طرح بازاریابی جامع دارای سه مرحله قبل، حین و بعد از ارائه محصول است

news-thump
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، بازاریابی گفت: فرایند بازاریابی سفری است که می خواهیم بازار هدف مطلوبمان را در مسیر آن هدایت کنیم؛ در این سفر می خواهیم آن ها از وضعیتی که ما را نمی شناسند گذر کنند و به مشتریان وفادار ما تبدیل شوند.

 

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، شهرزاد اله دادیان در وبینار آموزشی که از سوی خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار شد، به ارائه راهکارهای بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک پرداخت و گفت: اساساً باید دانست 80 درصد منابع اقتصادی دنیا در اختیار 20 درصد افراد قرار دارد؛ این گزاره در علم اقتصاد تحت عنوان قانون پارِتو معروف است. قانون پارتو در کسب و کارهای نوپا معتقد است 80 درصد موفقیت های یک کسب و کار به خاطر 20 درصد کارهایی است که انجام می دهد؛ یعنی از هر 5 اقدامی که یک کسب وکار نوپا انجام می دهد یکی اثر مثبت خیلی بیشتری نسبت به بقیه دارد.
وی افزود: سؤال اصلی این جاست که آن 20 درصد شامل چه اقداماتی است؟ مهمترین بخش 20 درصدی هر کسب و کاری طرح بازاریابی می باشد. واژه بازاریابی به معنای برنامه های مختلف تبلیغاتی برای رسیدن به فروش محصول یا خدمت است. بازاریابی یک استراتژی است که برای شناخته شدن، دوست داشته شدن و مورد اعتماد کافی قرار گرفتن توسط بازار هدف استفاده می کنیم، تا آن ها به مشتری ما تبدیل شوند. 
مدیر آکادمی کسب و کار سکه خاطرنشان کرد: ارائه محصول یا خدمت فوق العاده باز هم به بازاریابی نیاز دارد؛ اگر می خواهیم در کسب و کار خود موفق باشیم بازاریابی یکی از فعالیت های مهم ماست. مشتری زمانی که محصولات ما را بخرد می فهمد محصولات یا خدمات ما خوب است و تا فروش اتفاق نیافتد هیچ گاه او متوجه نمی شود این محصول تا چه اندازه خوب است. همه اینها برمی گردد به اینکه ما یک برنامه بازاریابی مشخص برای فروش داشته باشیم.
وی انجام موفقیت آمیز هرکار ارزشمندی را منوط به داشتن استراتژی و تاکتیک به صورت توأمان دانست و گفت: برنامه ریزی کلی برای انجام بازاریابی را استراتژی و روش ها و ابزارهای لازم جهت اجرایی کردن آن ها را تاکتیک می نامند. 
اله دادیان طرح بازاریابی را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: سه مرحله اصلی فرآیند بازاریابی به این شرح است که فرایند بازاریابی سفری است که می خواهیم بازار هدف مطلوبمان را در مسیر آن هدایت کنیم؛ می خواهیم آن ها از وضعیتی که ما را نمی شناسند گذر کنند و به مشتریان وفادار ما تبدیل شوند. در طول این سفر سه مرحله مشخص وجود دارد که می خواهیم مشتریان را در گذر از این مراحل هدایت کنیم. این طرح شامل سه مرحله قبل، حین و بعد می باشد.
وی با اشاره به اینکه در مرحله قبل با مشتریان بالقوه روبرو هستیم، افزود: در این مرحله باید بازار هدف را شناسایی کنیم. سپس پیامی گیرا برای این بازار هدف ایجاد کرده و پیام خود را باید از طریق رسانه های تبلیغاتی به آن ها برسانیم. هدف ما در این مرحله این است که کاری کنیم مشتری ما را بشناسد و به پیام ما پاسخ دهد.
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، بازاریابی بیان داشت: در مرحله «حین» که با مشتریان راغب مواجه می شویم هدف این است که کاری کنیم ما را دوست داشته باشد و برای اولین بار از ما خرید کند. مشتریان راغب کسانی هستند که در شروع مرحله قبل به پیشنهادهای ما علاقه نشان داده اند. باید در این مرحله سیستم جذب مشتری راغب، سیستم پرورش مشتری راغب و استراتژی تبدیل به فروش را مشخص کنیم.
وی گفت: وقتی که مشتری راغب اولین خرید خود از ما را انجام داد به مرحله «بعد» وارد می شود و به «مشتری» تبدیل می شود. در این مرحله هدف ما جلب اعتماد مشتریان و بیشتر خریدن آنها از ما و معرفی ما به دیگران است. در این مرحله باید مشتری را با ارائه خدماتی همچون تخفیف ویژه حفظ کنیم تا به خریدهای بعدی او از ما بیانجامد.
مدیر آکادمی کسب و کار سکه اظهار کرد: مهمترین نکته در بازاریابی این است که بدانیم بازار هدف ما چه کسانی هستند؟ هرچه این بازار هدف را از جهت جغرافیا، جنسیت، رده سنی، سطح سواد و پارامترهای مختلف دیگر بتوانیم کوچکتر کنیم، بهتر می توانیم بازاریابی را انجام دهیم.
وی با تأکید بر لزوم تحقیق در مورد ویژگی های شخصیتی بازار هدف عنوان داشت: باید پس از مشخص کردن بازار هدف، ویژگی های شخصیتی افراد آن را بشناسیم و متناسب با سلیقه و ذائقه آن ها متون و سایر محتوای تبلیغاتی را تولید و انتشار دهیم. باید دانست مردم با احساس خرید می کنند و بعد از خرید با منطق روی آن فکر می کنند؛ پس ما باید در مرحله اول و در تبلیغات بتوانیم با احساسات مردم ارتباط برقرار کرده و از این طریق آن ها را به مشتری خود تبدیل کنیم.
اله دادیان گفت: نوع بازار هدف ارتباط تنگاتنگی با پیام های تبلیغاتی ما دارد. هرگز نباید در این مسیر از دیگران تقلید کنیم. زیرا ممکن است بازار هدف دیگران با ما تفاوت هایی هرچند کوچک داشته باشد و این امر اختصاصی بودن مسیر تبلیغات را برای ما مشخص می کند.
وی ادامه داد: در کسب و کار باید به طور دقیق بدانیم چه محصولی با چه کیفیتی می خواهیم ارائه دهیم، باید بدانیم هدف ما دقیقا چیست و قیمت گذاری را بر چه پایه ای داریم.
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، بازاریابی پیدا کردن نیازها و دغدغه های مخاطبان را از عوامل مهم در بازاریابی موفق برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید در کسب و کار به دنبال این باشیم که دردی از مشتری دوا کنیم. باید ما حرف هایی برای مشتریان خود داشته باشیم که درد دل او را پاسخ داده باشد. 
وی گفت: باید دانست که در عصر حاضر دیگر صرف کیفیت محصول یا خدمت جوابگوی نیاز ما در جذب مشتری نبوده و باید با بازاریابی جامع و دارای تاکتیک های درست و کاربردی مخاطبین خود را قانع کرده و آن ها را به سمت خود بکشیم. 
مدیر آکادمی کسب و کار سکه در پایان این وبینار خاطرنشان کرد: برای هر کسب و کاری لازم است از راهنمایی های افراد باتجربه در آن صنف استفاده برد تا سطح ریسک را کاهش دهیم.

پایان خبر /

06 مهر 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.