طراحی قابلیت پیش دفاع قبل از داوری ایده ها در رویداد ملی “کاریزمن”

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین جلسه مشترک شورای علمی رویداد ملی «کاریزمن» فی ما بین میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ابراز کرد: رویدادهای ایده پردازی قرآن در قم و اصفهان انجام شده است، اما مدلی که به عنوان کاریزمن برگزار می شود، تفاوت هایی با رویدادهای قبلی دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در اولین جلسه مشترک شورای علمی رویداد ملی «کاریزمن» فی ما بین میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، ابراز کرد: رویدادهای ایده پردازی قرآن در قم و اصفهان انجام شده است، اما مدلی که به عنوان کاریزمن برگزار می شود، تفاوت هایی با رویدادهای قبلی دارد.

وی افزود: سال گذشته رویداد ملی ایده پردازی را به عنوان نمونه اجرا کردیم که خیلی رسمی نبود، چرا که سامانه ای در این خصوص نداشتیم اما در سال جاری، اکثر ضعف‌هایی که در کاریزمن های برگزار شده داشتیم را برطرف کردیم و مابقی هم مرتفع خواهد شد.

وی یادآور شد: کلیت رویداد ایده پردازی «کاریزمن» این است که در یک موضوع مشخص که می‌تواند خیلی علمی (مثل مرجعیت علمی قرآن) و یا عمومی (مثل ترویج فرهنگ قرآن یا انس با قرآن) باشد، فراخوانی را اعلام کرده و ایده هایی را دریافت و مورد داوری قرار می گیرد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: پس از قطعی شدن موضوع، علاوه بر اطلاع رسانی رویداد کاریزمن، به جای اینکه صرفاً به اطلاع رسانی از طریق پوستر اکتفا و سپس ایده‌ها را داوری می کنیم، دو باکس اضافه کردیم که رویداد مذکور را تا حدودی عمیق تر کنیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه پوستر و بروشور داریم، یک سری فایل های ویدیویی یا متن برای تبیین مسئله و چالش را روی سامانه کاریزمن قرار می دهیم تا کسی که می‌خواهد در رویداد شرکت کند، این ویدیوها را مشاهده کند؛ ویدیوهای مذکور، سه گام دارد؛ در ویدئو اول، مسئله و چالش را کاملاً تبیین می‌کنیم؛ مثلاً اگر موضوع ترویج قرآن است، ما با رویکرد چالشی این موضوع را تبیین خواهیم کرد که قرآن در زندگی مردم کمتر رواج دارد و دیده نمی شود یا ارتباط مردم با قرآن و غیره پررنگ نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار داشت: در کلیپ هایی که مد نظر است و ویژه رویداد تهیه و تدوین خواهد شد، یک درد مشترک ایجاد می کنیم که ایده پرداز همانند ما به این چالش توجه کند و به یک درد مشترک برسد.

وی گفت: در ویدئوی دوم ظرفیت هایی را روشن کنیم که می تواند برای حل مسئله در کل فضای جامعه به ما کمک کند؛ وقتی سخن از ترویج قرآن به میان می آید، ذهن انسان به این سمت می‌رود که محفل انس با قرآن یا کلاس آموزش قرآن راه اندازی کنیم، ولی این به ذهن تداعی می شود که تقریباً اشباع شده است اما می‌گوییم ظرفیت حوزه ادبیات و ظرفیت محیط، فرهنگ های عمومی، رسانه، محصولات آموزشی و ظرفیت‌های متعددی وجود دارد که می‌تواند راه حل باشد تا ترویج قرآن را باز کند و به ذهن کمک می کند تا جولان کند.

وی افزود: در ویدیو سوم بر اساس همین روش‌ها، عرصه ها و زمینه های فرهنگی که در ویدیو دوم گفته بودیم، مثال‌های متعددی می زنیم، به عنوان برای دسترس پذیرکردن مردم به متن قرآن اپلیکیشن «حبل المتین» وجود دارد، برای اینکه رؤیت پذیری قرآن زیاد شود، کاشی کاری های مساجد را به آیات قرآن مزین کرده‌اند و به همین روش در گام اول، مخاطب را به درد مشترک و درک مشترک، زمینه و حوزه فهم مشترک آوردیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: یک مهلت دوهفته ای یا یک ماه برای فراخوان رویداد کاریزمن اعلام می کنیم تا افراد ثبت نام کنند، سپس مهلت می دهیم تا ایده هایشان را در سامانه ثبت کنند؛ در مرحله بعد، یک خدمت جدید ارائه شده و مشاور در اختیار ایده پرداز قرار می دهیم که مشورت کنند.

وی طراحی قابلیت پیش دفاع قبل از داوری ایده ها را از تغییرات رویداد کاریزمن دانست و یادآور شد: بعد از مشاوره، کارگاه تمرین و تجربه برگزار می شود؛ در واقع، یک پیش دفاع طراحی کرده‌ایم تا افراد تعدادی ایده را در حضور کارشناسان تخصصی پدیده‌ها مطرح می‌کنند و به جای اینکه داوری کنیم و امتیاز دهیم، کارشناسان تخصصی ایده ها را نقد می‌کنند و به نقاط ضعف و قوت ایده می پردازند؛ در واقع، یک تمرین و تجربه است؛ اگر تعداد ایده ها زیاد باشد، ممکن است این کارگاه سه بار تکرار شود؛ در این مرحله مهلت می دهیم تا ایده پردازان، ایده ها را بر اساس نکاتی که فراگرفته اند یا ضعف‌هایی که بیان شده، ویرایش و در سامانه ثبت کنند؛ سپس، وارد مرحله ای دیگری از ارزیابی می شویم.

