معیارهای مد نظر در داوری ایده های دریافتی در رویداد «کاریزمن»

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین جلسه مشترک شورای علمی رویداد ملی «کاریزمن» فی ما بین میز اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ابراز کرد: سامانه «کاریزمن» بر اساس چهار رویداد گذشته کاریزمن طراحی کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین جلسه مشترک شورای علمی رویداد ملی «کاریزمن» فی ما بین میز اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ابراز کرد: سامانه «کاریزمن» بر اساس چهار رویداد گذشته کاریزمن طراحی کرده ایم.

وی افزود: گاهی اوقات نوآوری ها از سرریز شدن دارایی ها شکل می گیرد و گاهی اوقات نوآوری بر اساس یک نیاز یا یک چالش ایجاد می شود اما در کاریزمن، به دنبال ایجاد تقاطع میان سرریزها و نیازها هستیم، یعنی از یک طرف برای مخاطبی که خیلی زیاد نیستند و جمعیتی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر در رویداد هستند و بعداً در آموزش تقلیل یافته و به ۴۰ تا ۵۰ نفر می رسند، خیلی هیاهو نخواهیم کرد، به این دلیل که رویداد مذکور به سرعت تمام نمی‌شود، بلکه افراد باید تا آخر در این رویداد حضور داشته باشند.

وی از آماده سازی سامانه «کاریزمن» تا آخر شهریورماه خبر داد و یادآور شد: مدلی که برای مخاطب در فضای ایده پردازی طراحی شده، به این صورت است که دانشجو یا طلبه ای در این رویداد شرکت می کنند که در این فضا کار کرده یا در رویدادهای مختلف فعالیت کرده اند یا عضو تیم های استارتاپی هستند یا نتیجه به این فضا نزدیک هستند، در واقع یک انسان معمولی در این فضا ورود نمی کند، بلکه بیشتر افرادی مراجعه می کنند که به ایده پردازی علاقه دارند.

تعامل با میزهای قطب های فکری و فرهنگی؛ نقطه اصلی در گام اول برگزاری رویداد کاریزمن

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، تعامل با میزهای مربوط به موضوع کاریزمن ها را نقطه اصلی در گام اول برگزاری این رویداد ملی عنوان کرد و اظهار داشت: مبنای برگزاری این کار که بر اساس ضبط ویدئویی و صوتی یا متن پیوسته یا هر فایل دیگر باشد، ضمیمه می کنیم؛ در این قالب ها، چالش و مسائلی که می‌خواهیم حل شود را باید تبیین کنیم؛ در این مرحله، کار از جنس علمی نیست و نیاز به کارهای علمی و مقالات پیچیده علمی نداریم، بلکه بر این اساس است که می‌خواهیم مخاطب درک درست از مسئله پیدا کند، به عبارت دقیق‌تر، باید مسأله را به حدی برای مخاطب باید توضیح دهیم که احساس کند مسأله مد نظر به عنوان مشکلی در جامعه به حساب می آید که باید حل شود؛ در چنین فضایی هست که مخاطب احساس ضرورت می‌کند که باید درک درستی از مسئله پیدا می کند که در ادامه، ویدیوی بعدی را می‌بیند.

وی گفت: در گام اول می بایست یک مسئله را به اهداف مشترک برسانیم و در گام بعد ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، سازمانی و انسانی (مقالات، کتاب ها، کتابخانه ها،، پژوهشکده ها، افراد فعال در این زمینه،) که مد نظر داریم و می‌توانند در حل مسئله کمک کنند، را معرفی کنیم تا موضوع را یک مقداری روشن کنیم؛ چون وقتی فرد احساس نیاز می کند، دنبال چیزی می‌گردند و چنگ می زنند تا مسئله را حل کند؛ ظرفیت ها می توانند وسیع‌تر از کتاب‌ها و مقالات و… باشند، در مرحله سوم باید فرصت‌ها و زمینه‌های ایده و ایده پردازی را تبیین کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به گسترش وسیع آموزش های کسب و کاری و پرهیز از تمرکز صِرف در آموزش به طلاب تصریح کرد: در آموزش هایمان چرا به طلاب حاضر در قم محدود شویم، می توان روش های کسب و کاری شکل بگیرد؛ به عنوان مثال، حتی وسیع‌تر از حوزه علمیه قم، به تمام کسانی که فعالیت تربیتی و تبلیغی دارند، آموزش‌های مهارتی حوزه اخلاق را ارائه دهیم.

مراحل ثبت ایده تا داوری کاریزمن ها

وی افزود: به جای اینکه صرفاً با یک پوستر یا بروشور فراخوان بزنیم، فضای آگاهی‌ بخشی و همکاری فکری فراهم کرده ایم، از یک طرف باید درک درست از مسئله ایجاد می‌کنیم تا مخاطب نیاز را بشناسد و از طرف دیگر ظرفیت‌ها و میدان هایی که امکان سرریز شدن برای خلق ایده را دارد، فراهم می‌کنیم؛ اگر به تقاطع این دو در یک محیط بپردازیم، کمک بسیاری می کند تا فرد را در لبه ایده‌پردازی بیاورد که این مسأله در سامانه ما دیده می‌شود.

