ورود به حوزه‌های نوآوری و خلاقیت ، استارتاپ و مرکز رشد، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

news-thump
به گزارش روابط‌عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت‌الاسلام‌ محمد قطبی «مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق» در جلسه مشترک مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: ورود به حوزه‌های نوآوری و خلاقیت و جنس فناوری، استارتاپ و مرکز رشد، به نظر من یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
به گزارش روابط‌عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت‌الاسلام‌ محمد قطبی «مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق» در جلسه مشترک مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: ورود به حوزه‌های نوآوری و خلاقیت و جنس فناوری، استارتاپ و مرکز رشد، به نظر من یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

 

آقای حسینی مدیر مطالعات راهبردی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور: چند سالی هست که به فکر تأسیس مرکز نوآوری در مرکز تحقیقاتی نور هستیم‌.
ما در صدد آماده‌سازی طرح جامعی هستیم که نیازهای تحقیق و توسعه مرکز را به‌وسیله استارتاپ‌ها و مجموعه‌های نوپا رفع کنیم.
خب ما مطالعات رو در این زمینه شروع کردیم تا ببینیم از مدل‌های موجود در دنیا کدام مدل بهتر و در کشور ما بیشتر قابل‌استفاده است. ازاین‌رو خدمت شما رسیدیم که از تجربیات شما استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام قطبی پس از خیرمقدم و تبریک ایام دهه فجر گفت:

ورود به حوزه‌های نوآوری و خلاقیت و جنس فناوری، استارتاپ و مرکز رشد، به نظر من یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.
حتی الان هم که وارد شدیم خیلی دیر شده، یعنی حداقل باید ۲۰ سال پیش و حتی زودتر وارد می‌شدیم.
من فکر می‌کنم ورود به این میدان هم ضرورت دارد هم دیر است. ولی اگر وارد شدیم باید وقت بیشتری برایش بگذاریم تا بتوانیم کاستی‌ها و کمبودها را جبران کنیم تا حداقل به نقطه صفر برسیم.

 

 

بین مدل‌های موجود در مراکز نوآوری چه مدلی را انتخاب کردید و چه مدلی را پیشنهاد می‌دهید؟

وی افزود: این یک مسئله کلیدی و حیاتی است.
ممکن است ما یک مدل را شروع کنیم بعد متوجه بشویم این مدل مرسوم و متناسب با کار ما نبوده.
اگر انواع عناوینی که مطرح است را بخواهیم بشماریم بیش از ۳۰ الی ۴۰ مدل می‌شود که خیلی‌هایش را فقط می‌شنویم و شاید تجربه جدی در کشورمان نشده و بعضی‌هایش هم که رایج است.
این خیلی مهمه که با چه مدل پیش برویم و شاید بد نباشد که شما جلسات مختلفی با کسانی که تجربه دارند در قم، تهران، اصفهان و مشهد حتی اگر بشود ایرانی‌های خارج از کشور و افرادی که کار کردند ولو به‌صورت مجازی داشته باشید تا همفکری شود که کدام مدل بهتر است.
من خودم از سال ۹۱ وارد این فضا شدم و دو تا مرکز رشد در اصفهان تأسیس کردم و کلی راه را رفته بودم که آمدم اینجا در قم.
اینجا نمونه‌سازی کردیم ولی هنوز می‌بینیم که کمبودهایی داریم که کم‌کم در صدد بازسازی مدلمان هستیم.
مدل کاری که ما شروع کردیم با طیف وسیعی از طلاب با مدلی که شما می‌خواهید شروع کنید ممکن است متفاوت هست.
من یک نقشه کلی از مدل‌های موجود رو بعداً به شما ارائه می‌کنم ولی باز شما خودتان باید واکاوی و بررسی کنید کدام مدل تناسب بیشتری باهدف شما دارد و می‌توانید با آن مدل کار را پیش ببرید.
یعنی تبیین مسیری مأموریتی که دارید کمک می‌کند که کدام مدل بهتر است و برای شما بدرد می‌خورد. شما اول باید بررسی کنید، ببینید
۱- کجا نیاز بیشتری دارید در چه زمینه‌هایی
۲- چه چیزی نیازش در جامعه وجود دارد .

