چالش های پیش روی فناوران فرهنگی و نقش آفرینی مرکز ملی اشراق در رفع این موانع

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق در گفت و گویی به بیان چالش های پیش روی فناوران فرهنگی و نقش آفرینی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در رفع این موانع پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق در گفت و گویی به بیان چالش های پیش روی فناوران فرهنگی و نقش آفرینی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در رفع این موانع پرداخت.

* چالش برنامه راهبردی برای فناوری های فرهنگی و نرم

وی گفت: یکی از موانع اصلی پیش روی تجاری سازی فناوری در صنایع خلاق و فرهنگی، عدم وجود نگاه راهبردی و بلندمدت به صنایع خلاق است، به گونه ای که جایگاه واقعی این صنایع در اقتصاد کشور ایجاد نشده است و همچنان از دید سیاستگذاران، صنایع اساسی کشور شامل نفت و گاز و صنایع سنگین می باشد؛ این در حالی است که بر خلاف سایر صنایع، هم از نظر قدمت و سابقه تاریخی و هم به لحاظ برخورداری از مزیت نسبی، صنایع خلاق می بایست با اولویت بیشتری مورد توجه قرار می گرفتند.

وی، عدم وجود یک راهبرد مدون ملی و همچنین حاشیه ای بودن جایگاه این صنایع در برنامه های توسعه اقتصادی کشور را نشان از عدم توجه صحیح سیاستگذاران از اهمیت این صنایع دانست.

معاون آموزش و توسعه نوآوری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به ابلاغ سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم اظهار داشت: برای رفع این چالش، کارگروه نظام نوآوری محصولات و صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم را با هدف نگاه کلان ملی به فناوری های فرهنگی و نرم تهیه و این سند در تیرماه ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ گردید؛ در این سند، نشانه های خوبی از انسجام برنامه های راهبردی در فناوری های فرهنگی دیده شده است.

وی افزود: سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم شامل ۹ ماده است که اهداف کمی، کیفی و راهبردها و اقدامات ملی در زمینه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم را به خوبی بیان می کند.

* چالش های قانونی و مقرراتی

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق چالش های قانونی و مقرراتی را از چالش های پیش روی فناوران فرهنگی عنوان و تصریح کرد: دومین موانع اصلی پیش روی تجاری سازی فناوری های فرهنگی فقدان قوانین و مقررات منسجم در زمینه برنامه ریزی و حمایت از توسعه این صنایع در کشور و همچنین ضعف زیرساخت های مالکیت فکری و آسان بودن کپی برداری از طرح ها و الگوها است که سنگ بنای صنایع فرهنگی و خلاق به شمار می رود؛ این موضوع فضای کسب و کار در این زمینه را تضعیف نموده است.

وی گفت: برای رفع این چالش، طرح «جهش تولید دانش بنیان» از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری می شود که با توجه به حمایت های خوبی که از شرکت های دانش بنیان انجام می شود، به شرکت های خلاق هم این حمایت ها سرریز گردد و باید لفظ شرکت های خلاق، صنایع نرم و فرهنگی و خانه های خلاق و نوآوری در کنار شرکت‌های دانش بنیان بیاید تا حمایت هایی که برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده، به توسعه زیست‌بوم خلاق و فرهنگی نیز در کشور کمک کند.

* چالش های سیاستی و اجرایی

وی با اشاره به چالش های سیاستی و اجرایی پیش روی فناوران فرهنگی یادآور شد: این چالش برخواسته از عدم وجود نگاه راهبردی به صنایع خلاق و نبود درک عمیق از جایگاه این صنایع است، به طوری که در سیاستگذاری های پولی، ارزی، گمرکی و… کمتر به آسیب های احتمالی این صنایع توجه می شود.

معاون آموزش و توسعه نوآوری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، نوسان های زیاد در قیمت و حجم صادرات، عدم پیگیری جدی موضوعاتی مانند خوشه های صنایع خلاق و عدم رشد متوازن خدمات مرتبط با بازاریابی، حمل و نقل و انبارداری این صنایع در کشور را ناشی از ضعف اهرم های سیاستی و اجرایی دانست.

وی گفت: با ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیر نفتی و توسعه کالا و محصولات حوزه فرهنگ و هنر توسط سازمان توسعه تجارت، اقدامات خوبی در این زمینه و رفع چالش های اجرایی صورت گرفته است.

* چالش های اقتصادی و محیط کسب و کار

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق به چالش های اقتصادی و محیط کسب و کار پیش روی فناوران فرهنگی پرداخت و اظهار داشت: به دلیل نگاه حاشیه ای به صنایع خلاق، تفکر اقتصادی و توسعه زنجیره تأمین این صنایع کمتر مورد توجه بوده است؛ ضمن اینکه واردات کالاهای فرهنگی و عرضه آن با قیمت های پایین و عدم توسعه برند، از جمله مواردی هستند که باعث کاهش جبران خدمت کارکنان این صنایع از یک سو و عدم وجود انگیزه کافی برای حفظ و ارتقای کیفیت شده است.

* چالش های فنی و عملیاتی

وی، چالش های فنی و عملیاتی را از دیگر چالش های پیش روی فناوران فرهنگی عنوان کرد و افزود: غیراقتصادی شدن فرآیند تولید و استقرار ذاتی این صنایع در محیط های سنتی موجب بروز ناکارایی و بهره وری پایین تولید شده است؛ ناآگاهی تولیدکنندگان از سلیقه مشتری، استفاده از مواد اولیه بی کیفیت و عدم توجه به عواقب آن، عدم توسعه نظام استاندارد و کدگذاری محصولات و پیوند ضعیف مراکز ایده پردازی و تحقیق و توسعه با بخش تولید منجر به ناکارآمد شدن فرآیند تولید این صنایع در کشور شده است.

معاون آموزش و توسعه نوآوری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: این مرکز با هدف تقویت اکوسیستم فناوری های فرهنگی با برنامه های توسعه توان، آموزشی و مشاوره های تخصصی در قالب برنامه های مدرسه فناوری فانوس و همچنین میزبانی تیم های فناور فرهنگی در رفع این چالش، اقدامات موثری را برای فناوران فرهنگی برداشته است.

وی گفت: آشنایی با ایده پردازی فرهنگی، شناخت مشتریان و مخاطبان هدف، آشنایی با تجاری سازی فناوری های فرهنگی، بخشی از برنامه های مدرسه فناوری فانوس است.

اپلیکیشن «مدرسه فناوری فانوس» یک اپلیکیشن تخصصی در زمینه توانمندسازی است که دانشجویان، فعالان فرهنگی و دانش آموختگان حوزه های علمیه می توانند این اپلیکیشن را از کافه بازار دانلود و نصب نمایند و نظرات و پیشنهادات خود را درباره بخش های این برنامه از طریق راه های ارتباطی از جمله ادمین مرکز در ایتا به آدرس @noavari_dte و یا در سایت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق به نشانی اینترنتی https://news.aboaeine.ir/ ارسال نمایند.

پایان خبر /

24 مهر 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.