اهداف اکوسیستم کسب و کار/ شاخه های صنایع خلاق 

news-thump
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری آفتاب اصفهان میزان اقتصاد خلاق در سطح جهان را با سرعت بالایی رو به رشد دانست و گفت: سه مؤلفه فرهنگ، تکنولوژی و اجتماع نقش بزرگی در صنایع خلاق دارند.  

مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری آفتاب اصفهان میزان اقتصاد خلاق در سطح جهان را با سرعت بالایی رو به رشد دانست و گفت: سه مؤلفه فرهنگ، تکنولوژی و اجتماع نقش بزرگی در صنایع خلاق دارند.
به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری شراق، روزبه پرچمی، مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری آفتاب اصفهان و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان در وبینار آموزشی که با موضوع «راه اندازی و توسعه کسب و کارهای نوپا» برگزار شد، با اشاره به این که صنایع خلاق تا چه میزان در اقتصاد دنیا تأثیرگذار هستند، گفت: بر اساس پژوهش های انجام شده توسط کنفدراسیون بین المللی انجمن نویسندگان و مؤلفان، در حال حاضر بالغ بر 2250 میلیارد دلار در کل جهان به اقتصاد خلاق اختصاص دارد. 
وی با بیان اینکه این رقم حدود سه درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهد افزود: صنایع خلاق در سراسر جهان توانسته اند حدود 30 میلیون شغل ایجاد کنند که این میزان تقریبا یک درصد از کل جمعیت فعال جهان را تشکیل می دهد.
پرچمی با اشاره به جایگاه اول آسیا و اقیانوسیه در زمینه صنایع خلاق ادامه داد: در این میان آسیا و اقیانوسیه با حدود 743 میلیارد دلار اقتصاد خلاق توانسته حدود 7/12 میلیون شغل ایجاد کند و جایگاه اول را در این زمینه به خود اختصاص دهد.
وی کشور چین را بزرگ ترین صادر کننده صنایع خلاق در جهان برشمرد و تصریح کرد: بر اساس گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، کشور چین توانسته با درآمدی بالغ بر 125 میلیارد دلار به عنوان بزرگترین صادر کننده صنایع خلاق در جهان شناخته شود.
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری آفتاب اصفهان بیان داشت: پس از چین کشورهای ایالات متحده، آلمان، هنگ کنگ، ایتالیا، انگلستان، سوئیس و هلند در جایگاه های بعدی قرار دارد.
وی گفت: صنایع خلاق صنایعی هستند که در آن ها سه مؤلفه فرهنگ، تکنولوژی و اجتماع نقش بزرگی دارند؛ به عبارت دیگر توجه به اقتصاد خلاق از سوی دولت ها مستلزم توجه به این سه مؤلفه است.
پرچمی اظهار کرد: تا زمانی که سه مؤلفه یاد شده با رویکرد همگرایانه مورد مطالعه و بومی سازی قرار نگیرد، صنایع خلاق نیز به وجود نخواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار آنکتاد میزان اقتصاد خلاق در سطح جهان با سرعت بالایی رو به افزایش است که این امر نشان از اهمیت این مسئله دارد.
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری آفتاب اصفهان بیان کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده 11 حوزه از جمله تبلیغات و بازاریابی؛ معماری، کتاب، بازی، فیلم، موسیقی، روزنامه ها و مجلات، هنرهای نمایشی، رادیو، تلویزیون و هنرهای تجسمی به عنوان شاخه های مختلف صنایع خلاق در جهان معرفی شده است.
وی گفت: از میان شاخه های مطرح شده سه شاخه هنرهای تجسمی، تلویزیون و کتاب توانسته اند در سطح جهان بیشترین میزان شغل را ایجاد نمایند.
پرچمی تصریح کرد: انتخاب ساختار شغلی رابطه متقابل با روانشناسی فردی و حرفه ای دارد؛ روانشناسی شغلی و کاری یک فرد، به دنبال این است که صفت های رفتاری وی را تشخیص دهد و تأثیری که مدیریت این صفات بر پیشرفت حرفه ای او می گذارد را بررسی کند.
وی در ادامه بحث پنج صفت شخصیتی مهم یک فعال اقتصادی را برشمرد و گفت: مدیریت امور ارتباطی و اجتماعی، خوشایندی شغلی و دلپذیری حرفه ای، ثبات هیجانی و مدیریت استرس، وظیفه شناسی و مدیریت زمان و جرأت تجربه پذیری و صداقت بیان تجربیات و احساسات از صفت های شخصیتی مهم یک فعال اقتصادی به شمار می رود.
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان تأکید کرد: برای بررسی رفتارهای حرفه ای یک طراح و تعریف مدل اقتصادی برای فعالیت های وی، باید جایگاه او را در اکوسیستم کسب و کارش جست و جو کرد.
