مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
طراحی، توسعه و کاربست فناوری های فرهنگی

در شتابدهنده سه‌دال تیم‌های دارای ایده نوآورانه، پذیرش و برای رشد میزبانی خواهند شد، خدمات علمی، فنی، و اعتباری موردنیاز تیم‌ها در اختیارشان قرار داده خواهد شد و به‌صورت روشمند و دقیق تیم‌ها هدایت می‌شوند تا بتوانند در قامت شرکت خلاق و دانش‌بنیان و به‌صورت رسمی به تولید محصول و ارائه خدمات خلاقانه مبادرت ورزند. مبدأ دریافت ایده، سامانه ­Noavari.dte.ir­ است که افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به این سامانه ایده و تیم خود را ثبت نمایند.

motion-graphics-icon

ویدیو معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

مراحل و فرایند شتابدهی

light-bulb

دهلیز خلاقیت

تیم – ایده‌هایی که دارای ایده­ی خلاقانه­ای در عرصه فرهنگ و تبلیغ و علاقه ­مند پذیرش و استقرار در مرکز نوآوری باشند در دهلیز خلاقیت پذیرش خواهند شد.

تیم ایده­ ها در دهلیز خلاقیت در یک محیط عمومی – آموزشی حداکثر به مدت سه ماه مستقرشده و ضمن دریافت آموزش و مشاوره و خدمات اولیه، نسبت به تنظیم بوم کسب‌وکار خود اقدام خواهند نمود.

ورودی: (تیم – ایده)؛  ۱ تا ۳ نفر دارای ایده نوآورانه فرهنگی

ویژگیهای اولیه ایده: ارزش‌آفرین، نوآورانه، درآمدزا (تاب‌آور)، تداوم‌پذیر

طول دوره دریافت خدمت: حداکثر تا ۳ ماه

فرایند پذیرش: ثبت ایده در سامانه توسط تیم متقاضی، بررسی کارشناسی، مربی‌گری و تکمیل ایده، داوری ایده و تیم، پذیرش تیم ایده با حداقل ۶۰ از ۱۰۰ امتیاز

آموزش: از طریق مدرسه نوآوری فانوس به مدت دو هفته بین ۵۰ تا ۸۰ ساعت

توان‌سنجی: در این مرحله فرد ایده‌پرداز می‌بایست دست‌کم یک هم‌تیمی مرتبط با ایده خود انتخاب کرده باشد، سنجش توان و یادگیری اعضای تیم توسط منتور معرفی‌شده از سوی شورای فناوری مرکز صورت خواهد گرفت.

صدور گواهی تیمایده: پس از تأیید توان و یادگیری اعضای تیم، برای تیم، گواهی تیمایده صادر خواهد شد.

مشاوره و منتورینگ: در این مرحله تیم در فضای عمومی دهلیز استقرار خواهد یافت و ضمن دریافت خدمات عمومی از قبیل: خدمات ارتباطی و اینترنتی، رویدادهای تمرینی، ملاقات‌های تریگری، تمرین تیم‌ورزی و…، از خدمات تخصصّیِ منتور تا ۳۰ جلسه و مشاوره موضوعی تا ۲۰ جلسه بهره خواهد برد، در این مرحله مجموعاً به مدت شش هفته تیم می‌بایست بوم کسب‌وکار خود را تنظیم نماید.

داوری و ارزیابی: پس از طی مراحل قبلی در این مرحله، بوم کسب‌وکار ارائه‌شده از سوی تیم موردبررسی قرار خواهد گرفت و با کسب حداقل ۷۶ از ۱۰۰ امتیاز تیم موردنظر گواهی هسته فناور دریافت خواهد کرد.

خروجی: (هسته فناور)؛ تیم تکامل‌یافته دارای مدل کسب‌وکار

company-vision

دالان نوآوری

تیم-ایده‌ای که مدل کسب‌وکار خود را به‌صورت دقیق و روش­مند تنظیم کرده و به تأیید هیأت داوران رسانده باشد به‌عنوان هسته فناور شناخته و پذیرش خواهد شد.

