چگونه ایده فرهنگی را به ثروت تبدیل کنیم؟

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، محمدتقی استیری «رییس اداره تولیدات رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی» در وبینار «چگونگی تبدیل ایده فرهنگی به ثروت» که به همت مدرسه فناوری فانوس وابسته به مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شد، به تفاوت میان طرح و ایده پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، محمدتقی استیری «رییس اداره تولیدات رسانه ای معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی» در وبینار «چگونگی تبدیل ایده فرهنگی به ثروت» که به همت مدرسه فناوری فانوس وابسته به مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شد، به تفاوت میان طرح و ایده پرداخت و ابراز کرد:

وی افزود: برای شناخت ایده باید چند ویژگی وجود داشته باشد: این که ساده باشد، زیرکانه باشد، نسبت به آن تفکر شده باشد، به خوبی ترسیم بشود، بسیار خوب بیان شود، ارائه حضوری ایده خیلی مهم است، آشنا و مانوس باشد و برای خود مالک شناخته شده باشد، قوی و رسا باشد و توانایی به کارگیری در زمینه های مختلف داشته باشیم. همچنین باید تازه و اصیل باشد و باید ایده های خارجی را ایرانیزه کرد.

وی انواع ایده را به چند دسته تقسیم کرد و گفت: انواع ایده عبارتند از: محصول محور (یک نمونه از محصول با کارکرد مشخص)، دانش محور (ایده واکسن یعنی پایه اش دانش است)، فناور محور (مربوط به سامانه ها)، خدمت محور (ایده های مربوط به شهرداری و استانداری)، ترکیبی (دارای مصداق های مختلف و چند بعدی هستند).

رییس اداره تولیدات رسانه ای معاونت مهر دفتر تبلیغات اسلامی به فواید ایده پردازی پرداخت و اظهار داشت: یکی از فایده های ایده پردازی آن است که راه های غیرمنتظره را کشف و راه جدیدی را باز می کند: هر نیازی که داریم حتماً پاسخ دارد (یا از طریق ذهن ما یا از طریق خرد جمعی) و فایده دیگر ایده پردازی این است که راهکارهای خلاقانه کسب درآمد را در ایده لحاظ کنید.

وی با اشاره به معیار تفکیک ایده های فرهنگی با غیر، گفت: ایده های فرهنگی منفعت عمومی دارند ولی ایده های اقتصادی منفعت مالی فردی دارد.

استیری تصریح کرد: لازمه ایده پردازی موفق آن است که حتماً به حل یک مشکل یا معضل اجتماعی فکر کنید، مثلاً اگر فردی به مشکلات رفت و آمد شهری فکر کند، اسنب پدید می آید، همچنین ممکن است که ایده از شنیدن یک خبر شکل بگیرد و از مسیر و تجربه شما و یا خردجمعی بگذرد و به یک محصول تبدیل شود؛ همچنین، باید به مسیر و زمان و معیارهای ایده توجه کنید.

وی با بیان این که بسیاری از کارهای بومی قابلیت دارد تا به یک کار فرهنگی تبدیل شود، افزود: فرهنگ دینی مثل پیاده روی اربعین و دفاع مقدس هویت بخش و تاریخ ساز است.

علاقه مندان می توانند با دانلود اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس از طریق لینک  https://news.aboaeine.ir/fanoos/  و نصب این اپلیکیشن، به “متن کامل وبینار مذکور” دسترسی پیدا کنند.

لازم به ذکر است، وبینارهای مدرسه فناوری فانوس برای ارتقاء یادگیری و توسعه توان تیم های نوپا در اکوسیستم فناوری های فرهنگی به صورت هفتگی در یک موضوع خاص و مورد نیاز اکوسیستم برگزار می گردد.

پایان خبر /

12 مهر 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.