وی بیان کرد: اکوسیستم کسب و کار شامل شبکه ای از سازمان های متصل به یکدیگر است که در راستای بقا یا رشد کسب و کار به صورت پویا با یکدیگر رقابت و همکاری می کنند.
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری اصفهان خاطرنشان کرد: فعالیت در اکوسیستم، مکانیزم هایی را برای بهره گیری از فناوری و کسب مزیت رقابتی جهت رقابت مؤثر با دیگر سازمان ها فراهم می کند.
وی در ادامه برخی از اهداف اکوسیستم کسب و کار را برشمرد و افزود: ایجاد همکاری های جدید برای پاسخ به چالش های در حال افزایش محیطی و اجتماعی، پرورش خلاقیت و نوآوری برای کاهش هزینه تولید و یا دستیابی به مشتریان بیشتر، سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری برای همکاری به صورت مؤثر و تسهیم دانش و دیدگاه ها و ایجاد راه های جدید برای پاسخ به نیازها و تمایلات افراد از اهداف اکوسیستم کسب و کار به شمار می رود.
پرچمی تأکید کرد: سازمان هایی که در راستای ریسک اکوسیستم های کسب و کار اقدام نمی کنند و فقط نقش مشارکت کننده دارند، رقبا و شرکا را قادر می سازند تا نقش رهبری اکوسیستم را بر عهده گیرند.
وی اضافه کرد: از میان روش های تأمین مالی و افزایش سرمایه مورد نظر استارت آپ ها در کشور ما بر اساس آمار بیشترین سرمایه از طریق هزینه های شخصی و سپس به وسیله سرمایه گذاران خطرپذیر تأمین می شود.
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری اصفهان گفت: ذینفعان کسب وکارهای نوپا در چهار دسته با عنوان های ذینفعان کلیدی مانند صاحبان کسب وکار و رسانه های جمعی، پیمانکارها مانند کارگاه های تولیدی و نهادهای شهری و محلی مانند صنعتگران استان و متخصصین دانشگاهی و نهادهای حاکمیتی قابل تقسیم هستند.
وی ادامه داد: منابع مالی در کشور در سه حوزه بانک، بازار سرمایه و بیمه جمع آوری می شود؛ این منابع به طور مستقیم یا غیر مستقیم در جهت تأمین مالی پروژه های شرکت ها و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.
پرچمی در ادامه با اشاره به برخی از روش های تأمین مالی استارت آپ ها در سراسر دنیا خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا با چهار روش مشخص که شامل سرمایه گذاری خصوصی، درآمد کسب شده، تأمین مالی جمعی و سرمایه گذاری فرشته می شود، به تأمین مالی استارت آپ ها می پردازند.
وی یادآور شد: روندهای کلان فرایندهایی هستند که طی پنج تا ده سال آینده بر بازار جهانی طراحی مسلط شده و استراتژیست های طراحی از آن ها برای پیش بینی رفتار مصرف کننده و کمک به استراتژی طراحی محصول و توسعه نوآوری استفاده می کنند.
مدیر اجرایی خانه خلاق و نوآوری اصفهان بیان کرد: همه چیز در شرف هیجان انگیز شدن است؛ زیرا ابزارهای جدید و پیشرفته در روند طراحی انقلاب ایجاد می کنند.
وی عنوان داشت: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی دو فناوری بسیار بدیع دیگر هستند که کاربردهای گسترده ای در طراحی دارند.
پرچمی اظهار کرد: مصرف کنندگان علاوه بر فناوری جدید به طور فزاینده ای نسبت به محصولاتی که مسئولیت اجتماعی بیشتری دارند گرسنه هستند.
وی گفت: دیگر برای ساخت یک محصول موفق که نیازهای کاربر را برآورده کند، دانستن دانش طراحی به تنهایی کافی نیست؛ با توجه به گسترش اقتصاد جهانی یک طراحی خوب باید بتواند اهداف تجاری را نیز پاسخ دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: طراح می بایست سازنده نیازهای جدید هم باشد و طراحان قبل از شروع کار از کلیه فرآیندهای اصلی کسب و کار و اهداف تجاری مسیر تولید و استفاده، آگاه خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: روند طراحی فراگیر به طراحان انگیزه می دهد تا محصولی ایجاد کنند که برای همه قابل دسترسی باشد؛ این امر به یکی از 10 روند برتر طراحی محصول تبدیل شده است.
پرچمی تأکید کرد: محصولات به دو دسته فیزیکی و صنایع دستی و محصولات مجازی و فرهنگی ناملموس تقسیم می شوند.
وی در پایان گفت: بسیار حائض اهمیت است که کسب و کار را صرفاً با نگاه مادی نه، بلکه از منظر خلق ارزش نیز ایجاد کنیم؛ به این ترتیب هم به درآمد می رسیم و هم از لحاظ رشد معنوی و عاقبت بخیری تأثیرگذار می باشد.

 

 

پایان خبر /

29 مرداد 1401

لینک خبر
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.