روانشناسی کسب و کار و ارتباط با مشتری/ برقراری ارتباط موفق با مشتری رکن اصلی بهبود خدمات به مشتریان است

news-thump
روان شناس و روان درمانگر شناختی رفتاری گفت: جلب اعتماد مشتری و ایجاد حس تمایز در مشتری از کاربردهای مهم روانشناسی کسب و کار است.

روان شناس و روان درمانگر شناختی رفتاری گفت: جلب اعتماد مشتری و ایجاد حس تمایز در مشتری از کاربردهای مهم روانشناسی کسب و کار است.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حسین محمدی در  وبینار آموزشی با موضوع «روانشناسی کسب و کار و ارتباط با مشتری» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: هر آنچه که از نظر روحی و روانی به انسان مربوط بوده و باعث بهره مندی وی از آن می شود، حوزه حضور روانشناسی است.
وی ضمن تشریح چیستی و کاربرد روانشناسی کسب و کار ادامه داد: به کارگیری روانشناسی درست در کسب و کار باعث ارتقای سطح کاری خواهد شد؛ به طور مثال می توان به استفاده از رنگ های سبز و زرد در برخی وبسایت ها جهت ایجاد حس آرامش و امنیت و همچنین رنگ قرمز برای ایجاد هیجان در مخاطب اشاره داشت.

کاربرد روانشناسی کسب و کار
محمدی به بیان مهم ترین کاربردها و منافع روان شناسی کسب و کار پرداخت و افزود: جلب اعتماد مشتری و ایجاد حس تمایز در مشتری از کاربردهای مهم روانشناسی در مسیر کسب و کار می باشد.
وی تصریح کرد: کاربران زمانی تبدیل به مشتری خواهند شد که ما بتوانیم اعتماد آن ها را نسبت به کسب و کار خود جلب نماییم؛ می توان گفت که جلب اعتماد مشتریان در فضای فیزیکی نسبت به فضای مجازی راحت تر است. 
این روان شناس و روان درمانگر شناختی رفتاری با اشاره به اصول مؤثر در روانشناسی کسب و کار گفت: از جمله اصول مؤثر در روانشناسی کسب و کار می توان به مواردی مانند برقراری ارتباط کلامی و چشمی، عدم بیان تجربه های منفی، عدم ایجاد تناقض میان حرف ها و رفتارها، اثبات اعتبار خود و ایمان داشتن به مشتری و مخاطب اشاره داشت.
وی اظهار کرد: اثبات اعتبار کسب و کار خود به مشتری باعث ایجاد حس اعتماد در او بوده و ترس های ناشی از فریب خوردن را در وجود او از بین خواهد برد.
محمدی خاطرنشان کرد: صاحب کسب و کار حرفه ای بودن، عدم انتقال نگرانی های خود در رابطه با موضوعات مختلف به مشتری و غافل نشدن از تأثیر لبخند بر موفقیت از دیگر اصول مؤثر در روانشناسی کسب و کار است.
وی در ادامه به تشریح استراتژی های مهم در روانشناسی کسب و کار پرداخت و بیان کرد: قیمت گذاری، رنگ شناسی، تم فروشگاه یا وب سایت و طراحی محصول یا خدمت با ویژگی های متمایز از مهم ترین استراتژی های در روانشناسی کسب و کار است.
بنیان گذار نظام پرورشی مهارتی نگارک گفت: یکی از مهم ترین موضوعات روانشناسی کسب و کار، قیمت گذاری می باشد؛ لذا سیاست های قیمت گذاری نیازمند دقت بالایی است. در بحث قیمت گذاری محصول یا خدمت خود باید به قیمت محصولات و خدمات مشابه در میان رقیبان توجه داشت.
وی تصریح کرد: استفاده درست و اصولی از رنگ ها در زمینه روانشناسی کسب و کار بسیار تأثیرگذار است؛ در پایه گذاری برند خود می توان از متخصصین برای برگزیدن بهترین رنگ جهت برقراری ارتباط بهتر با مشتری بهره گرفت.
این روان شناس و روان درمانگر در ادامه بحث گفت: هر چیزی که باعث ایجاد یا شکستن ارتباط با مشتری می شود مربوط به حوزه روانشناسی ارتباط و مدیریت است.

