تبیین و بررسی استفاده از نوآوری های باز در کسب و کارهای نوپا

news-thump
مدرس دانشگاه و مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار با اشاره به اینکه برخی از شرکت های دانش بنیان با وجود اینکه در حال فعالیت می باشند اما در واقع ورشکسته محسوب می شوند، افزود: دلیل این امر مواجهه مدیران این شرکت ها با کسب و کارشان از طریق روش حسابداری اقتصادی است..

مدرس دانشگاه و مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار با اشاره به اینکه برخی از شرکت های دانش بنیان با وجود اینکه در حال فعالیت می باشند اما در واقع ورشکسته محسوب می شوند، افزود: دلیل این امر مواجهه مدیران این شرکت ها با کسب و کارشان از طریق روش حسابداری اقتصادی است..

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، یحیی امیری زنجیرانی در وبینار آموزشی با موضوع «استفاده از نوآوری های باز در کسب و کارهای نوپا» که به عنوان هشتادوششمین وبینار مدرسه فناوری و به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: با توجه به تنوع و تحولاتی که در مخاطبان امروز کسب و کارها به وجود آمده، لازم است به نوآوری و خلاقیت روی آورد.
وی افزود: باید در شیوه های مدیریتی کسب و کارها تنوع و خلاقیت وجود داشته باشد؛ مدیرانی که با شیوه های ثابت جلو می روند نباید منتظر پیشرفت های خاصی باشند.
امیری زنجیرانی خاطرنشان کرد: مدل کسب و کار سنتی شامل سه مرحله تولید، توزیع و فروش و بازاریابی بوده و در این مدل جهت طراحی محصولات بین فروشنده و خریدار فاصله وجود دارد.
وی اضافه کرد: اما در مدل کسب و کار جدید این فاصله از بین رفته و بحث در مورد طرح ها، ایده ها و نقد و بررسی محصولات بجای اینکه بین تولیدکننده و طراحان خاصی باشد، خود مشتری به ایده پردازی و نظردهی می پردازد.
مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار بهره گیری از ایده های مشتریان را هنر مدل کسب و کار جدید دانست و گفت: این روش علاوه بر اینکه هزینه طراحی را کم می کند، مشارکت و احساس نقش آفرینی را در ذهن مشتریان نیز برمی انگیزد.
وی فراخوان طراحی را اولین قدم در مسیر حرکت «نوآوری باز» برشمرد و تصریح کرد: در این مسیر پس از انتشار فراخوان طراحی، مشارکت کنندگان به ارائه طرح های پیشنهادی خود پرداخته و بعد از اینکه این طرح ها از سوی جمعیت طراح و مراجعه کنندگان مورد بررسی و امتیازدهی قرار گرفت، از میان آن ها طرح برتر انتخاب شده و به طراح آن پاداش داده خواهد شد.
امیری زنجیرانی با اشاره به اینکه برخی از شرکت های دانش بنیان با وجود اینکه در حال فعالیت می باشند اما در واقع ورشکسته محسوب می شوند، افزود: دلیل این امر مواجهه مدیران این شرکت ها با کسب و کارشان از طریق روش حسابداری اقتصادی است.
وی اضافه کرد: در این روش سود به دست آمده منهای هزینه های شرکت تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت است و حال آنکه در کسب و کارها این روش محاسباتی صحیح نیست.
مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار در ادامه به تشریح عوامل موفقیت و پویایی پرداخت و بیان داشت: رقابت و همکاری دو عامل موفقیت و پویایی کسب و کارها بوده که همانند چرخ دنده های ماشین کسب و کار ما باید همزمان هردوی آن ها را دنبال کنیم. 
وی بیان داشت: اینجاست که پارادایم های مدیریتی جدید در کسب و کارها ایجاد می شود. مثلا ما در مدرسه می توانیم با همکلاسی های خود در عین اینکه رقابت داریم، همکاری هم داشته باشیم.
امیری زنجیرانی سپس انواع تفکرات مدیرتی را برشمرد و گفت: نگاه سیستمی یکی از انواع تفکرات مدیریتی است که با آن دوره مدیریت استراتژیک به وجود آمد. این نگاه بیشتر ناظر و متمرکز بر مسائل داخلی سازمان است.
وی اظهار کرد: نگاه شبکه ای که نیازمند مهارت هایی همچون بسیج نیروهای خلاق، اعتمادآفرینی، بداهه تصمیم گیری و رهبری نوآوری و تحول است، نوعی دیگر از تفکرات مدیریتی است.
مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار با اشاره به تفاوت نوآوری های بسته و باز، عنوان داشت: در این مدل نوآوری پس از جمع آوری ایده ها از داخل شرکت از بین آن ها مواردی پذیرفته شده و به تولید می رسند. 
وی اضافه کرد: اما در نوآوری باز، مسیر دریافت ایده ها و استفاده از آن ها کاملاً باز بوده و از خارج سازمان نیز ایده ها گرفته می شوند.
امیری زنجیرانی گفت: فرآیند شروع نوآوری باز، شامل چارچوب شکنی، حرکت و نهادینه سازی می باشد و ممکن است در مرحله چارچوب شکنی با مقاومت های سازمانی و یا ساختاری مواجه شویم.
وی با بیان اینکه این امر نیازمند مقاومت ماست خاطرنشان کرد: باید پس از شروع نیز حرکت متداوم داشت.
این استاد دانشگاه و مشاور و تحلیلگر ارشد کسب و کار ادامه داد: ملزومات مدیریتی نوآوری باز که شامل شبکه ها، ساختار سازمانی، سیستم مدیریت دانش و فرآیند ارزیابی می باشد، از مسائلی است که حتماً باید در کسب و کارهای جدید مورد تحقیق و توجه واقع شود.
وی انگیزه های مختلف ایده پردازان جهت مشارکت را برشمرد و خاطرنشان کرد: افراد دارای ایده با اهدافی همچون کسب درآمد، کسب شهرت و اعتبار، افزایش توانمندی، شرکت در رقابت، سرگرمی و یا حتی انگیزه های معنوی و خیرخواهانه ممکن است در کسب و کار ما مشارکت نمایند. فعالیت فریلنسرها نمونه هایی از این مشارکت هاست.
امیری زنجیرانی در پایان به معرفی برخی منابع جهت مطالعه دانش پژوهان در زمینه جمع سپاری کسب و کارها پرداخت و گفت: کتاب هایی همچون: «مدل های کسب و کار اقتصاد مردمی»، «جمع سپاری پیشران کسب و کار نوین» و «مغز جهانی» از کتبی می باشند که مطالعه آن ها می تواند در زمینه مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان و برون سپاری در آن ها مفید واقع شوند.

پایان خبر /

05 شهریور 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.