وی به روش های داوری ایده های ارسالی به رویداد ملی ایده پردازی «کاربزمن» پرداخت و گفت: در این رویداد، دو روش ارزیابی داریم: یکی، «ارزیابی متکی بر داوران»، که هیئت داوران رأی می دهند و دیگری، روش «یارکشی عمومی» که یک لینک اشتراکی منتشر می کنیم و ایده پرداز در شبکه های اشتراکی از دوستانش دعوت می کند به او رأی دهند؛ هرکس که رأی بیشتری جمع آوری کند، رتبه را کسب می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که دو دسته اعلام نتایج در رویداد کاریزمن وجود دارد، تصریح کرد: یکی این که داوری ها نفر برتر را مشخص می‌کند و جایزه اعطا می شود و دسته دوم را قرعه کشی مردمی تعیین می کند و ایده پردازانی که بیشترین رأی را آورده اند، انتخاب می‌کنیم. در نهایت رویداد اختتامیه و اهدای جوایز به صورت حضوری یا مجازی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: کار اجرایی رویداد ایده پردازی «کاریزمن» با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و کار علمی و سناریوهای بحث، تأیید داوری و  نظارت بر رویداد بر عهده میز مربوطه است، چرا که افرادی که در میز حضور دارند، با افراد متخصص و مرتبط با موضوع رویداد مرتبط می باشند.

وی ضمن بیان پیشنهادی در خصوص موضوع رویداد کاریزمن افزود: پیشنهاد می شود که موضوع رویداد را بر ارتباط قرآن و خانواده قرار دهیم؛ مبنای این کار، زندگی طلاب است ولی موضوع و قابمان صنفی نیست؛ اگر راهکارها و ایده های دریافتی در رویداد، خوب و مناسب بود، با توجه به این که طلبه‌ها و خانواده هایشان مثل سایر مردم هستند، می توانیم موضوع را به کل جامعه تعمیم دهیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که رویکردمان در برگزاری رویداد ایده پردازی «کاریزمن» طلبه و ترویج قرآن باشد، تصریح کرد: در این رویداد، روش های ترویج قرآن با مبدأییت یک طلبه مد نظر باشد، یعنی صنف را با رویکرد رواج برویم، نه رویکرد ضعف که مجبور به بیان نقاط ضعف بشویم؛ رویکرد، شیوه، سیستم ها و مدل های ترویج قرآن در خانواده باشد و در نهایت هر چه به دست آمد، برای خانواده طلاب قابل استفاده است.

وی گفت: بحث قرآن و کارآمدی قرآن و حکمرانی، موضوعی جدی است که جای کار دارد اما چون ابتدای راه هستیم، بهتر است که با ایده‌های عمومی‌تر ورود می‌کنیم؛ در حال حاضر، چند موضوع تخصصی داریم که قرآن و حکمرانی می تواند کار مشترک میز قرآن و نظام سازی باشد اما اکنون ظرفیت ایده پردازی در کارهای علمی را نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ضمن بیان ویژگی های سامانه «کاریزمن» ابراز کرد: ویژگی‌های این سامانه عمومی است، اما وقتی تخصصی می‌شود، دیگر هم اندیشی، گفتگو و طوفان فکری است و سامانه بر اساس گفتگو شکل می گیرد؛ باید در زمینه اندیشه سیاسی، نه صرفاً قرآن، بلکه باید با رویکردهای فقهی، کلامی، اجتماعی و سیاسی بپردازیم و  زمینه‌های گفتگو فراهم شود.

وی افزود: با توجه به تجربه و مخاطبین، فایل هایی که برای تبیین تولید می شود، نباید خیلی زیاد و طولانی باشد؛ و در صورت کامل بودن کلیپ های مربوطه، رویداد و فراخوان کاریزمن را آغاز می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده «رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی» در این نشست مشترک اظهار داشت: اصل رویداد «کاریزمن» بسیار با برکت است که مسئله ی رصد شده حل شود.

وی یادآور شد: برای فرهنگ سازی و رفع برخی از معضلات باید در آیات سیر کرده و آیات اخلاقی جمع آوری شود؛ ما باید مسئله را تسهیل کنیم، مثلاً دیگر لازم نباشد که افراد به کتابخانه مراجعه کنند، بلکه از طریق اپلیکیشن موضوع مورد نظر (مثلاً اپلیکیشن فرهنگ نامه تخصصی خانواده) را مطالعه کنند.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که محتوای مناسب برای تبلیغ و فرهنگ سازی آماده است، اظهار داشت: مرحله دوم، ایده مناسب است که طلبه با استفاده از آن ایده، محتوا را در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

وی ضمن بیان پیشنهادی برای موضوع رویداد کاریزمن گفت: موضوع قرآن و حکومت، یعنی حکومتی که مبتنی بر قرآن است؛ با توجه به این که برخی از مسئولین، مسائل ارزشی را رعایت نمی‌کنند، مطرح کردن این مسائل، اثرگذاری را کم می‌کند و این مسأله، از موانع تبلیغ است و نتیجه زحمات هم کم می‌شود؛ بنابراین، در این زمینه می توان ایده پردازی کرد و این مشکل بزرگ را برطرف کرد.

وی در پایان بر ضرورت همکاری مراکز حوزوی تأکید کرد و افزود: اگر مراکز حوزوی را دعوت کرده و موضوع را تبیین کنیم، استقبال بیشتری از این رویداد صورت می گیرد.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی غرسبان «رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی» با بیان این که جامعه هدف میز قرآن، ترویج قرآن در جامعه است، گفت: اگر بناست که در تبیین موضوع این رویداد، تابلو و قاب مان صنفی نشود، ولی مثال ها صنفی باشد.

پایان خبر /

20 شهریور 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.