هوش عاطفی در کسب و کار
وی تأکید کرد: یکی از مباحث مورد توجه در زمینه مفاهیم کلیدی روانشناسی ارتباط با مشتری، هوش عاطفی است؛ توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و دیگران هوش احساسی یا عاطفی نامیده می شود.
محمدی با اشاره به نقش هوش عاطفی در زمینه کسب و کار عنوان داشت: احساسات به ما کمک می کند که در شرایط مختلف، واکنش های مناسبی از خود بروز دهیم.
وی خاطرنشان کرد: برقراری ارتباط موفق با مشتری رکن اصلی بهبود خدمات به مشتریان می باشد؛ لذا تقویت و ارتقا استراتژی های خود با مشتری نیازمند تلاش در زمینه هوش عاطفی است.
بنیان گذار نظام نگارک سپس به بیان شاخص های هوش عاطفی در خدمات مشتریان پرداخت و افزود: هوش عاطفی در خدمات مشتریان دارای پنج مؤلفه خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیختگی، همدلی و مهارت های اجتماعی است.
وی تأکید کرد: از مهم ترین نشانه های خودآگاهی در انسان، وجود اعتماد به نفس، ارزیابی واقع بینانه و تسلط بر هیجانات است.
این روان شناس و روان درمانگر اضافه کرد: خودتنظیمی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم هوش عاطفی در خدمات مشتریان بوده که شامل توانایی کنترل یا تغییر انگیزه و احساسات منفی ما در ارتباط با دیگران می باشد؛ توانانی فکر کردن قبل از اقدام نوعی خودتنظیمی است.
وی گفت: وجود اشتیاق فراوان در انجام کار را خودانگیختگی می گویند؛ در زمینه خودانگیختگی برای شکل دهی اشتیاق و انگیزه در انجام کار، نیازمند ایجاد خوش بینی به موضوع مورد نظر هستیم.
محمدی ادامه داد: از ویژگی های بارز در مهارت های اجتماعی می توان به  توانایی رهبری کردن و متقاعد سازی افراد اشاره داشت. در زمینه مذاکره و ارتباط با مخاطب، مهارت های اجتماعی بسیار نقش مؤثر و مفیدی ایفا می کنند. 
وی سپس به بیان مباحث مربوط به برندینگ و ارتباط آن با وفاداری مشتری ها پرداخت و خاطرنشان کرد: وفاداری از مؤلفه های ارتباط خوب با مشتری است؛ می بایست با استفاده از تکنیک های روانشناسی، به ریشه یابی و مطالعه موضوع وفاداری بپردازیم.
بنیان گذار نظام نگارک یادآور شد: راحت طلبی، احساس خوب، اعتماد، شهرت، هیجان و رفاقت از مؤلفه های مؤثر در وفاداری مشتریان به ارائه دهندگان محصول و خدمات است.
وی بیان کرد: صداقت در کیفیت و کارایی می تواند اعتماد به محصول یا خدمت را در مشتری ایجاد نموده و در نهایت منجر به وفاداری مشتری شود.
این روان شناس و روان درمانگر به تشریح شهرت به عنوان یکی از راه های مؤثر در شکل گیری وفاداری در مشتری خاطرنشان داشت: تبدیل محصول یا کسب و کار خود به یک برند که در نهایت منجر به شهرت خواهد شد، باعث ایجاد زمینه احترام  و ارتباط طولانی مدت در مشتری می شود؛ همچینن برند خلاق می تواند زمینه وفاداری را در مشتری شکل دهد.


چند راهکار برای بهبود روانشناسی ارتباط با مشتری
وی سپس به ارائه چند راهکار جهت بهبود روانشناسی ارتباط با مشتری پرداخت و اظهار کرد: توانایی خوب گوش کردن، صحبت کردن با به کارگیری انرژی مثبت و کلمات مناسب، شفافیت و صداقت با مشتری و بهبود کیفیت خدمات رسانی از جمله راهکارهای مناسبی است که جهت بهبود روانشناسی کسب و کار می توان به آن اشاره داشت. 
محمدی گفت: خوب گوش کردن در واقع یک مهارت بسیار مهم و مؤثر است؛ در زمینه کسب و کار با گوش کردن صحبت ها و خواسته های مشتری می توانیم ارتباط بهتری با مشتری برقرار نماییم. همچینین با به کارگیری مهارت خوب گوش کردن می توان از هزینه های پشتیبانی کاهش داد.
وی ادامه داد: در ارتباط با مشتری می بایست دایره لغات خود را افزایش داد تا در جذب مشتری و ایجاد ارتباط با وی موفق عمل کرد.

چگونگی اجرای یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری
بنیان گذار نظام نگارک به تشریح مراحل اجرای سیستم مدیریتی ارتباط با مشتری پرداخت و خاطرنشان کرد: به ترتیب جمع آوری اطلاعات، ذخیره سازی اطلاعات، دسترسی به اطلاعات، تجزیه و تحلیل رفتار با مشتری، بازاریابی مؤثر و افزایش اطلاعات و آگاهی مشتریان از مراحل مدیریت ارتباط با مشتری است.
وی تأکید کرد: در زمینه کسب و کار می بایست اطلاعات مهم و تأثیرگذار در ارتباط با مشتری را جمع آوری و دسته بندی کرد؛ زیرا اطلاعات کسب شده در روند خدمات رسانی، فروش و ارتباط مؤثر با مشتری به یاری کسب و کار ما خواهد آمد.
این روان شناس و روان درمانگر شناختی رفتاری بیان کرد: بهترین روش برای ذخیره سازی اطلاعات در سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، بهره گیری از پایگاه داده است؛ استفاده از این روش می تواند اطلاعات را به صورت منبع یکسان ذخیره و به راحتی به آن دسترسی داشت.
محمدی وی در پایان به ارائه چند توصیه برای صاحبان کسب و کار پرداخت و اظهار کرد: عملکرد ما باید همیشه به صورتی باشد که منجر به از دست دادن مشتری نشود؛ همچنین می بایست به مشتریان خود احساس خاص بودن را منتقل نموده و از توجه به روانشناسی ارتباط با مشتری غافل نشویم.

پایان خبر /

13 آذر 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.