محصول؛ برترین روش تکثیرپذیری نوآوری

news-thump
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه تولید و عرضه محصول تبدیل به بزرگترین میدان اقتصادی جهان شده است گفت: محصول؛ برترین روش تکثیرپذیری نوآوری است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با بیان اینکه تولید و عرضه محصول تبدیل به بزرگترین میدان اقتصادی جهان شده است گفت: محصول؛ برترین روش تکثیرپذیری نوآوری است.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، در سیزدهمین درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با موضوع «محصول؛ برترین روش تکثیرپذیری نوآوری» که به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم محصول را تعریف نماییم، به معنای ارزش آفرینی در قالبی است که امکان ذخیره سازی ارزش را دارد. به عنوان مثال در طول تاریخ بشر، ارزش های مختلفی در قالب محصولی به نام کتاب به جامعه ارائه شده است.

وی افزود: امکان جابجایی ارزش دومین ویژگی محصول است. در خدمت، آیین، عادت واره و بازی، این ویژگی وجود ندارد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: داشتن ظرفیت واگذاری ارزش به دیگری یکی دیگر از ویژگی های محصول می باشد. مثلاً ما با دادن کتاب خود به دیگران می توانیم ارزشی را به آنان واگذار نماییم.

وی امکان تکثیرپذیری ارزش در محصول را چهارمین ویژگی آن دانست و گفت: معجزه عصای حضرت موسی علیه السلام نمی تواند تکثیر شود، چون از جنس خدمت بوده اما کتاب قرآن کریم که در قامت یک محصول ظاهر شده است قابلیت ذخیره سازی، امکان جابجایی، واگذاری به دیگران و تکثیرپذیری را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی انواع محصولات از منظر ارزش آفرینی را برشمرد و تصریح کرد: گاهی محصول خودش به مثابه ارزش است؛ مانند صندلی به مثابه ارزش کمک به راحت نشستن یا گل به مثابه ارزش کمک به زیبایی طبیعت می باشد.

وی با اشاره به دسته دوم محصولات افزود: محصولات گاهی محمل انتقال ارزش هستند؛ به عنوان مثال سجاده محصولی است که محمل ارزش نماز خواندن می باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: در مواردی محصول ابزار به دست آوردن ارزش می باشد و وسایلی که با آن ها کاری را انجام می دهیم، از این دسته محصولات هستند. مثلاً اتوبوس، بیل، تلویزیون، موبایل و خودرو که کارهایی را برای ما انجام می دهند، از این نوع محصولات به شمار می روند.

وی با برشمردن مزایای محصول گفت: از مهمترین مزایای محصول می توان به ذخیره سازی ارزش، تبادل ارزش، تمام وقت سازی ارزش آفرینی، قیمت گذاری منطقی، هم شکل سازی قالب ارائه (سبک زندگی)، تکثیرپذیری، عدم وابستگی به تولید کننده در هنگام عرضه و مصرف، پایش و بازخوردگیری سیستمی و کلاسیک و همچنین پنهان سازی ارزش پیشنهادی اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی به بررسی موقعیت فعلی محصول پرداخت و اظهار کرد: بزرگ شدن سبد مالکیت انسان ها برای هرکاری یک محصول مالکانه دارند سبب رشد چشم گیر تنوع محصولات شده است؛ دلیل این امر نیز افزایش عرض زندگی می باشد.

وی با تأکید بر بالا بردن هزینه های زندگی توسط محصولات، عنوان داشت: افزایش هزینه های زندگی شامل خرید، تعمیر، نگهداری، جابجایی و استهلاک به دلیل موقعیت مهمی است که محصولات در زندگی بشر پیدا کرده اند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: تولید و عرضه محصول تبدیل به بزرگترین میدان اقتصادی جهان شده است. امروزه زندگی انسان ها به محصول وابسته می باشد و برخی از محصولات را هرگز نمی توان از حیات بشر گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل عنصر تبدیل شوندگی ماده، محصول آسیب جدی برای محیط زیست محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تحت الشعاع قرار گرفتن روحیه خلاقیت مصرف کننده را یکی دیگر از ویژگی های موقعیت فعلی محصول در زندگی بشر امروز برشمرد و خاطرنشان کرد: قدرت محصول توانسته است این روحیه انسان ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و به دلیل آماده بودن محصولات مختلف، آن را تضعیف نماید.

وی گفت: امروزه محصولات، زیست انسان ها را به دلیل یکسانی در قالب های آن ها هم رویه ساخته و تنوع در فرهنگ ها و سبک زندگی ها را کاهش داده است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ادامه به بیان راهبردهای مفید استفاده از محصول پرداخت و اظهار داشت: تبدیل یا امتداد محصول به خدمت، اشتراک، اجاره، امانت و شارژ یکی از این راهبردها بوده و به طور کلی یکی از بهترین میدان های کسب و کار نوین را تشکیل می دهد. مثلاً ما ممکن است در هر سال فقط یک بار نیاز به محصولی تحت عنوان دریل پیدا کنیم و به همین خاطر به اجاره یک دستگاه از این محصول می پردازیم و از خرید آن می پرهیزیم. 

وی ضمن بیان تقویت توانایی محصول سازی یا کاربردی سازی محصول در انسان ها به عنوان یکی دیگر از راهبردهای محصول، افزود: این امر می تواند بهینه سازی و ایجاد خلاقیت در محصولات را به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: ایجاد ظرفیت های ذخیره و تبادل ارزش در روش های غیرمحصول که به عبارتی ترکیب خدمت و محصول می باشد، سومین راهبرد محصول به شمار می رود.

وی گفت: ایجاد دسترسی و فرصت برابر برای انسان ها در دریافت ارزش به معنای توزیع متوازن و فرصت برابر یکی دیگر از راهبردهای محصول است که می تواند ایجاد درآمدهای خوبی را هم به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر نوآوری در منابع به عنوان یکی از زمینه های نوآوری در محصول عنوان داشت: به عنوان مثال در مورد محصولی مانند کتاب قبلاً فقط بر روی کاغذ به چاپ می رسید، اما در مدل های جدید از پلاستیک نیز برای این کار استفاده می شود.

وی با اشاره به نوآوری در روش و فرایند تولید به عنوان یکی دیگر از زمینه های نوآوری محصول، ادامه داد: نوآوری در روش ارائه و عرضه محصول، در میدان مصرف آن و در ساختار و کلیات آن از دیگر زمینه های نوآوری در محصول به شمار می روند. مثلاً انسان ها در مرحله اول ماشین را ابداع کردند و سپس با نوآوری در ساختار در عین حفظ ماهیت آن، هواپیما را اختراع نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی سپس به پرسش های اساسی در مورد محصول پرداخت و خاطرنشان کرد: در مورد محصولات معمولاً چند پرسش مطرح می شود؛ یکی از این سؤالات جدی چند ارزشی یا تک ارزشی بودن محصول است. این سؤال را همیشه هم تولید کننده ها و هم مصرف کننده ها در ذهن خود دارند. محصولی همچون اسنپ در سال های اخیر به این نتیجه رسیده است که به سمت چندارزشی شدن پیش برود.

وی در پایان گفت: یکتا و شخصی سازی یا سری و تولید به صورت انبوه یکی دیگر از سؤالات مهم در مورد محصولات است که همواره مطرح می شود. شخصی سازی و تولید انبوه هرکدام دارای مزایا و معایب خاص خود بوده و باید بر اساس هدف و کاربری مورد نظر یکی از آن ها را انتخاب نمود.

 

 

پایان خبر /

19 شهریور 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.