نقش کلیدی روابط عمومی در موفقیت اکوسیستم کسب و کار/  خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی ها مانع بروز بحران ها

news-thump
مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: روابط عمومی به دلیل دارا بودن نقش کلیدی اش، تأثیر بسزایی در موفقیت های چشمگیر سازمان و کسب و کار دارد.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: روابط عمومی به دلیل دارا بودن نقش کلیدی اش، تأثیر بسزایی در موفقیت های چشمگیر سازمان و کسب و کار دارد.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، هادی نباتی نژاد در وبینار «روابط عمومی در اکوسیستم کسب و کار» که به عنوان هشتادوپنجمین وبینار مدرسه فناوری فانوس و به همت خانه خلاق و نوآوری اشراق وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به سابقه و مفهوم دقیق روابط عمومی گفت: روابط عمومی دارای سابقه ای در حدود 40 سال می باشد.

وی افزود: روابط عمومی دربردارنده دو نقش تعامل و تفاهم بوده و در واقع مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود، بیان کننده مفهوم روابط عمومی است.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به بیان دگرگونی ها و شکل گیری نگاهی جدید در مورد ساختار روابط عمومی پرداخت و اظهار کرد: در گذشته روابط عمومی بیشتر در داخل مجموعه مشغول بود؛ اما طی چند سال گذشته به دلیل تأثیر ویروس کرونا بر شتاب گرفتن کسب و کارهای موجود در فضای مجازی و رشد فضای کسب و کارهای نوین، نوع روابط عمومی و پرداخت به موضوعات جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: امروز مدیران به جهت تعامل و تفاهم در میان سازمان و ذینفعان به جایگاه روابط عمومی بیش از گذشته اهمیت می دهند.

نباتی نژاد گفت: در عصر حاضر ما با یک روابط عمومی نوین سروکار داریم؛ روابط عمومی با نگاه و توجه ویژه ای حتی از سوی ساختارهای دولتی روبه رو شده و جایگاه آن، هرروز بیش از گذشته در حال توسعه و ارتقاء می باشد.

وی افزود: روابط عمومی به دلیل دارا بودن نقش کلیدی اش، در موفقیت های چشمگیر سازمان و کسب و کار تأثیر بسزایی دارد.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه با برشمردن انواع روابط عمومی، تصریح کرد: روابط عمومی را می توان از نظر معیار اثرگذاری، سودمندی، میزان کارایی و یاری رسانی به مدیریت و سازمان، تسریع در جهت اهداف آن و اجرای برنامه ها به سه دسته توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر تقسیم کرد.

وی بهترین نوع روابط عمومی را تحلیل گر خوانده و گفت: تحلیل گر به کسی گفته می شود که رویدادهای پیش روی خود را به خوبی شناخته باشد؛ یعنی با شناخت نقاط ضعف و قوت می تواند بازار کسب و کار خود را به سمت مسیر توسعه هدایت نماید.

نباتی نژاد اظهار کرد: روابط عمومی تحلیل گر با در نظر گرفتن مخاطب، در کنار خود از مشاورین مناسب بهره می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها باید تلاش خود را به کار بندند که از نوع روابط عمومی توجیه گیر و تبیین گر نباشند؛ بلکه در همه سطوح کسب و کار به نقطه روابط عمومی تحلیل گر برسند.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در ادامه به بیان اهمیت روابط عمومی در کسب و کار پرداخت و ادامه داد: روابط عمومی از نظر اعتباربخشی به کسب و کار، پایه و اساس بودن برای ارتباطات، نیازسنجی از مخاطب و ایجاد ارتباط سازنده میان مشتری و کسب و کار دارای اهمیت بالایی می باشد.

وی گفت: روابط عمومی همچون انسان بوده که باید همه اعضا و ابعاد آن به اندازه درست و در حد تعادل رشد کنند.

نباتی نژاد سپس به تشریح وظایف روابط عمومی پرداخت و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی، جذب مخاطب یا مشتری جدید، جذب سرمایه گذاری، کشف استعدادهای جدید و مدیریت بحران از جمله وظایف مهم روابط عمومی در سازمان و فرآیند کسب و کار می باشد.

