند.
وی ضمن بیان برخی از راهکارها برای توسعه فناوری های فرهنگی افزود: می توان گفت بین تولید، فناوری و علم در کشورهای در حال توسعه پیوند ضعیفی وجود دارد و در کشورهای توسعه یافته این پیوند به قوی شکل گرفته است. خانه های خلاق و نوآوری یکی از اصلی ترین مراکز حمایت کننده از نوآوران و کنشگران خلاق در عرصه فناوری های فرهنگی در کشور ما هستند. در حال حاضر 96 خانه خلاق در ایران فعال می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق سپس به شرکت های اثرگذار در حوزه فناوری های فرهنگی پرداخت و خاطرنشان کرد: در زمینه اسطوره شناسی شرکت های ساخت انیمیشین و پویانمایی و ویدیو گیم و بازی های ویدیویی فعالیت دارند. در حوزه ادبیات فارسی پلتفرم های ویرایش، ترجمه و نگارش فارسی و همچنین بازی های با مبنای ادبیات فارسی را داریم و در زمینه کتاب شرکت هایی به مشارکت در تولید کتاب صوتی و پیشنهاد کتاب خوب و پشتیبان مطالعه کتاب فعالیت می کنند. در زمینه روانشناسی هم شاهد تولید و فعالیت اپلیکیشن های آموزشی، مشاوره، تست و درمان در فضای مجازی ایران هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت استارت آپ های مختلفی در زمینه تولید انیمیشن، ترجمه، ویراستاری، بازی سازی، تولید کتاب گویا، و همچنین در زمینه های آموزشی، مشاوره، شناخت و درمان هستیم.

 

پایان خبر /

07 دی 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.