 

 

چه مسیری را طی شد تا به اینجا رسید؟

وی خاطرنشان کرد: مسیر حرکت که بستگی به این دارد که کدام مدل را انتخاب می‌کنید، نسبت به همان مدل هم پیش برید. ما خودمان یک مجموعه محتوای تهیه کردیم که دقیقاً معلوم است که ایده را با چه شاخصه‌هایی پذیرش کنیم، فرم داوری استاندارد طراحی کردیم، اگر ایده بخواهد مدل بشود راهوری بوم نگاری را کاملاً تنظیم کردیم، حتی اگر بعدازاین که ایده مدل بشود بخواهد وارد طرح تجاری شود برنامه داریم البته نقطه‌ضعف‌هایی بود که بهتر شد و تا حدودی رفع شد و توی مرحله مارکت پلن و بسته سازی خدمات هم داریم وارد عمل می‌شویم و برنامه آماده می‌کنیم.
ما این فرایند را خودمان تنظیم کردیم البته از همه آنچه موجود بود استفاده کردیم، به‌نوعی بومی‌سازی و تکمیل کردیم.
شما مدل را که انتخاب می‌کنید نسبت به همان مدل کسری‌هایش را می‌شود پیدا کرد و برایش روش و مسیر را ساخت.

چه معضلات و مشکلاتی که در مسیر وجود دارد و نیاز از قبل برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم؟
حجت‌الاسلام قطبی افزود: اگر بخواهم در مورد مشکلات به‌صراحت بگویم، باید بدانید مشکلات در مسیر زیاد است اما اگر تحمل کنید همه مشکلات قابل‌حل است.

در زمینه مجوز چه‌کارهایی باید صورت پذیرد؟

بر اساس آنچه که ما تجربه کردیم و در جاهای دیگر دیدیم، من فکر می‌کنم کمترین مسئله شما و کسی که می‌خواهد مرکز نوآوری راه‌اندازی کند مسئله مجوز و موارد حقوقی باشد. مهم‌تر این است که شما اراده جدی داشته باشید و دوم خودتان به نتیجه رسیده باشید که می‌خواهید چه‌کار کنید. یعنی شما مدل را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که پایش بایستید و فردایش کار شروع کنید.
برای شروع کافی است شرایط را فراهم کنید
۱- مکانی که بتواند مرکز در آن شکل پیدا کند ۲- شخصیت مؤسس وارد میدان شود و مکاتبات را انجام دهد. ۳- این که مدلی که می‌خواهید اجرا کند را روی کاغذ به نتیجه رسیده باشد. یعنی مثلاً خانه خلاقیت که یک نوع شتاب‌دهنده است و پایه قرار می‌گیرد یعنی خانه خلاقیت قالبی است که باید پذیرش ایده، منتورینگ، آموزش و حمایت از ایده‌ها را داشته باشد که این حداقل مدل است.
به نظر من از روزی که نامه بنویسید و درخواست ثبت بدهید دوهفته‌ای می‌توانید مجوز بگیرید .

نکته‌ای که من فکر می‌کنم مهم است:

در این جنس کارها که واقعاً زمان می‌برد تا نتیجه دهد، این است که کارهای هیجانی و سروصدای الکی واقعاً جواب نمی‌دهد و حتی بالاتر به کار لطمه می‌زند. این کار را باید بادقت و با حکمت و باحوصله انجام داد تا ریشه بدواند به تمثال درست این نوع کارها مثل درخت است باید ریشه در دل خاک برود تا ثمر بدهد.
در ادامه حجت‌الاسلام قطبی، به تبیین مدل‌های مختلف مراکز نوآوری پرداختند
سپس باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود در این مرکز مباحثی در زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی مطرح شد.

پایان خبر /

16 بهمن 1400

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.