وی گفت: به طور عمده اگر روابط عمومی ها در دستگاه ها، فعالیت های به موقع و خلاق داشته و ابزارها را به طور حرفه ای و بر مبنای وظایف خود استفاده کنند، بسیاری از بحران ها رخ نخواهد داد.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با برشمردن برخی دیگر از وظایف روابط عمومی در کسب و کار تأکید کرد: از جمله وظایف روابط عمومی در کسب و کارهای امروزی می توان به مواردی مانند: شناخت بازار و مشتریان، ارتباط با رسانه ها، تبلیغ محصول، لابی گری، ارتباط با سرمایه گذاران، اقدامات عمومی، آموزش ارتباطات و برنامه ریزی استراتژیک اشاره کرد.

وی عنوان داشت: یکی از وظایف مهم روابط عمومی، ارتباط با رسانه ها است؛ اما متأسفانه برخی هنوز به اهمیت آن پی نبرده اند. منظور از رسانه تنها تلویزیون نبوده، بلکه شامل تمام رسانه های تصویری، صوتی و متنی می شود.

نباتی نژاد با تأکید بر لزوم دقت در مفهوم لابی گری خاطرنشان کرد: در تعریف لابی گری به عنوان یکی از وظایف روابط عمومی ممکن است در ابتدا دچار برداشت غلط شویم.

وی اضافه کرد: اما لابی گری مقوله منفی نبوده، زیرا ما باید برای بهره گیری از کمک ذینفع، مشتری و افراد مؤثر در شغل خود به لابی گری بپردازیم. لابی به معنای یک ارتباط نزدیک و دو طرفه است.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: تئوری ذینفعان پیشنهاد می کند که ذینفعان یا سرمایه گذاران مالی، یکی از گروه هایی هستند که شرکت یا سازمان باید به آن ها خدمت کند.

وی گفت: براساس تئوری ذینفعان، هر کسی که به هر نحوی مانند کارکنان، مشتریان، تأمین کنندگان، جوامع محلی و گروه های محیطی تحت تأثیر سازمان یا عملکرد آن باشد، ذینفع محسوب می شود.

نباتی نژاد تأکید کرد: تئوری ذینفعان معتقد است که سازمان ها و شرکت ها باید تلاش کنند تا به این ذینفعان سود و نفع برسانند و با انجام این کار، سازمان به موفقیت پایدار واقعی دست خواهد یافت.

وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مسائل و وظایف روابط عمومی این است که بعد از شناخت بازار و ذینفعان، به تولید محتوا بپردازد.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بیان داشت: محتوا انواعی دارد که شامل متنی، صوتی و تصویری می باشد و هرکدام از آن ها نیازمند ابزار متناسب با خود است.

وی با اشاره اهمیت تطبیق محتوای تولیدی با ویژگی های مختلف جامعه مخاطب گفت: هنگام تولید محتوا باید دقت داشت که محتوای مورد نظر به طور مثال برای چه گروه سنی، چه بستری، چه زمانی و چه ابزاری ساخته و منتشر می شود؛ بنابراین می بایست برای تولید محتوا، استراتژی داشته باشیم.

نباتی نژاد به شرح ابزارهای روابط عمومی پرداخت و ادامه داد: رپورتاژ آگهی، شرکت در رویدادها و سخنرانی ها، شبکه های اجتماعی، ابزارهای صوتی و تصویری، اخبار، گرافیک و روابط رسانه ای و مطبوعاتی از ابزارهای حوزه روابط عمومی به شمار می روند.

وی اظهار کرد: باید دقت داشت منظور از ابزار در روابط عمومی صرفا امکانات نیست؛ بلکه شامل ارتباطات جمعی، گزارشات مکتوب و شبکه های اجتماعی نیز می باشد.

مسئول پارک فناوری های فرهنگی، نرم و صنایع خلاق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه اگر در روابط عمومی خلاقیت و نوآوری نداشته باشیم، سرعت رشد کسب و کار ما بسیار کند خواهد شد، یادآور شد: از جمله خلاقیت های مؤثر در کسب کار می توان به خلاقیت و نوآوری روزانه، علمی، تکنولوژی و هنری اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به راه های کسب خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی گفت: با دیدن فعالیت ها و رصد موضوعات مختلف می توان آرام آرام به خلاقیت دست یافت.

 

 

پایان خبر /

03 شهریور 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.