تعریف باشگاه کارآفرینی و خدمات آن/ باشگاه های کارآفرینی فرصتی برای خروج از سلول فقر

news-thump
ه گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، دکتر کوروش خسروی، رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در وبینار آموزشی با موضوع « باشگاه کارآفرینی چیست؟ » که از سوی خانه خلاق و نوآوری اشراق به منظور آشنایی فعالان حوزه کارآفرینی با این مفهوم برگزار شد، گفت: اکوسیتسم نوآوری یا کارآفرینی به مجموعه ای از افراد، سازمان ها، اعتقادات، فرهنگ ها و زیر ساخت ها گفته می شود که در هم جمع و قفل شده و با یکدیگر شروع به کار می کنند؛ این مجموعه ها در نتیجه شرایطی را برای رشد و موفقیت کارآفرینان مهیا می سازند.

 وی سپس به بیان چهار شرط اصلی تحقق کارآفرینی پرداخت و افزود: در حدود ۲۰ سال پیش که بحث کارآفرینی در کشور ایران مطرح و رایج گشته بود برای کارآفرین شدن وجود چهار شرط مد نظر بود؛ شرط اول مهارت فنی است که کارآفرین باید یک مهارتی از خود داشته باشد؛ مهارت فروش، نانو تکنولوژی یا آشپزی را می توان به عنوان مثال نام برد.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شرط دوم تحقق کارآفرینی را مهارت مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد: کسی که مهارت مدیریتی داشته باشد می تواند کسب و کار خود را راه اندازی کند.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بیان دو شرط دیگر کارآفرینی پرداخت و گفت: شرط سوم دارا بودن ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مانند ریسک پذیری و قدرت تحمل می باشد؛ سه شرط مطرح شده در بستر شرط چهارم یعنی «محیط» است که باعث رشد و توانمندی کارآفرینان می گردد و به عبارت دیگر سه شرط اول در وجود شخص متولد می شوند و شرط چهارم باید در محیط وجود داشته باشد.

وی با اشاره به میزان بالای اهمیت محیط در رشد توانمندی های کارآفرینان بیان داشت: به طور معمول محیط همه نواقص را جبران می کند؛ در مواردی افراد با تکیه بر پشتکار و خلاقیت خودشان در شرایط کارآفرینی قرار می گیرند.

خسروی اظهار داشت: اگر خود شخص ذاتاً خلاق نباشد ولی در یک محیط نوآور مانند خانواده خلاق قرار گرفته و ارتباط گیرد، خود به خود و بدون شرکت در کلاس های پرورش خلاقیت، غیرخلاق بودن او جبران خواهد شد.

وی گفت: به عنوان مثال یک اکوسیستم کوچک مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در حدود ۲۲ سال پیش به عنوان اولین پارک فناوری کشور کار خود را آغاز کرد، اما متأسفانه با وجود تبلیغات صورت گرفته از این مجموعه شاید حدود ۱۰ درصد مردم اصفهان از آن اطلاع داشته باشند؛ ما هنوز نتوانسته ایم سه ابزار مهم یک اکوسیستم کارآفرینی را به همه جوانان شهر اصفهان معرفی کنیم.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این عدم اطلاع و بهره مندی یکسان جوانان، خود یک نابرابری را میان آنها و جوانان آشنا به سه ابزار مهم موفقیت (شهرک، صندوق پژوهش و نوآوری و باشگاه مشاوران) آغاز می کند و روز به روز شکاف این نابرابری بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه بحث به بیان دو تهدید بزرگ جهانی پرداخت و گفت: نخست گرمایش زمین است که باید همه دنیا به دنبال راه حلی برای آن باشند و دیگری نابرابری شدید ثروت در میان افراد جامعه می باشد؛ به طوری که بنابر تحقیقات صورت گرفته ۵۰ درصد ثروت دنیا در اختیار ۱ درصد از کل جمعیت مردم قرار دارد، و ۵۰ درصد دیگر آن در دست ۹۹ درصد مردم است.

خسروی با اشاره به پیامدهای توزیع نابرابر ثروت تأکید کرد: این نابرابری ها از لحاظ فرهنگی باعث از بین رفتن ارزش های اخلاقی می شود؛ از لحاظ اجتماعی قشر بزرگی از مردم از برنامه ریزی برای آینده خود ناامید هستند و از لحاظ اقتصادی نیز بخش بزرگی از مردم احساس می کنند در ساختن جامعه هیچ نقشی ندارند.

وی با اشاره به تشدید نابرابری ها در سال های اخیر عنوان داشت: برای قشر کوچکی از جامعه فرصت های کاری و اقتصادی بسیاری وجود دارد؛ این در حالی است که برای برخی از اقشار اصلا فرصتی وجود ندارد؛ اگر روند به همین صورت ادامه یابد، با گذشت زمان جامعه دو قطبی تر می شود و به سمت فروپاشی اجتماعی حرکت می کند.

خسروی با بیان ریشه های مشکل نابرابری خاطرنشان کرد: فرصت های کمتری برای مردم عادی تعریف می شود؛ بخش بزرگی از مردم از فرصت های موجود بی اطلاع هستند؛ برخی اوقات به صورت غیرعمدی فرصت ها بین افراد خاصی توزیع می شود و یا گروهی از مردم که فرصت را می شناسند ابزار لازم را ندارند.

