تولید اپلیکیشن «دستیار هوشمند ناشنوایان» از سوی تیم ایده مستقر در مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد تبرته فراهانی در گفت و گویی با اعلام این خبر ابراز داشت: ایده اصلی که تیم اسماع الاصم در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دنبال می کند، اپلیکیشن «مهرورزان» است که نیاز داشتیم یک دسترسی آسان برای ناشنوایان ایجاد کنیم که با هدف ایجاد «دستیار هوشمند ناشنوایان»، این ایده روی بوم کسب و کار ما قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد تبرته فراهانی در گفت و گویی با اعلام این خبر ابراز داشت: ایده اصلی که تیم اسماع الاصم در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دنبال می کند، اپلیکیشن «مهرورزان» است که نیاز داشتیم یک دسترسی آسان برای ناشنوایان ایجاد کنیم که با هدف ایجاد «دستیار هوشمند ناشنوایان»، این ایده روی بوم کسب و کار ما قرار گرفته است.

وی گفت: به واسطه دغدغه و مشکلاتی که ناشنوایان داشته اند، به سراغ دسترسی آسان به خدماتی که تا کنون در گروه تبلیغی اسماع الاصم داشته ایم، به این ایده روی آوردیم.

مسؤول تیم ایده «اسماع الاصم» با اشاره به ارائه خدمات نوین در این اپلیکیشن افزود: از جمله خدمات این نرم افزار، بخش «ترجمه آنلاین» است؛ یکی از مشکلات جامعه شنوایان با ناشنوایان در این است که باید مترجمی خواسته ناشنوا را بشنود و به واسطه مترجم رفع نیاز کند و ناشنوایان به خاطر تعداد محدود مترجمین دسترسی به مترجم ندارند.

وی یادآور شد: با استفاده از این اپلیکیشن، پل ارتباطی را ایجاد می کنیم و با فرایندی که تعریف شده، ناشنوا درخواست ترجمه می کند و مترجم آنلاین نیز یک نیازی از ناشنوا را به واسطه ترجمه ای که خواهد داشت، رفع می کند.

وی گفت: بخش دیگر این اپلیکیشن، «مشاوره آنلاین» است که به واسطه خدماتی که برای ناشنوایان داشته ایم، به این رسیدیم که یکی از کارهای زمین مانده برای افراد استثنایی و ناشنوا، مشاوره هایی است که یا خود مشاور باید مسلط به زبانِ اشاره باشد یا یک مشاور به همراه مترجم بتوانند این خدمات آموزشی و مشاوره ای را عرضه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تبرته فراهانی، «تدریس آنلاین» را از دیگر امکانات این نرم افزار عنوان کرد و اظهار داشت: متأسفانه آموزش و پرورش استثنایی با مربی هایی که دارد، پاسخگوی نیاز ناشنوایان نیست، گرچه وظیفه آنهاست؛ در این بخش در صدد هستیم که از ظرفیت معلمانی که پتانسیل بالایی دارند، بهره مند شویم و بخش «تدریس خصوصی آنلاین» هم برای خانواده هایی که فرزندانشان پیشرفت ندارند، تدارک دیده می شود.

وی در خصوص زمان رونمایی و انتشار این نرم افزار گفت: طبق برآورد صورت گرفته، این اپلیکیشن تا یک سال آینده قابل بهره برداری خواهد شد.

مسؤول تیم ایده اسماع الاصم درباره هزینه بهره مندی از این اپلیکیشن تصریح کرد: با توجه به این که نرم افزار مذکور مشتمل بر دو بخش است، بخش عمده خدمات ذکر شده رایگان است و بخش دیگر هم به صورت خرید درون برنامه ای و یا فروش محصولات تیم ارائه می شود.

وی با اشاره به دغدغه موجود در میان اعضای این تیم افزود: اعضای این تیم ایده هیچ کدام منتسب به ناشنوایان نیستند یعنی نه خانواده ناشنوا هستند و نه ارتباط تنگاتنگی داشته اند، بلکه به واسطه دوره آموزشی که حوزه علمیه برگزار کرد، با جامعه ناشنوایان آشنا شدند و با توجه به این که ناشنوایان جامعه ای هستند که دغدغه فرهنگی دارد، اما کارشناس فرهنگی ندارد، به این عرصه ورود کردیم.

وی در خصوص اسم این تیم ایده گفت: عنوان «اسماع الاصم» برگرفته از حدیثی از امام صادق(ع) است که حضرت فرمودند «إسماعُ الأصَمِّ مِن غَیرِ تَضَجُّرٍ صَدَقهٌ هَنِیئَهٌ؛ فهماندن سخن به ناشنوا بدون منت و ضج و اذیت، یک صدقه گواراست»؛ که اعضای تیم، این صدقه جاریه را چشیده اند.

حجت الاسلام والمسلمین تبرته فراهانی یادآور شد: طبق آمار رسمی سال ۹۷، تعداد ناشنوایان موجود در کشور ۵۲۰ هزار نفر است و آمار غیر رسمی گویای وجود بیش از یک میلیون نفر ناشنوا یا کم شنوا در کشور می باشد.

وی ضمن ابراز تأسف از عدم تطابق میان تعداد ناشنوایان و اساتید و کارشنایان این امر، افزود: علی رغم این که دوره های گوناگون زبان اشاره را برگزار کردیم، اما به علت سختی کار و اداره خیریه مربوطه، آموزش ها ریزش حدود ۷۰ درصدی داشته است.

وی با بیان این که در حوزه علمیه فضایی در حال گشایش می باشد که تا کنون وجود نداشته است، ابراز داشت: الحمدلله امکانات بسیار خوبی در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق وجود دارد و می توان گفت که یکی از تیم هایی که از تمام ظرفیت های این مرکز در حال استفاده بوده، تیم اسماع الاصم است، چرا که از همه امکانات موجود در این مرکز اعم از اتاق کنفرانس، فضای کلاسی و اینترنت و… برای پیشبرد اهدافی که در خدمت معلولین و ناشنوایان است، بهره مند هستیم.

مسؤول تیم ایده «اسماع الاصم» در پایان از خدمات ارائه شده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و مدیرعامل و مسؤولان این مرکز و همچنین منتورینگ تیم ایده مذکور تشکر و قدردانی کرد.

پایان خبر /

16 خرداد 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.