وی یادآور شد: از ثبت ایده تا داوری، دو مرحله وجود دارد: یک مرحله، مشاور انفرادی است که افراد می توانند مشاور انتخاب و چت کرده و همچنین به صورت صوتی گفتگو کنند؛ باید از مشاورین کمک بگیریم و علاقه مندان به این عرصه ایده ها را بفرستند و کمک‌های مشاوره ای بگیرند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که در مرحله دوم، به تمرین و تجربه پرداخته می شود، اظهار داشت: در این مرحله، هفت هشت ایده را به عنوان نمونه برایشان می آورند که یک نوع سبک داوری است؛ در این مرحله، به سبک داوری پرزنت می‌کنیم و داوران مان که گاهی داوران اصلی هستند و گاهی داوران کمکی می آیند، در این مرحله، نواقص ایده را مطرح می کنند و مشاوره می‌دهند و کمک کرده و پیشنهاد می‌دهند؛ اگر ایده ای خوب باشد، تأکید می‌شود و ایده پردازان یک فرصت تمرین تجربی را پیدا می‌کنند؛ این کار، مانند پیش دفاع است و بعد از این، ایده ها را تکمیل کرده یا اگر ثبت نکرده‌اند، ثبت می‌کنند.

معیارهای مد نظر در داوری ایده های دریافتی در رویداد «کاریزمن»

وی با اشاره به روش های امتیاز دهی به ایده ها گفت: در مرحله امتیازدهی به ایده نیز دو روش وجود دارد که هم می توان توأمان برگزار کرد و هم این که یکی را برگزار کنیم؛ یک روش به این صورت است که ایده ها بر روی پنل داوران قرار می گیرد و داوران بر اساس آیتم ها، امتیاز می دهند که در داوری ها آیتم های «نوآورانه بودن» و «کاربردی بودن» مورد توجه هست.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به دخیل کردن مردم در داوری ایده ها، ابراز کرد: در داوری ها، یک مرحله هم تحت عنوان «یارکشی» وجود دارد که می توانیم ایده هایی که در داوری اولیه به عنوان مثال ۱۰ الی ۱۵ ایده گزینش شده‌اند و برترین ها را انتخاب کرده ایم، اگر در صفحه یارکشی مجوز بدهیم، به مالک ایده لینک داده می‌شود که ایده را در فضای اجتماعی منتشر ‌کند و مالک ایده افرادی را می آورد تا رأی دهند.

وی افزود: در مرحله یارکشی، مخاطبی که به لینک مراجعه کرده، امتیاز مد نظر خود را ثبت می کند نهایتاً جمع‌بندی و برترین ها انتخاب می شوند. این مرحله با هدف درگیرسازی ذهن انسان های فعال به یک موضوع می پردازد که یک ورزش ایده است.

وی با اشاره به تعیین افرادی برای تهیه کلیپ هایی در رابطه با هر کاریزمن، یادآور شد: پس از تهیه کلیپ هایی در خصوص موضوع هر کاریزمن، در سامانه بارگذاری می کنیم و کاریزمن را آغاز خواهیم کرد.

برگزاری رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» از مهرماه تا پایان سال جاری

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به زمان برگزاری کاریزمن ها پرداخت و اظهار داشت: محتوای هر یک از کاریزمن ها آماده و کلیپ ها تدوین شود، فراخوان را منتشر و تبلیغات را شروع می کنیم و از اول مهرماه تا پایان سال جاری هر ماه یک رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» را آغاز می کنیم.

وی ضمن تبیین مراحل ثبت ایده تا داوری کاریزمن ها گفت: برای هر کاریزمن یک فرصت یک ماهه وجود دارد و ثبت ایده های اولیه و مرحله مشاوره و تمرین و تجربه می تواند یک بار یا دوبار یا سه بار در جلسات تمرین و تجربه شکل بگیرد و بعد از این، وارد مرحله ثبت ایده‌های تکمیلی می‌شویم و در ادامه به مرحله داوری خواهیم پرداخت و اگر لازم بود، در موضوعاتی که برای طلبه‌ها هست، فقط یارکشی را میان طلاب انجام می‌دهیم.

زمان لازم جهت فراخوان ایده ها تا اعلام نتایج

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به سیر برگزاری هر کاریزمن اشاره و تصریح کرد: ان شاءالله ظرف دو ماه نتایج اعلام خواهد شد؛ به این صورت که یک ماه بر روی نمونه کاوی و بررسی می پردازیم و یک ماه هم مشاوره، تمرین و تجربه به طول می انجامد.

وی ضمن اعلام آمادگی کنونی نسبت به انجام مقدمات برگزاری کاریزمن ها، گفت: در صورت فراهم بودن شرایط، می توانیم یک تیزر دو سه دقیقه ای ضبط و تدوین و آماده و برای معرفی در شبکه های اجتماعی منتشر کنیم تا بتواند در فضای اجتماعی انگیزه ایجاد کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: اگر روحانیت را به سه دسته «ائمه جمعه و ائمه جماعات»، «مبلغان فصلی» و «روحانیونی که با مراکز سازمان‌ها همکاری می‌کنند» تقسیم کنیم، آنها به راهکارهای مشاوره و راهنمایی در بحران نیاز دارند که ّآموزش هم کفایت نمی کند و باید مشاوره باشد تا در صورت بروز مشکل با تلفن تماس بگیرند و برای مشکل مد نظر راه حل بیابند.

وی افزود: یکی از مسائلی که در حوزه کسب و کار می توان به آن پرداخت، ابزارهای دستیار است که ما کمک می‌کند حتی یک انبوهی از اطلاعات متنی در آن اپلیکیشن مانند انواع خاطرات، راهکارها و انواع مهارت های اخلاقی و حداقل فقط متن می تواند در اختیار باشد تا مورد استفاده قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: آموزش، مشاوره، دستیاری و برنامه‌ریزی، می تواند یک قاب خوب برای ایده پردازی و روش‌ها و راهکارهایی که ارتباط اجتماعی طرح را در مدار اخلاق رشد دهد، ایجاد کند.

پایان خبر /

18 شهریور 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.