ارزش آفرینی برای مشتری، اصلی ترین ویژگی کسب و کارهای موفق

news-thump
مشاور کسب و کار در وبیناری با عنوان «به من بگو پول کجاست؟» گفت: باید دانست که پول در جایی قرار دارد که ارزش آفرینی وجود داشته باشد.

مشاور کسب و کار در وبیناری با عنوان «به من بگو پول کجاست؟» گفت: باید دانست که پول در جایی قرار دارد که ارزش آفرینی وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، داریوش ذوالفقاری راد در وبینار «به من بگو پول کجاست؟» که به همت مدرسه فناوری فانوس ذیل خانه خلاق و نوآوری اشراق به تشریح عوامل موفقیت کسب و کارها پرداخت و  گفت: برای موفقیت در کسب و کار باید در وهله اول مفهوم ارزش را بشناسیم. ارزش بر پایه زاویه دید می تواند تنوع داشته و از نوع اخلاقی، دینی، آیینی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.
وی افزود: باید دانست که پول در جایی قرار دارد که ارزش آفرینی وجود داشته باشد؛ در ادبیات استراتژیک ارزش به معنای بایدها و نبایدها و مجموعه اصول و فوایدی است که سازمان خودش را به آن متعهد می داند.
کارشناس ارشد برنامه ریزی خاطرنشان کرد: ارزش در ادبیات بازاریابی و کسب و کار دارای دو تعریف بوده که در تعریف اول شامل تفاضل منافع محصول و هزینه های به دست آوردن آن می باشد و در تعریف دوم به نسبت منافع محصول به هزینه های به دست آوردن آن اطلاق می شود.
وی منافع و هزینه های کسب و کارها را همانند دو طرف یک ترازو دانست و گفت: هرکسی با توجه به دانش های علمی و تخصصی و تجربیاتی که دارد بررسی می کند ارزشی که فروشنده به او ارائه می دهد، چه سود و هزینه ای برایش دارد؛ هروقت مشتری پول خود را به ما داد تا محصول ما را بخرد، آن گاه می توان تحلیل کرد سود آن از هزینه ای که می کند برایش بیشتر است.
ذوالفقاری راد انواع هزینه ها و منافع برای مشتریان را برشمرد و تصریح کرد: هزینه هایی که مشتری می کند، می تواند از نوع روانی، انرژی، زمانی و یا مالی باشد و منافع نیز می توانند شامل منافع عاطفی و عملکردی بوده و میزان ارزش آفرینی ما برای مشتریان با تقسیم منافع محصول برای آن ها بر هزینه هایی که قرار است بکنند، به دست می آید؛ در نتیجه هرچه ارزش بالاتر از عدد یک باشد، آن گاه می توان گفت کسب و کار ما دارای ارزش آفرینی بیشتری برای مشتریانمان است. 
وی با اشاره به اهمیت انواع منافع به دست آوردن کالا و خدمات افزود: خوب کار کردن محصولی که ما تولید کرده و می خواهیم به مشتری ارائه دهیم، منفعت عملکردی یا کارکردی آن به شمار آمده و در میزان استقبال او از این محصول تأثیر مستقیم دارد. 
این مشاور کسب و کار بیان داشت: یکی از خصوصیات برندهای معروف ایجاد منفعت عاطفی و احساسی برای مشتریان خود می باشد؛ مثلاً در هرکجای دنیا که بگویند این خودرو تولید شده توسط شرکت بنز است، مشتری با توجه به ذهنیت هایی که از قبل پیدا کرده، از جهت احساسی تحریک شده و آن را می خرد. در بسیاری از موارد افراد با وجود اینکه به تمام امکانات محصول نیاز ندارند اما به دلیل منفعت احساسی آن را می خرند. مثلاً ممکن است فردی تمام امکانات گوشی اپل را نیاز نداشته باشد، اما به دلیل اینکه با خرید آن احساس غرور می کند، حاصل به هزینه کردن برای آن می شود.
وی گفت: هزینه های به دست آوردن کالا و خدمات را نباید فقط از نوع پولی و مالی دانست. برخی افراد ارزش هزینه روانی، زمانی و انرژی را که صرف خرید یک محصول می کنند، در نظر نمی گیرند.
ذوالفقاری راد اظهار کرد: ارزش پیشنهادی یکی دیگر از پارامترهای تعیین کننده در میزان فروش محصول یا خدمت است. ارزش پیشنهادی ترکیبی متمایز از عناصری است که نیازهای بخشی از مشتریان را برآورده کرده و از این طریق خلق ارزش می کند. خلق ارزش باید بر پایه اثر اجتماعی، تغییر در زندگی، عاطفی و کاربردی بودن اتفاق بیافتد.
وی با تأکید بر برخی مؤلفه های مهم در تعیین ارزش پیشنهادی اظهار داشت: تازگی، عملکرد، سفارشی سازی، انجام کامل کار، طراحی، برند، جایگاه، کاهش هزینه، کاهش ریسک، دسترسی، راحتی، قابلیت استفاده و قیمت از جمله مؤلفه هایی هستند که موجب مزیت نسبی محصول یا خدمت ما می شود. 
کارشناس ارشد برنامه ریزی گفت: باید دانست که نیازهای افراد بشر در طول تاریخ ثابت بوده اما خواسته های آن ها متغیرند. انسان ها برای محصول یا خدمت جدید هزینه می کنند؛ پس تازگی چیزی است که افراد و بنگاه های اقتصادی می توانند به خوبی از آن بهره ببرند.
وی ادامه داد: ما باید همیشه ایده هایی برای افزایش سطح عملکرد و کارایی محصول یا خدمت خود باشیم. دنیا به سمت سفارشی سازی کردن می رود تا پاسخ گوی سلایق مختلف بوده و از این طریق مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کند. ممکن است در آینده حتی یک بسته پفک هم به سلیقه مشتری خاص خود طراحی و تولید شود.
ذوالفقاری راد طراحی محصول را از دیگر عوامل مهم در میزان فروش آن برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر محصولات تولیدی کشور ما با طراحی های زیباتری عرضه می شوند و این موجب استقبال بیشتر از آن ها در سطح داخلی و بین المللی است.
وی گفت: از محصول یا خدمتی که ما می خواهیم به مشتری ارائه دهیم، بتواند از هزینه های زندگی او بکاهد، قطعاً از آن استقبال خواهد شد. مثلاً برند گوگل با ارائه جست و جوی رایگان و صندوق پستی مجانی به مشتریان خود توانسته است پرمخاطب ترین موتور جست و جوگر در دنیا شود. 
کارشناس ارشد برنامه ریزی بیان داشت: هرچقدر دسترسی به محصول راحت تر باشد، تعداد مشتری آن نیز بیشتر خواهد شد.
وی در پایان ضمن بیان اهمیت نگاه سیستمی و آینده پژوهانه به مفهوم ارزش به عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در رونق کسب و کار افزود: ارزش پیشنهادی عالی در کنار قطعات دیگر پازل سازنده بازاریابی و فروش معنا پیدا می کند و کسب و کار را موفق می سازد. ما لازم است نگاه دقیق و جامعی در مورد آینده ارزش ایجاد شده توسط کسب و کارمان داشته باشیم. با وجود مشکلات اقتصادی مختلف اما باید دانست خرید و فروش همواره در بازار انجام می گیرد و اگر محصول یا خدمت خوبی وارد آن شود، از آن استقبال خواهد شد.

 

پایان خبر /

17 مهر 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.