مدل حمایتی خلق ارزش مشترک؛ مأموریت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حمید‌ محمدی «دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور» به معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و ابراز کرد: در کنار پذیرش و رشد ایده ها، مدرسه فناوری فانوس را راه اندازی کردیم که در این اپلیکیشن، محتواهای آموزشی عرصه خلاقیت عرضه می شود تا دسترسی علاقه مندان به این عرصه تسهیل شود و به صورت شبانه روز بتوانند از این محتواها بهره مند شوند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین حمید‌ محمدی «دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور» به معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و ابراز کرد: در کنار پذیرش و رشد ایده ها، مدرسه فناوری فانوس را راه اندازی کردیم که در این اپلیکیشن، محتواهای آموزشی عرصه خلاقیت عرضه می شود تا دسترسی علاقه مندان به این عرصه تسهیل شود و به صورت شبانه روز بتوانند از این محتواها بهره مند شوند.

وی با اشاره به برگزاری رویدادهای ملی ایده پردازی «کاریزمن» افزود: یک رویداد ملی تحت عنوان «کاریزمن» تعریف کردیم و از این طریق می توانیم ایده ورزی و ایده پردازی را رقم زده و نیروهایی جذب کنیم و تربیت و پرورش دهیم.

وی با اشاره به صدور نشان «دیدرو» از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یادآور شد: این مرکز با چند لایه ارزیابی برای محصولات نشان صادرات اعطا می کند و افق آینده ما، نشان صادرات محصولات فرهنگی است.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: برای انجام کار فرهنگی سه مدل وجود دارد که اولین آنها، مدل «پیمانکاری و کارفرمایی» است؛ خیلی از نهادهای فرهنگی برای انجام امورات، به عنوان کارفرما با شرکت هایی انعقاد قرارداد می کنند و به صورت پیمانکاری انجام می دهند؛ شهرداری در قامت کارفرما در سطح شهر کارهای زیادی انجام می دهد که با شرکت های مختلف قرارداد منعقد و امورات را انجام می دهند؛ از گذشته این مدل مرسوم بوده است و در جای خود خوب است و در این مدل باید تمام هزینه را پرداخت کنیم.

وی، مدل حمایتی (CSR)مسئولیت اجتماعی را دومین مدل انجام کارهای فرهنگی عنوان کرد و گفت: شرکت هایی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، مخابرات و… از این نوع مدل هستند؛ بر اساس مسئولیت های اجتماعی از مراکزی که کارهای فرهنگی انجام می دهند، حمایت می کنیم؛ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون های مساجد به این سبک فعالیت می کند؛ این مدل به عنوان سفارش نیست، بلکه حمایت است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که مدل خلق ارزش مشترک CSV مدلی دیگر در انجام امور فرهنگی به شمار می رود، تصریح کرد: در سال های اخیر مقالات خوبی ترجمه شده است. در این مرکز مأموریتی تعریف کرده ایم که این نوع مدل، ارزش ماست، نه به سبک کارفرمایی و نه به سبک حمایتی.

وی به حمایت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق از ایده های ارزشی دارای قابلیت تجاری سازی پرداخت و افزود: کسانی که بتوانند در این ارزشی که مدنظر این مرکز است، ایده هایی جهت تبدیل به شرکت داشته باشند، یعنی ایده را خود تجاری کند، این مرکز کمک می کند تا توانمند شده و ایده به شرکت تبدیل شود.

وی یادآور شد: به عنوان مثال، اگر فردی ایده ای ارائه کند که به محصول رسانه ای بین المللی تبدیل شود و در عین حال، در این ایده، تجاری سازی هم اتفاق بیفتد، هزینه های پرورش و رشد را مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت خواهد کرد؛ هزینه هایی مانند مشاوره، منتورینگ، اقامت رایگان، هزینه های خدمات جانبی، هزینه های معرفی به شرکت های بین المللی و کسب مجوز با این نگاه که بعد از حمایت دو ساله این مرکز، بتواند یک شرکت تاب آور شود، یعنی تبدیل به یک کارخانه یا شرکت تجاری گردد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: این مرکز به جای پرداخت هزینه ساخت یک فیلم، یک شرکت را بالغ می کند تا بتواند صد فیلم بسازد تا در کنار هدف، کارآفرینی هم انجام داده باشد و این امر، ارزش مشترک است، یعنی علاوه بر هدف مد نظر، هدف یک ایده پرداز هم به ثمر رسیده است.

وی گفت: مبنای کار مرکز آن است که داور این مجموعه تشخیص دهد که ایده ارائه شده بعد از یک سال حمایت، امکانات و… به تاب آوری می رسد و به یک شرکت خوب فرهنگی تبدیل می گردد و هدف مرکز محقق می شود، پذیرش می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: تاکنون ۵۰ تیم ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق را پذیرش شده اند، البته این تعداد ریزش دارد که طبیعی است.

وی در خصوص برگزاری رویداد «کاریزمن» و جذب تیم ایده در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: نهادهایی که ارزش های بزرگی را در نظر دارند و توان بارور کردن و پرورش دادن تیم ایده را دارند، به جای اینکه سفارش محصول با هزینه های مداوم و سنگین بدهند، این مرکز یک رویداد برگزار می کند و فراخوان آن اعلام می شود و چند تیم ایده که به جنس کار آنها علاقه مند هستند را حمایت می کند، بعد از دو سال این تیم ایده ها به شرکت تبدیل می شوند و این شرکت ها برای آنها محصول تولید می کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: شرکت هایی مثل ماکروسافت در خارج از کشور و یا اسنپ در داخل، می گویند در این ایده که به شرکت تبدیل شده است، سهام دار هم می شوند، اگر موفق بود، سود می برد و شرکت های دیگر را رشد می دهد و به هلدینگ تبدیل می شود که علاوه بر سودآوری، در تصمیم گیری ها نقش دارند.

وی افزود: شرکت های بزرگ مانند فولاد مبارکه یا راه آهن و… می توانند چنین مدلی را اجرا کنند و در کنارشان سالی چند شرکت خلق شود و بارآور کنند؛ این کار به مرور به یک شبکه فعالیت تبدیل می شود و به تدریج می توانند دامنه کار را توسعه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز داشت: به جای اینکه به طور مداوم برای کمپ اعتیاد هزینه شود، می توان یک شرکت مددکاری اجتماعی تأسیس کرد که ایده اش تبدیل به کسب و کار شود؛ به دلیل این که تاکنون این مدل انجام نشده، کار بسیار سختی است، البته در بخش خصوصی در حال اجرا می بادشف ولی در نهادهای بزرگ هنوز انجام نشده است. لازمه چنین کاری آن است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید قرار بگیرد و این کار، جدیت و فکر می خواهد که یک نهاد فرهنگی به جای پژوه سازی، شرکت فرهنگی راه اندازی کند.

پایان خبر /

08 مهر 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.