وی با اشاره به مفهوم باشگاه کارآفرینی افزود: باشگاه کارآفرینی محیطی است که ابزار لازم برای رشد یک فرد را فراهم می کند.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشت عنصر اصلی اکوسیستم فردی را برشمرد و تأکید کرد: این عناصر شامل ذهن و طرز فکر مناسب، مهارت های فردی (فنی و مدیریتی)، دسترسی به پشتیبانی مناسب، ارتباط با بنگاه های اقتصادی، مشارکت در خلاقیت و نوآوری، استانداردهای بالای زندگی، پشتوانه مالی مناسب و اطرافیان و خانواده می باشند.

وی اظهار داشت: در صورتی که این هشت عنصر همراه با هم و به صورت متقارن شروع کردند به رشد کردن، یک فرد توانمند را شکل می دهند، اگر چه ممکن است فرد در یک بُعد هم رشد کند و بتواند از سلول فقر خارج شود.

خسروی به شرح خدمات باشگاه کارآفرینی به اعضای آن پراخت و خاطرنشان کرد: از جمله این خدمات می توان امکان رشد هشت گوشه همه اعضا، فرصت سرمایه گذاری های کوچک و کسب تجربه، پشتیبانی از سرمایه گذاری های بزرگ و جدی و حس خوب تأثیرگذاری را نام برد.

وی ادامه داد: باشگاه و مالک باشگاه اگر می خواهد در مسیر موفقیت گام بردارد لازم است به ضمن شناسایی و رفع نیازهای اعضای خود، به اقداماتی همچون استخدام مشاور برای مدیریت ذهن، مشاور مالکیت فکری و مشاور فروش در پلتفرم های خارجی روی بیاورد.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: باشگاه موفق باید بتواند به وسیله اقداماتی همچون ورود اعضا به صنعت ساختمان، با ایجاد صندوق های زمین و ساختمان، ورود اعضا به صنعت سرمایه گذاری خطر پذیر و ورود آن ها به عرصه صادرات فرصت های کارآفرینی و فعالیت اقتصادی را برای اعضای خود فراهم آورد.

وی از ایجاد باشگاه جدیدی تحت عنوان «گفتمان سوم» خبر داد و در معرفی برخی از پروژه های این باشگاه گفت: تأمین مشاور مالکیت فکری برای اعضا، تأمین مشاور مدیریت ذهن و توسعه فردی، شبیه سازی بازار فارِکس زیر نظر یک متخصص، ارتباط با فروشگاه های ایرانی و خارج از کشور و مرکز آموزش بازرگانی و تجارت از جمله پروژه های این باشگاه به شمار می روند.

خسروی با اشاره به ایجاد فرصت های سرمایه گذاری از سوی باشگاه ها اظهار داشت: باید فرصت سرمایه گذاری در استارت آپ ها فراهم شود؛ زیرا در سال های اخیر سرمایه گذاری در این زمینه بالاترین نرخ بازدهی را داشته است؛ همچنین باید فرصت سرمایه گذاری مشترک ایجاد شود.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات باشگاه ها در ایجاد فرصت سرمایه گذاری میتوان به معرفی این فرصت ها به اعضا و تأمین پشتوانه قرض الحسنه برای سرمایه گذاری اشاره کرد.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از دیگر اقدامات اساسی باشگاه ها میتوان همکاری و تفاهم با چند مرکز پشتیبانی نظیر پارک های علم و فناوری و مرکز رشد و جذب شرکت ها و کارآفرینان برای همکاری با اعضا باشگاه را نام برد.

وی با اشاره به این سوال که «چرا به کمک اعضا در باشگاه ها نیازمندیم؟» خاطرنشان کرد: کار اکوسیستم یک کار مشارکتی است؛ از طرفی مالک باشگاه با توجه به محدود بودن منابع مالی باید بتواند تشخیص دهد که کدام یک از اعضای باشگاه فردی فعال و کدام یک غیرفعال می باشد.

خسروی با بیان کمک های ممکن از سوی اعضای باشگاه گفت: گردآوری اطلاعات مورد نیاز باشگاه، کمک در ایجاد و توسعه پشتوانه قرض الحسنه باشگاه و تعریف پروژه های توسعه ای جدید از فعالیت ها و کمک های ممکن از سوی اعضا به شمار می روند.

وی اظهار داشت: برای راه اندازه باشگاه خود در قدم اول باید جامعه هدف خود را انتخاب کنیم؛ جامعه هدف باید از یک گروه کوچکِ حدوداً ۳۰ نفره تشکیل شود و باید اولویت را خانواده خود قرار دهیم.

رئیس مرکز نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان تأکید کرد: باشگاه در یک نگاه کلی مجموعه ای شامل مدرسان و مربیان، پشتیبان ها، فرصت های سرمایه گذاری، فرصت های فعالیت اقتصادی، پشتوانه قرض الحسنه، شرکت ها و کارآفرینان و مشاوران می باشد.

پایان خبر /

22 خرداد 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.