پذیرش تیم ایده پرداز تا خروجی محصول نوآور در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در جلسه تعامل معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به نوآوری های طلاب در عرصه فضای مجازی گفت: نوآوری ها در اثر سرریز و فشار دستاوردهای بشری است، گاهی بشر یک آورده علمی جدی دارد و به حدی می رسدکه سرریز کرده و نوآوری از آن سرریز بروز می کند و چه بسا خود آن شخص هم متوجه نوآوری نباشد، اما این نوآوری نتیجه سرریز دانش، تجربه و مهارت قبلی است.
وی ادامه داد: گاهی نوآوری براساس چالش و نیاز است و این دو را در یک ترمینالی به نام کاریزمن روبه روی هم قرار داده ایم، یعنی سرریز ظرفیت هایی که از دل میزهای تخصصی به وجود آمده و نیاز جامعه را در ترمینالی به هم می رسانیم.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه با میزهای تخصصی قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی وارد مذاکره شده ایم، اظهار داشت: در سال گذشته خود ما هم تجربه کافی را نداشتیم و تقریباً هشت اشکال جدی در مدل سال گذشته پیدا کردیم که این مشکلات یا حل شده یا در حال حل شدن است.
وی با اشاره به ظرفیت های همکاری میان دو مجموعه مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و معاونت مهر دفتر تبلیغات اسلامی اذعان کرد: این مرکز آمادگی دارد تا تیم های ایده پرداز را پذیرش کرده و با آموزش، مشاوره و ارائه خدمات، ایده آن ها را رشد داده تا به حد بلوغ برسد و تبدیل به یک محصول نوآور شود که اصطلاحاً به شرکت خلاق تبدیل خواهند شد.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بیان داشت: در پارک های علم و فناوری آنچه مرسوم است از ایده تا شرکت حدود دو سال کار می شود و ما به دنبال سرعت دهی به آن بوده و امید داریم در یک سال این اتفاق رقم بخورد و لازمه آن جذب ایده های خوب، تیم خوبِ همراه ایده و مهیا کردن شرایط مناسب از طرف ما است که اگر این سه شرایط محقق گردد، موفقیت حاصل خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از اصفهان، مشهد و قم، چهل و هشت تیم را پذیرش کرده ایم که بنظر پانزده تیم قابلیت دار و قامت دار و بقیه در حال بلوغ و رشد در میدان رقابت باشند و کمک ما از جنس آموزش، مشاوره و خدمات جانبی است که در خدمات جانبی اگر به ثبت شرکت برسد حمایت هایی برای هزینه کار صورت خواهد گرفت.
همچنین، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی «معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی» در جلسه تعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به ایده پردازی طلاب در زمینه فضای مجازی گفت: حمایت از ایده پردازی طلاب در عرصه های فضای مجازی، هنر و رسانه امری ضروری است و البته اعتقاد داریم که باید از انجام موازی کاری در این خصوص جلوگیری کنیم اما حاضر به همکاری با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق هستیم.
وی با اشاره به فعالیت های معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی افزود: جلسات خوبی میان برخی از بخش های معاونت با مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق برگزار شده است که امیدواریم این جلسات موجب تولید ایده های خوب و حمایت لازم از آن ها شود تا شاهد نتایج خوب آن ها باشیم.
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه با پیشنهاد راه اندازی سامانه شتاب دهندگی اظهار داشت: باید طلاب در مورد ایده ها قضاوت کنند، یعنی به جای اینکه داورها را بیاوریم، باید کاری کنیم که ذهن افراد درگیر مقوله ایده پردازی ها هم بشود و اجازه بدهیم با کامنت و لایک و دیس لایک کردن شروع به ایجاد یک شبکه ارتباطی بین افرادی که از حوزه وارد عرصۀ نوآوری شده اند، صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: باید اجازه داد این رویداد و جریان نوآوری از این طریق گسترده تر شود و ببینیم چه میزان افراد علاقه مند به نوآوری با فهم های این حوزه وجود دارد و حتی اگر لازم بود، بتوانیم یک اپلیکیشن طراحی کنیم که خود این کار، نوآورانه است و می تواند یک مدل جدیدی در فضای چگونگی شتاب دهندگی که خاص حوزه علمیه است، پدید بیاورد.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان اینکه ایده هایی همچون تولید اپلیکیشن های کاربردی در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی وجود دارد که در صورت به نتیجه رسیدن می تواند خود ایده و الگویی برای همکاری بوده و حتی آورده مالی داشته باشد، گفت: حاضریم با همکاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت و همچنین قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی این مهم را به انجام برسانیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: گسترش این فضا هر چه بیشتر باشد، به گفتمان نوآوری کمک می کند و فضای مجازی را باری می کند تا شهر مجازی را در یک اِشل کوچکتر تنظیم کند و از طرفی تمرینی برای یک کار سه گانه بین معاونت مهر (مجازی، هنر و رسانه) دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز ملی نوآوری و خلاقیت و میز تخصصی سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی هم می تواند باشد.
در این جلسه، مدیران کل معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی به تبیین ظرفیت های همکاری و طرح سوالات خود در خصوص فعالیت های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداختند.