جمع میان ارزش فرهنگی و ارزش اعتباری امکانپذیر است

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در کارگاه بوم نویسی BM و جشن آغاز به کار تیم های تازه پذیرش شده این مرکز تحت عنوان «جشن بسم الله»، خلق ارزش را منطق استارتاپ دانست و ابراز کرد: اگر بخواهیم یک خط اصلی را در استارتاپ دنبال کنیم، نقطه ثقل و خاستگاه اصلی استارتاپ، خلق ارزش است، یعنی یک خلاقیت و نوآوری را دنبال می کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در کارگاه بوم نویسی BM و جشن آغاز به کار تیم های تازه پذیرش شده این مرکز تحت عنوان «جشن بسم الله»، خلق ارزش را منطق استارتاپ دانست و ابراز کرد: اگر بخواهیم یک خط اصلی را در استارتاپ دنبال کنیم، نقطه ثقل و خاستگاه اصلی استارتاپ، خلق ارزش است، یعنی یک خلاقیت و نوآوری را دنبال می کند.

وی با اشاره به وجود ابهام در خلق ارزش در استارتاپ های فرهنگی افزود: خطای ذهنی از اینجا شکل می گیرد که اگر می خواهیم کار فرهنگی انجام دهیم و نوآوری و خلاقیت داشته باشیم و اختصاصاً و لزوماً به دنبال کسب درآمد باشیم، ممکن است یک تعارض، پارادوکس و دوگانگی شکل بگیرد و این خطا ما را به سمتی می برد که یا مسیر ارزش فرهنگی را دنبال کنیم یا به سمت و به سبک کارهای اقتصادی و کسب درآمدی برویم؛ این لایه در نگاه اولیه یک تعارض و تضاد است و تصور می شود که قابل جمع نیست.

وی یادآور شد: اساساً ارزش هایی که در استارتاپ خلق می شود را به سه دسته می کنیم، حتی در قسمت ارزش افزوده که قلب بوم است، ارزش ها را بر اساس همین دسته بندی سه گانه مرقوم کنید، وگرنه مجبور خواهید شد که در قسمت های جریان درآمد، به همین واژه ها بپردازید.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: در اولین دسته باید گفت که ارزش فرهنگی که می خواهید بوجود بیاورید، چیست؟ کسی که می خواهد کار آموزش قرآن انجام دهد یا آموزشگاه یا رسانه ای راه اندازی کند، به عنوان مثال، ایده اش این است که اپلیکیشنی ایجاد کند که بچه با آن کار کنند، ارزش فرهنگی که می خواهد ایجاد کند چه هست؟ تعدادی افراد با این ایده و آورده من با مفاهیم قرآنی آشنا می شوند، قرآن را حفظ می کنند، با قرآن انس می گیرند، قرآن در زندگی شان می آید و با قرآن ارتباط می گیرند و می تواند تاثیر بگذارد بر سبک زندگی شان، منطق و تفکرشان، روی ارتباطات اجتماعی آنها، روی سطح معرفت آنها، روی آیین ها و مناسکی وسنت هایی که عمل می کنند می تواند عمل مستقیم یا مستقیم بگذارد، این بعد فرهنگی است که من دارم خلق می کنم و فرضاً پیش از این وجود نداشته است. این می شود ارزش فرهنگی که شما خلق می کنید.

ویژگی های ارزش فرهنگی در استارتاپ

وی گفت: ارزش فرهنگی که در استارتاپ خلق می شود، باید نوآور، بدیع، خلاقانه و بی سابقه باشد یا اگر سابقه داشته، بتواند بهینه، توسعه و تعمیق پیدا کرده و جنبه های تازه ای در آن نمود کرده باشد تا بگوییم یک استارتاپ فرهنگی خلاقانه در حال شکل گرفتن است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان این که در کنار ارزش های فرهنگی یک ارزش اعتباری وجود دارد، اظهار داشت: ارزش اعتباری به این معناست که ارزش اعتباری یک ایده ای بعد از ۱۰ سال در منظومه فعالیت های فرهنگی چه نقش و جایگاه تعریف شده ای پیدا می کند و به عنوان مثال به تنها اپلیکیشن حفظ محور در دنیا تبدیل می شود یا اگر یک مؤسسه ای هستید، در مسیر حفظ مکتب و جریان سازی آورده های بزرگی ارائه می کنید که می تواند تأثیر جریانی بگذارد و می تواند رهبری بازار را برای خود به همراه بیاورد و اعتباری که بعد از ۱۰ سال در قبال این وضعیت کسب می کنید، می تواند خدمات اقماری دهد.

ضرورت خلق ارزش اقتصادی در استارتاپ

وی درباره ارزش تجاری و اقتصادی استارتاپ گفت: در استارتاپ خود باید یک ارزش اقتصادی را خلق کنیم، یعنی یک روش و منابعی را پیدا کنیم که در بعد فرهنگی و اعتباری بتواند بدون وابستگی به غیر دوام پیدا کند و بتواند ارزش تجاری من یک قاعده ای را بوجود بیاورد که ارزش های قبلی پایدار و در جریان باشد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تصریح کرد: ارزش اقتصادی با ارزش فرهنگی و اعتباری تعارض ندارد و زیر سایه ارزش های قبلی، ارزش اقتصادی رقم می خورد؛ چه محصول باشد و چه خدمت، قیمت مشخص دارد و این تأثیری روی محتوای فرهنگی ندارد، و اگر پولی بابتش پرداخت شود، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، پس متعارض نیست، بلکه مکمل و مقوم است و این پول گرفتن به معنای آخرین خدمت بودن نیست، بلکه تداوم پیدا می کند.

ارزش اعتباری دریچه ای برای فروش محصول

وی افزود: گاهی اوقات بر اساس قیمت، ارزش اقتصادی و تجاری بوجود می آید و در مدار ارزش فرهنگی که بوجود می آورد، تعریف می شود اما گاهی اوقات نمی توان محصول را به فروش رساند یا در قبال خدمت نمی توان پولی را دریافت کرد یا پول کامل گرفت، در چنین مواقعی، از ارزش اعتباری که به وجود می آید، استفاده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی ابراز کرد: به عنوان مثال، در ایتا یک کانالی را تأسیس می کنیم و ۱۰ هزار نفر را عضو می شوند و در مورد فرهنگ انتظار محتواهایی را منتشر می کنیم اما اعتباری بوجود می آید، یعنی ۱۰ هزار نفر را جمع کرده ایم و یکی از اعضای کانال کتابی در باب انتظار دارد که قیمت کتاب ۷۰ هزار تومان است، و موضوع کانال با موضوع کتاب آن فرد مطابقت دارد و مبلغی را به مدیر کانال می دهد تا این کتاب را در کانال مذکور تبلیغ کند؛ در این صورت، از اعتبار به وجود آمده، منطق تجاری را تأمین می کنید، هر چند که محتوا و خدمات کانال رایگان است اما به اعتباری رسیده اید که سودآوری دارد.

جمع میان ارزش فرهنگی و ارزش اعتباری امکانپذیر است

وی گفت: اپلیکیشنی مثل «باد صبا» ۱۱ هزار نصب و کاربر دارد و پولی را دریافت نمی کند ولی به اندازه ۱۱ هزار نفر اعتبار دارد و برخی از کارهای مالی، مثل شارژ کردن با تبلیغ آپ را انجام می دهد، از هیچ کس یک ریال هم دریافت نمی کند و با این کار خود را می چرخاند و این تعارضی ندارد، بلکه ارزش فرهنگی را خلق کرده و از کنارش ارزش اعتباری به دست آورده که در این صورت ارزش تجاری خود را می سازد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: لاجرم استارتاپ باید مبنای ارزش اقتصادی اش بر پایه خودش باشد، در غیر اینصورت یک کانون فرهنگی می شود.

وی مقیاس پذیری فوق العاده را منطق استارتاپ دانست و یادآور شد: در استارتاپ وقتی که آغاز به کار می کنید، با سرعت رشد خواهید کرد و ارتقا یافته و توسعه پیدا می کنید که مقیاس پذیری فوق العاده، این منطق استارتاپ است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: این که یک مرکز آموزشی در قم تأسیس کنیم و سالانه ۲۰۰ دانش آموز پذیرش شوند و آموزش بینند و ۱۵ سال بعد مجتمع آموزشی را توسعه دهیم و شعب آن را راه اندازی کنیم، کسب و کار فرهنگی گفته می شود، نه استارتاپ. استارتاپ به آن ایده ای گفته می شود که وقتی آغاز به کار کرد و به فاز اجرایی و درآمد رسید، با سرمایه گذاری و منطق، یک دفعه رشد کند و ۱۵ برابر شود.

دلیل استارتاپ بودن اسنپ

وی به رمز موفقیت اسنپ پرداخت و افزود: علت این که اسنپ استارتاپ می باشد، آن است که در یک شهر کوچک اجرا می شود و با یک توسعه زیرساختی می تواند کشوری شود، یعنی به صورت دفعی از یک شهر به سطح کشور توسعه پیدا کند؛ این جنس مقیاس پذیری که بتواند شدت بگیرد، جنس استارتاپ است؛ این ویژگی است که سرمایه گذار را جذب می کند و سود مقیاس پذیری به سرمایه گذار سرازیر می شود و این کار تکنیک دارد.

هر ایده ای را می توان به سمت مقیاس پذیری سوق داد

وی گفت: هر ایده ای قابلیت مقیاس پذیری ندارد اما هر ایده ای را می توان با دقت به سمت مقیاس پذیری سوق داد؛ البته در معادلات باید به هزینه و رشد و بازار پرداخت؛ بنابراین می بایست منطق تجاری را به منطق ارزش افزوده فرهنگی یا اعتباری یا به هر دو متصل کرد.

پایان خبر /

17 آبان 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.