خدمات مورد نیاز طلاب در عرصه نوآوری و خلاقیت

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در نشست مشترک با حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی «معاون امور استعدادهای برتر مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه» اظهار داشت: از دیرباز روش های مختلف برای تبلیغ بوده است اما امروز باید به سمت روش هایی که بتواند در متن خود تاب آور و گردش مالی داشته باشد، حرکت کنیم، چون حمایت های وقف و وجوهات تا حدی می تواند کار را پیش ببرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی  «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در نشست مشترک با حجت الاسلام والمسلمین طهماسبی «معاون امور استعدادهای برتر مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه» اظهار داشت: از دیرباز روش های مختلف برای تبلیغ بوده است اما امروز باید به سمت روش هایی که بتواند در متن خود تاب آور و گردش مالی داشته باشد، حرکت کنیم، چون حمایت های وقف و وجوهات تا حدی می تواند کار را پیش ببرد.

وی تجاری سازی را لازمه بسط فرهنگی در آموزه های دینی دانست و افزود: با توجه به اقتضائات امروز، با پشتیبانی های مذهبی و فرهنگی نمی شود در آموزه های دینی بسط فرهنگی را ایجاد کرد؛ لاجرم باید به سمت تجاری سازی برویم.

وی به اهمیت توجه لازم به جذب مخاطب در تولید محصولات فرهنگی پرداخت و یادآور شد: محصولات را به گونه ای تولید کنیم که مخاطب با انگیزه، هزینه هایش را بدهند؛ مانند مفاتیح که شاید سودآوری نداشته باشد ولی هزینه های تاب آوری اش را کسب می کند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: در حوزه فعالیت های فرهنگی دینی استفاده از وسایل شخصی برای مدیریت فرهنگ، تربیت و امورات دینی به ویژه برای فرزندان بسیار کم اتفاق افتاده است، یعنی ابزارها و امکاناتی که برای تربیت مذهبی و امورات فرهنگی فرزندان داشته باشیم، به این جنس محصولات کم توجه شده است.

ضرورت توجه به بومی کردن صنعت فرهنگ

وی گفت: باید صنعت فرهنگ (مثل بازی، اسباب بازی، کتاب، محصولات آموزشی، تربیتی و تفریحی و…) را به صورت بومی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: جنس کارهای مرکز رشد شرایطی ایجاد می کند تا یک فرد، طلبه یا دانشجو، ایده ای را با کشف در حوزه خلاقیت در مدار کار قرار می دهند؛ مرکز رشد کمک می کند تا این تیم ایده به یک شرکت ارائه کننده خدمت یا محصول تبدیل شود و بتواند این محصول را در بازار ارائه کند و به صورت تاب آور و تجاری شده کار را پیش ببرند.

حضور مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در پنج استان

وی افزود: در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در قم ۲۵ تیم، در شعبه اصفهان ۲۱ تیم و در شعبه مشهد ۸ تیم پذیرش شده اند و شعب فارس و اهواز نیز در آستانه تأسیس است.

وی در خصوص بومی کردن مدل های رشد تیم ایده ها جهت تبدیل شدن به شرکت خلاق یادآور شد: برای رشد تیم ایده تا رسیدن به یک شرکت خلاق، مدلی که انتخاب کردیم که با الگو برداری از مدل های دیگر، بومی سازی کردیم و در حال تکامل هستیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: یک طلبه با منطقی که در قبال تبلیغ فرهنگ دارد، به دنبال ایده ای است که بعد از کشف ایده، آن را در متن تیم خود آورده و فرآیند رشد را طی می کند تا با یک محصول یا یک خدمت نوآور و فن آور بتواند کار را پیش ببرد.

نمونه هایی از ایده های موجود در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

وی با بیان این که در صدد هستیم تا ایده های بیشتری به موفقیت برسند، گفت: در حال حاضر تیم هایی داریم که در حوزه های کودک و نوجوان، رسانه، فضای مجازی و… فعالیت می کنند، مانند اپلیکیشنی که با ۳۰ هزار نصب در حال فعالیت است یا بسته های آموزشی و… که در آینده تاب آور می شوند.

خدمات مورد نیاز طلاب در عرصه نوآوری و خلاقیت

وی به تشریح خدمات مورد نیاز طلاب در عرصه نوآوری و خلاقیت پرداخت و ابراز کرد: طلبه ای که در این فضا وارد می شود نیازمند چند خدمت است که خدمات آموزشی و تربیتی و… از جمله آن هاست؛ از دیگر خدمات در این راستا، هویت سازی در فضای حوزه علمیه است؛ همانطور که منبر و سخنرانی به یک منطق تبلیغی تبدیل شده است، می بایست بتوانیم فعالیت در حوزه ارائه محصول یا خدمت در قالب استارتاپ ها را به یک منطق تبلیغ و ترویج تبدیل کنیم و باید تلاش کنیم تا این ادبیات، فهم و گفتمان در هویت صنفی طلاب ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی از دیگر خدمات مورد نیاز طلاب در عرصه خلاقیت را حمایت حقوقی، مالی، ریالی و خدماتی از طلاب عنوان کرد و اظهار داشت: این حمایت در حوزه های دیگر وجود دارد، مانند حوزه های فنی و مهندسی، کشاورزی و… به دانشجو کمک می کنند؛ باید شرایطی را ایجاد کرد که طلبه بعد از ورود به فضای استارتاپ فرهنگی احساس آوارگی نکند.

وی یادآور شد: اگر طلاب این فضاها را دست نگیرند، دیگران می آیند و فضا را دست می گیرند که اهدافشان مالی است و بعضاً اهداف و عقائد انحرافی دارند؛ به عنوان مثال، در سالیان اخیر در حوزه های به فقه معاصر پرداخته شده است، یعنی اگر طلبه احساس کند که بعد از تحصیل در حوزه و ورود به بانک مرکزی یا جهاد کشاورزی یا شهرداری و… می تواند این فقه را به یک نظام، سیستم یا قانون یا روش اجرایی تبدیل کند، کار طلبگی کرده است و ثواب همان منبر و روضه را دارد. وقتی این را حس کرد، با افتخار درس می خواند و می تواند در آینده جذب بانک شود و عضو مجمع فقهی بانک مرکزی شود.

پایان خبر /

27 مهر 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.