بررسی آداب و ادعیه کسب و کار

news-thump
طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم با بیان اینکه مال حرام یکی از موانع اصلی استجابت دعاست گفت: تجربه ثابت کرده است که خواندن ادعیه، مشکلات مشاغل را از بین برده و مسیر کسب درآمد را برای افراد گشوده است.

طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم در بررسی آداب و ادعیه کسب و کار بیان داشت: مال حرام یکی از موانع اصلی استجابت دعاست. باید برای تولید ثروت و کسب درآمد به حلال یا حرام بودن آن دقت کنیم تا یکی از اصلی ترین موانع استجابت دعا را از سر راه برداریم.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسین موسوی در وبینار آموزشی به «بررسی آداب و ادعیه کسب و کار» پرداخت و گفت: دین مبین اسلام حامل ادعیه بسیاری مرتبط با کسب و کار است که استفاده از آن ها آثار مختلفی را هم به دنبال دارند.

وی افزود: از همان ابتدا که خداوند حضرت آدم(ع) را به زمین فرستاد، تأمین نیازهای بشر محسوس بود. با شکل گیری جوامع مختلف مشاغل و کسب و کارهای گوناگونی شکل گرفت.

طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم بیان داشت: برخی مشاغل با سودآوری های کلان باعث شد برخی افراد بشر به گردن کشی در مقابل خداوند و فخر فروشی به مردم بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: پیامبران الهی بر مراقبت در کسب و کار تأکید داشته اند و خود آنان نیز به مشاغل مختلفی مشغول بوده اند. دین مبین اسلام نیز در این امور دارای آموزه و برنامه ریزی است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فقر و افراط در ثروت اندوزی را دو نتیجه احتمالی مشاغل دانست و گفت: این دو مقوله که افراط و تفریط در مسائل مالی را به دنبال دارد، ممکن است انسان ها را به انحرافات معرفتی و لغزش ایمان بکشاند.

وی خلاصه توصیه های دین اسلام در زمینه کسب و کار را به یاد خدا بودن در تمام زمان ها برشمرد و تصریح کرد: یکی از چیزهایی که دین اسلام در کسب و کار توصیه اکید می کند، داشتن اخلاق نیکوست.

دانش آموخته مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم اضافه کرد: این اخلاق نیکو باید در راه رضای خدا باشد، نه در راه جذب مشتری و سود حداکثری.

وی اظهارداشت: از نگاه غربی هم باید در کسب و کار خوش اخلاق بود، تا از هر طریقی بتوان به سوددهی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به اهمیت کیفیت محصولات در کسب و کار اسلامی  افزود: ما اگر محصول با کیفیتی به مشتری ارائه دهیم بنا بر روایت معصوم دو دعا را برای ما به دنبال خواهد داشت و اگر محصول بی کیفیت به او بفروشیم، دو نفرین را باید بپذیریم.

وی بیان داشت: تفاوت دیدگاه اسلام با دیدگاه های سرمایه داری در این است که اگر سود و درآمد شخصی را هدف قرار دهیم، آن گاه به ربا و مال حرام دچار خواهیم شد و اگر رضای خدا را در تمام فعالیت های اقتصادی خود محور قرار دهیم، آن گاه احتمال به گناه افتادن ما بسیار کاهش می یابد.

دانش آموخته مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم گفت: اسلام به دنبال خداباوری بوده و می خواهد طی کسب وکار آسیبی به بُعد معنوی ما نرسد.

وی با بیان اینکه ثروت بسیار زیاد بسیار مستعد به انحراف کشاندن انسان است اظهار کرد: مگر اینکه بر اساس آموزه های اسلامی به کمک نیازمندان، پرداخت خمس و پرداخت زکات بپردازیم و از منافع شخصی خود چشم پوشی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با تأکید بر اهمیت هزینه کردن در راه خدا، عنوان داشت: اگر سرمایه داران جهان در راستای رضای خداوند متعال هزینه می کردند، اکنون ما شاهد این همه اختلافات طبقاتی، ظلم در حق ملل مختلف و قحطی ها نبودیم.

وی گفت: یکی از توصیه های مهم دین اسلام در کسب و کارها، رعایت «انصاف» است.

دانش آموخته مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم تصریح کرد: انصاف یعنی اینکه سود بیش از حد روی اجناس نکشیم و رعایت حال مشتری را داشته باشیم.

وی بیان داشت: ممکن است معامله ای حلال باشد، اما بی انصافانه انجام گیرد. یعنی مثلاً یک جنس با رضایت دو طرف اما به قیمتی گزاف معامله شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی یکی دیگر از آداب اسلامی را بالا بردن کیفیت محصول دانست و اظهار کرد: لازم است در نگاه دینی از کیفیت اجناس کم نکرده و متناسب با کیفیت محصول به قیمت گذاری آن بپردازیم.

وی سپس آداب مرتبط با ادعیه کسب و کار را برشمرد و خاطرنشان کرد: دعا، ارتباط انسان با خداوند و نیایش کردن با اوست. خداوند یک سری دعاها را برای رفع مشکلات زندگی بشر قرار داده است.

دانش آموخته مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم اضافه کرد: هرچند باید دانست که رفع مشکلات به دست خداست و تمام مسائل زندگی ما را خداوند هروقت بخواهد برطرف می کند.

وی گفت: گاهی اوقات دعایی می کنیم، اما زمینه های استجابت آن ها را در نظر نمی گیریم.  دعاها با فراهم بودن زمینه استجابت، برآورده می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی بیان داشت: مال حرام یکی از موانع اصلی استجابت دعاست و باید برای تولید ثروت و کسب درآمد به حلال یا حرام بودن آن دقت کنیم تا یکی از اصلی ترین موانع استجابت دعا را از سر راه برداریم.

وی ضمن بیان برخی ادعیه مرتبط با رزق و روزی حلال افزود: یک سری ادعیه مخصوص برخی مشاغل است؛ مثلاً برای اهل بازار و کشاورزان ادعیه مخصوصی را داریم.

دانش آموخته مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که خواندن ادعیه، مشکلات مشاغل را از بین برده و مسیر کسب درآمد را برای افراد گشوده است.

وی گفت: اگر آداب زمینه ساز مال حلال را رعایت کنیم، ادعیه ما مستجاب شده، خداوند به کار ما برکت خواهد داد و به درآمدزایی خوبی می رسیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در پایان با برشمردن یکی از دعاهای مورد تأکید برای کسب و کار موفق بیان داشت: در آموزه های اسلامی سفارش شده است که در آخرین سجده هر نماز بگوییم: یا خَیرَ المَسؤُولینَ، وَ یا خَیرَ المُعطینَ، اُرزُقنی وَ ارزُق عَیالی مِن فَضلِکَ الواسِع فَانَّک ذُو الفَضل العَظیم.

پایان خبر /

08 آذر 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.