استارت‌آپ‌های فرهنگی چگونه تأمین مالی و جذب سرمایه کنند

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، وبینار آموزشی «تأمین مالی و جذب سرمایه ویژه استارت‌آپ‌های فرهنگی» به همت مدرسه فناوری فانوس وابسته به مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، وبینار آموزشی «تأمین مالی و جذب سرمایه ویژه استارت‌آپ‌های فرهنگی» به همت مدرسه فناوری فانوس وابسته به مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به صورت مجازی برگزار شد.

در این وبینار، علیرضا باباخان «مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز» ابراز داشت: زمانی که می خواهید به یک سرمایه گذار مراجعه کنید، زمانی باشد که محصول تاحدودی در بازار به فروش رسیده باشد و نمونه اولیه آن ساخته شده باشد که شانس برای متقاعد کردن سرمایه گذار بیشتر می شود؛ این کار سبب می شود که وقتی که صاحب ایده در ابتدای چرخه عمر محصول قرار دارد، سرمایه گذار به توانمندی فرد برای توسعه محصول اعتماد نکند و در نتیجه با اما و اگر و چالش بیشتری بخواهد وارد پروژه سرمایه گذاری شود.

وی ایجاد یا وجود نقشه راه را لازمه سرمایه گذاری دانست و یادآور شد: سرمایه گذار برای جلوگیری از انحراف منابع از سوی به سرمایه پذیر، برنامه ۱۸ الی ۲۴ ماهه را درخواست می کند تا مبلغی را تزریق کند؛ بنابراین، داشتن یک برنامه ۱۸ الی ۲۴ ماهه از منظر سرمایه گذار به شدت ضروری است تا این که بعد از دوره سرمایه گذاری و تزریق پول، سرمایه گذار و سرمایه پذیر درباره مسائل جانبی اختلاف نظر نداشته باشند، بلکه بتوانند بر روی برنامه ای که در روز اول توافق کرده اند، حرکت کنند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز به انتظارات مد نظر سرمایه گذار در جلسه مذاکره با سرمایه پذیر پرداخت و افزود: ضروریست که سرمایه پذیر پیش از مراجعه به سرمایه گذار، خود نیز برای کسب و کارش هزینه کرده باشد؛ اگر سرمایه پذیر در گذشته برای آن موضوع از جیب خود هزینه کرده، احتمالاً مراقب پول سرمایه گذار خواهد بود، اما کسی که برای یک طرح از جیب خود هزینه نکرده باشد و صرفا ایده پردازی کرده، چنین فردی خیلی دغدغه حفاظت از پول سرمایه گذار را نخواهد داشت و به همین دلیل سرمایه گذار حتما قید می کند که سرمایه پذیر حتما باید از جیب خود هزینه کرده باشد.

وی با بیان این که سرمایه پذیرها در جلسه با سرمایه گذار می بایست حرف مستند بیان کنند و از بیان نظرات شخصی و سخنان کلی پرهیز کنند، تصریح کرد: برای شرکت در جلسه با سرمایه گذار، حتما بیزینس پلن خود را آماده داشته باشید.

وی انتقادپذیری را لازمه شخصیت سرمایه پذیر عنوان کرد و گفت: اگر سرمایه پذیر از یک شخصیت انتقادناپذیر برخوردار باشد، همواره با آن فرد چالش خواهیم داشت.

باباخان در ادامه ابراز داشت: امیدواربودن به طرح، سخت کوشی، پاسخگویی شفاف به سؤالات و پرهیز از کلی گویی، داشتن برنامه برای دوره های بعدی تأمین سرمایه، توان بازاریابی و ریسک پذیر بودن، از دیگر انتظارات سرمایه گذار در جلسه مذاکره حضوری است.

وی تخصص های مورد نیاز تیم را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تیمی را بسازید که ۴ تخصص «فنی»، «مدیریت اجرایی و کنترل پروژه»، «تأمین مالی و بازاریابی» و «اداری – حسابداری» را دارا باشد؛ می بایست بین سابقه فعالیت تیم اجرایی و تصمیم گیران اصلی با موضوع فعالیت کسب و کار تناسب وجود داشته باشد؛ تیم اجرایی باید به نحوی وانمود کند که فرمول اجرایی را می داند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز به ضرورت انسجام داخلی در جلسه حضوری با سرمایه گذار پرداخت و ادامه داد: پیش از جلسه با سرمایه گذار، اعضای تیم و سرمایه پذیر باید جلسه ای را به منظور هماهنگی مباحث قابل ارائه برگزار کنند؛ در جلسه با سرمایه گذار، به صورت تیمی حضور یابید، نه انفرادی.

علاقه مندان می توانند با دانلود اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس از طریق لینک http://cafebazaar.ir/app/ir.isca.eshragh? و نصب این اپلیکیشن، به متن کامل وبینار مذکور دسترسی پیدا کنند.

لازم به ذکر است، وبینارهای مدرسه فناوری فانوس برای ارتقاء یادگیری و توسعه توان تیم های نوپا در اکوسیستم فناوری های فرهنگی به صورت هفتگی در یک موضوع خاص و مورد نیاز اکوسیستم برگزار می گردد.

پایان خبر /

20 مرداد 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.