هسته ­های فناور در دالان نوآوری در فضای اشتراکیِ مرکز نوآوری مستقرشده و خدمات اختصاصی و تخصّصی دریافت خواهند کرد. درصورتی‌که متقاضی پذیرش در مرکز از همان ابتدا بوم کسب‌وکار را به تأیید هیأت داوران برساند می‌تواند در قالب هسته فناور پذیرش شود.

در این مرحله که حداکثر شش ماه به طول می انجامد هسته‌های فناور با مساعدت منتورها و مشاورین تخصّصی به تدوین و تکمیل بیزینس‌پلن، نقشه و طرح تجاری خود خواهند پرداخت.

در طرح تجاری پاسخ ­های کامل و عمیق به پرسش های اساسی در حوزه کسب‌وکار داده‌شده و در سناریوهای چندگانه وضعیت­ های مطلوب، متوسط و نامطلوبِ مسیر حرکت اقتصادی شرکت را تعیین می­کند.

انجام مطالعات و کشف اطلاعات و آمارهای موردنیاز برای تکمیل طرح تجاری زیر نظر کارشناسان تخصّصی و منتورهای مرتبط انجام‌گرفته و طرح تجاری به‌گونه‌ای باید تنظیم‌شده باشد که همه جوانب اقتصادی، تجاری، ارزش ­های فرهنگی، بهره­بردار و… به‌صورت کامل و دقیق روشن‌شده و شاخص­های طرح تجاری را به‌صورت کامل به دست آورده باشد.

ورودی: (هسته فناور)؛ تیم دارای ایده و بوم کسب‌وکار پذیرش‌شده

طول دوره دریافت خدمت: حداکثر تا ۶ ماه

خدمات: آموزش حضوری و غیرحضوری، مشاوره، منتورینگ، فضای اشتراکی برای استقرار، خدمات فنی و ارتباطی، اینترنت و هاستینگ، کمک به مطالعات بازار، خدمات حقوقی و اداری، آزمایشگاه و کارگاه اشتراکی، استودیو صوت و تصویر، سالن کنفرانس اشتراکی، تورهای فناورانه، رویدادهای آموزشی – تمرینی و…

خروجی: (واحد فناور)؛  هسته دارای طرح کامل تجاری کسب‌وکار

(بیزینس پلن)، سناریوهای تجاریِ سه‌گانه، مستندات مطالعات و اطلاعات و آمارها

circle-cropped (3)

درگاه کسب‌وکار

هسته فناوری که طرح تجاری خود را تکمیل و به تأیید داوران رسانده به‌عنوان واحد فناور شناخته‌شده و در درگاه کسب‌وکار موردپذیرش واقع خواهد شد.

در این مرحله واحدهای فناور ضمن استقرار کامل در مرکز نوآوری مبادرت به طراحی و ارائه اولیه محصول یا خدمت خود خواهند نمود. هم‌زمان واحد فناور تلاش می­کند شخصیت حقوقی خود را کامل کرده و اسناد بالادستی و چشم‌انداز و هویت او کامل شوند. طراحی و استقرار سامانه ارتباط با مشتریان، طراحی و استقرار سایت و صفحات و پایگاه ­های مجازی، قراردادهای حقوقی و تعیین قدرالسّهم شرکاء و… ازجمله مواردی است که در این مرحله انجام خواهد گرفت.

در این مرحله می‌بایست شرکت برای ادامه و توسعه فعالیت‌های خود سرمایه‌گذار جذب کند. مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در حوزه ارتباط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران حوزه‌های فناوری اقدام کرده و زمینه جذب سرمایه را فراهم خواهد ساخت.

ورودی: (واحد فناور)؛ تیم دارای طرح تجاری کسب‌وکار و سناریوهای تجاری

طول دوره دریافت خدمت: ۶ ماه

خدمات: آموزش حضوری و غیرحضوری، مشاوره، منتورینگ، فضای اختصاصی برای استقرار، خدمات فنی – ارتباطی و اینترنت، هاستینگ، کمک به مطالعات بازار، حقوقی – اداری، تسهیلات و کمک‌هزینه (بذرمایه)، آزمایشگاه و کارگاه اشتراکی، استودیو صوت و تصویر، سالن همایش و کنفرانس اشتراکی، خدمات نمایشگاهی، جذب سرمایه‌گذار، ارتباط و معرفی به بانک و صندوق سرمایه‌گذاری.

خروجی: (شرکت خلاق)؛ شرکت دارای هویّت رسمی، منطق اقدام و نمونه کار موفق

  • هویّت حقوقی و اسناد بالادستی شرکت
  • منطق اقدام تأییدشده
  • نمونه موفق و آزمون شده محصول یا خدمت
  • دریافت پروانه‌ها، مجوزها، اعتبارسنجی‌ها و رتبه‌ها

سیستم مالی و منابع انسانی

۳۲۸درخواست پذیرش
۴۲تیم های پذیرش شده
۹منتورها و مربی ها

دامنه فعالیت

توسعه دهنگان، پلتفرم های نشر و توزیع

توسعه دهنگان، پلتفرم های نشر و توزیع

۱- VOD و UGC ها

۲- سامانه های فروش، عرضه و نمایش محصولات و خدمات خلاق، نوآورانه، نرم و هویت ساز و فرهنگی و هنری
۳- رسانه ها و نشر دیجیتال
۴- دستگاه های فروش، شبکه فروشگاهی، سالن های نمایش و مراکز عرضه محصولات و خدمات فیزیکی
۵- شبکه های اجتماعی عمومی و تخصصی
۶- خدمات دهندگان زیرساخت سرور، پهنای باند، شبکه ها و خدمات اینترنت ویژه صنایع خلاق، نوآورانه و فرهنگی
۷- خدمات محیط و رایانش ابری، ابزارها و فناوری های مرتبط با آن
۸- خدمات تبادل فناوری، حقوقی و مالکیت فکری
۹- خدمات توسعه بازار، صادرات، تبلیغات و بازاریابی تخصصی محصولات خلاق، نرم و فرهنگی
خدمات مشاوره، منتورینگ و آموزش (در حوزه کسب و کارهای نوین)

طراحی

طراحی

۱- معماری ساختمان و اماکن خاص یا با المان ها و مشخصات ویژه

۲- معماری و دکوراسیون داخلی با ویژگی های خلاقانه

۳- دکوراسیون داخلی و مبلمان داخلی

۴- طراحی و تولید در حوزه توسعه مواد و صنعت بسته بندی

۵- طراحی المان های شهری ویژه و خلاقانه

۶- طراحی صنعتی تجهیزات، ابزار، کالاهای کاربردی یا تزئینی، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات توانبخشی، … با ویژگی های فنی یا کاربری خاص و خلاقانه

۷- تولید نرم افزارها و ابزارهای شبیه سازی کارکرد و عملکرد طرح ها (عملکرد، مواد، امکانسنجی ساخت)

۸- تکنیک های ساخت ماکت و نمونه سازی نوین (سرعت و دقت بالا، کاهش هزینه)

۹- طراحی ابزار و تجهیزات ویژه جوامع خاص (معلولین، سالمندان، نابینایان، …)

مد و پوشاک

مد و پوشاک

۱- طراحی خلاقانه در حوزه مد و پوشاک

۲- طراحی و تولید محصولات مد و پوشاک بر اساس مواد و المان های فرهنگی و سنتی

۳- طراحی و تولید پوشاک و محصولات صنعت مد بر اساس تکنیک های نوین تولید، عرضه، سفارشی سازی و چاپ نوین

۴- طراحی، ساخت، توسعه تجهیزات تولید در حوزه جواهرات، سنگ های قیمتی و زیورآلات

۵- روش های نوین عرضه، فروش، طراحی، سفارش گذاری، سفارشی سازی و توزیع محصولات و خدمات صنعت مد و پوشاک

۶-  فناوری های نوین اسکن، شبیه سازی و نمایش پوشاک و اسسوری ها با استفاده از نرم افزارها و گوشی های موبایل

