بازدید اعضای مرکز نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از مرکز ملی نوآوری اشراق

news-thump
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در جلسه مشترک مرکز نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: ظرفیت های فراوانی در حوزه علوم انسانی است که قابلیت تجاری سازی در آن وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی «مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق» در جلسه مشترک مرکز نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: ظرفیت های فراوانی در حوزه علوم انسانی است که قابلیت تجاری سازی در آن وجود دارد.

وی افزود: از سال ۹۴ که زیست بوم شرکت های خلاق در معاونت علمی ریاست جمهوری ابلاغ شد حداقل به صورت ساختاری کارهای خوبی در کشور رخ داد. تعدادی مراکز رشد تاسیس شد، بعد شتاب دهنده های خصوصی وارد شدند که الان در حال حاظر شتاب دهنده های خوبی در کشور درحال فعالیت هستند.

وی خاطر نشان کرد: متناسب با ماموریت های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ما باید بتوانیم اعضای هیات علمی و پژوهشگران را قانع کنیم که فناوری امتداد کار پژوهشی شما است، وقتی یک عضو هیات علمی یک کار پژوهشی انجام می دهد، یک یافته جدید می آورد که یا بنیادین و نظریه پردازانه یا حداقل حرفی تازه‌ است، پس فناوری امتداد این قرار می گیرد، فناوری فاصله بین داده ها و یافته ها و کاوش های علمی با نیاز جامعه را کاهش و نیاز ها را مرتفع می سازد.

وی یکی از مشکلات در تجاری سازی علوم انسانی و فرهنگی را اینگونه بیان کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه بودیم، یک نگرش غلطی است که می گویند بحث های فرهنگی و دینی را نباید تجاری کرد، می گویند می دانیم چه کاری انجام می دهید ولی اساسا این را باطل می دانند، عبور از این مرحله، کار سختی است.
به طور مثال کتاب یک تکنولوژی است، خیلی از علما و حتی مراجع تقلید با فروش کتاب زندگیشان اداره می شود، اگر این کار حرام باشد که مرجع تقلید چنین کاری نمی کند، اتفاقا مایه افتخار ماست که فلان مرجع کتاب هایش بیشتر فروش می رود، یعنی این خودش یک شاخصه برای سنجش اقبال عمومی است.
خب حالا اگر بتوانیم یافته های علمی را به یک نرم افزار تبدیل کنیم و بفروشیم، آیا این بد است؟ این تفکر غلطی که این تبادر ذهنی را برای ما درست کرده را باید اصلاح کنیم.

وی یادآور شد: مثلا اگر دوجلد کتابی را که یک محقق نوشته، اگر اجازه دهد که یک استارت آپ آن را تبدیل به نرم افزار کند دو نتیجه می دهد یک اینکه این تیم کسب و کارش راه افتاده و دوم اینکه این مطلبی که شما در کتاب نوشته بودی بجای اینکه مثلا به صد نفر برسد به هزار نفر می رسد.
این فضا یک محیط مناسب برای ارائه می باشد چرا نباید از آن بهر برد؟ باید برای ورود فناوران فرهنگی به عرصه های نوآوری، زمینه سازی کرد.
در پایان ضمن تشکر از حضور اعضای مرکز نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، زمینه های تفاهم و همکاری خوبی تشریح و برنامه ریزی گردید.

این بازدید با حضور دکتر سلطانی مدیر امور پژوهش و همکاری های علمی و دکتر گائینی رئیس گروه تجاری سازی و فناوری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سرخه‌ای رئیس مرکز فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالن جلسات مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق انجام گردید.

 

پایان خبر /

29 دی 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.