ویژگی های صنایع خلاق و فرهنگی/ فعالیت ۱۵۳۳ شرکت خلاق در ایران

news-thump
به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق در اولین جلسه از سلسله وبینارهای «فناوری های نرم و صنایع خلاق» که با موضوع ماهیت و ابعاد فناوری های نرم و خلاق برگزار شد، گفت: از ویژگی های صنایع خلاق و فرهنگی هزینه پایین در ایجاد و زودبازده بودن آن هاست.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد محمدصادق معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق در اولین جلسه از سلسله وبینارهای «فناوری های نرم و صنایع خلاق» که با موضوع ماهیت و ابعاد فناوری های نرم و خلاق برگزار شد، گفت: از ویژگی های صنایع خلاق و فرهنگی هزینه پایین در ایجاد و زودبازده بودن آن هاست.

وی افزود: اثربخشی فرهنگی و اقتصادی به طور توأمان و درون زا بودن از دیگر ویژگی های صنایع خلاق و فرهنگی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق خاطرنشان کرد: صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا سهم مهمی از اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده اند؛ اما متأسفانه سهم کشور ما در این حوزه بسیار پایین است.

وی فناوری های نرم را تأثیرگذار بر حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: برای توسعه فناوری های دانش بنیان و صنایع خلاق و فرهنگی باید زنجیره متشکل از ۳ ضلع مواد اولیه، زیرساخت و تجهیزات تولید و بازاریابی، فروش و برندسازی وجود داشته باشد.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر تنوع بالای صنایع خلاق و فرهنگی تصریح کرد: صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، تولید محتوای صوتی و تصویری، آموزش، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، طراحی، معماری، نوآوری اجتماعی، کتاب، چاپ و نشر، مد و پوشاک، ورزش و تندرستی تنها بخشی از عرصه هایی است که صنایع خلاق و فرهنگی می توانند شامل آن ها باشند.

وی با اشاره به آمار شرکت های خلاق بر اساس حوزه فعالیت آن ها، افزود: در حال حاضر در کشور ما به عنوان نمونه ۲۲ شرکت در عرصه ورزش و تندرستی، ۱۲۵ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۷۹۲ شرکت خلاق در زمینه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی در ایران و در مجموع ۱۵۳۳ شرکت خلاق در ایران به فعالیت می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق بیان داشت: برای ایجاد این شرکت ها اقدامات در سطوح بالا همچون تصویب سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، قانون جهش تولید و تفاهم نامه های مختلف اتفاق افتاده است و راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز اقداماتی بود که در راستای تأمین مالی و حمایت از این گونه شرکت ها به وقوع پیوست.

وی گفت: از سال ۲۰۱۴ بود که مفاهیم و عناوین مربوط به صنایع خلاق و فرهنگی در فضای مجازی ترند شدند.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق با اشاره به لزوم شناخت ادبیات مشترک در عرصه های صنایع فرهنگی اظهار کرد: کلماتی همچون محصولات فرهنگی، صنایع خلاق، کارآفرینی فرهنگی و فناوری های فرهنگی عباراتی هستند که به یک مفهوم والا یعنی صنایع فرهنگی منتهی می شوند.

وی به تعریف عباراتی همچون کارآفرینی فرهنگی و صنایع فرهنگی پرداخت و عنوان داشت: صنایع فرهنگی که بعضاً با عنوان صنایع خلاق نیز شناخته می شوند؛ گونه ای از صنعت هستند که به خلق ایده، تولید و توزیع محصولات و خدماتی می پردازند که ماهیت فرهنگی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق گفت: فناوری های فرهنگی به مجموعه ای از روش ها، ابزارها و فرآیندهای تبدیل دانش و منابع فرهنگی به کالاها و خدمات فرهنگی گفته می شود که ایجاد کننده و یا منتقل کننده ارزش های فرهنگی مورد نظر فناوران حوزه فرهنگ می باشد.

وی به تعریف فناوری های اجتماعی پرداخت و بیان داشت: فناوری های اجتماعی فناوری نرمی است که تعامل بین افراد را تسهیل می کند؛ فضا، ابزار و امکانات را برای بهره مندی از رایانش اجتماعی یا به اشتراک گذاری دانش و اطلاعات در موضوعات مختلف فراهم آورد یا از طریق طراحی و به کارگیری سازوکارها، رویه های کارآمد و سامانه های فناورانه مشکلات اجتماعی را حل کند.

معاون خانه خلاق و نوآوری اشراق نوآوری اجتماعی را راه حل هایی نو برشمرد و خاطرنشان کرد: این نوآوری ها می توانند از جنس محصول، خدمت، مفهوم، مدل و فرآیند باشند؛ هدف از نوآوری اجتماعی پاسخگویی به یک نیاز در جامعه و یا حل آن است.

وی گفت: زیرساخت های مختلفی برای صنایع خلاق و فرهنگی در ایران ایجاد شده اند؛ فن بازار ملی ایران، شتاب دهنده ها، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، بنیاد ملی نخبگان، شرکت های دانش بنیان و کارخانه های نوآوری بخش هایی از زیرساخت ها و زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق در ادامه به تشریح رویکردهای مختلف تقسیم بندی صنایع فرهنگی در جهان پرداخت و بیان داشت: در این رابطه مدل های مختلفی در دنیا ارائه شده است؛ مدل DCMS که متعلق به انگلیس است، مدل محتوای نمادین، مدل دوایر متحدالشکل، مدل آماری یونسکو و… نمونه هایی از این دسته بندی ها می باشند.

پایان خبر /

20 خرداد 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.