۷- مواد اولیه نوآورانه و فناورانه صنعت پوشاک و مد (مواد با ویژگی های بصری یا عملکردی جدید، دوستدار محیط زیست، بومی و اقتصادی)

۸- ایده های نوآورانه و مواد جدید در بسته بندی، عرضه و ارسال

چاپ و نشر

چاپ و نشر

۱- کتاب های تعاملی (فیزیکی و دیجیتالی)، کتاب اسباب بازی و مهندسی کاغذ
۲- فروشگاه محتوا، کتاب و نشریات مجازی
۳- تکنیک ها و نرم افزارهای نوین چاپ، صفحه بندی و ویرایش
۴- کتابخانه ها و مرکز اسناد دیجیتال
۵- تولید محتوا و نشر دیجیتال و الکترونیکی
۶- طراحی و تولید انواع نوشت افزار
۷- کتاب، روزنامه، مجله، نشریات
۸- دایره المعارف و بانک های جامع اطلاعات دیجیتال

بازی، اسباب بازی، سرگرمی

بازی، اسباب بازی، سرگرمی

۱- بازی های ویدئویی و موبایلی

۲- اسباب بازی های نوآورانه، فرهنگی، آموزشی و مهارتی

۳- اسباب بازی ها و تجهیزات منطبق با تکنیک های آموزشی STEM یا STEAM یا سایر تکنیک های آموزشی مدرن

۴- اسباب بازی های آموزشی افزایش دهنده سطوح شناختی مخاطب با الگوریتم های پیچیده

۵- فرموله نمودن و تولید مواد اختصاصی دستیابی به ویژگی های خاص. مانند: بزرگ شونده، کوچک شونده، دارای تغییرات فیزیکی و رنگ.

۶- تجهیزات و اسباب بازی های حرکتی و ورزشی

۷- سیستم های نورپردازی، بازی نور و فواره پیشرفته

۸- تجهیزات سرگرمی شهرهای بازی، شهرهای آبی، شهرهای علمی، پیست های اسکی…

۹- طراحی و ساخت:

* جورچین تعاملی پیشرفته الکترونیکی، دارای تعامل تصویر با صدا یا سازه های سه بعدی و با مقیاس درست نسبت به نمونه واقعی جورچین باشد.

* عروسک های مکانیزم دار یا عروسک هایی با ویژگی های مواد خاص

اسباب بازی های با سیستم رهاشونده، معلق زن، پرتاب شونده تا ارتفاع بالا

* مینی تویز با مکانیزم پیچیده و ظرافت و کیفیت بالای عملکرد (و ماژول‌های پیچیده مینی تویز مانند کوک)

* ماکت با عملکرد و مکانیزم حرکتی واقعی (مدل) یا زیرمجموعه های آن.

* ماشین های رادیو کنترلی، امکان کنترل از طریق سیستم WIFI یا پرتوکل های ارتباطی رایج (کنترل از طریق گوشی تحت اندروید و IOS)

* موشک های پرتابی نورافشانی با قابلیت انفجار های چند مرحله ای و نورافشانی چند رنگی

هنرهای تجسمی و نمایشی

هنرهای تجسمی و نمایشی

۱- محصولات هنری و فرهنگی

۲- محصولات نمایشی

۳- تکنیک های نوین طراحی و تولید محصولات هنری جدید

۴- متدهای نوین عرضه یا سفارش سازی محصولات هنری

۵- خدمات تشخیص اصالت و ارزش گذاری سیستماتیک و عرضه محصولات هنری

۶- ابزارها و تکنیک های نوین ارائه هنرهای نمایشی

۷- خدمات جامع و تخصص نگهداری، جابجایی، مرمت، بیمه … آثار هنری

۸- طراحی و ساخت ساز، ابزار موسیقی و ابزار تولید محصولات هنری نوین

گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی

گردشگری، صنایع دستی، میراث فرهنگی

۱- میراث فرهنگی، میراث دیجیتال و میراث طبیعی

۲- خدمات بر پایه وب در حوزه گردشگری

۳- تکنیک های نوین مرمت آثار تاریخی و کتب قدیمی

۴- تکنیک های نوین حفظ و نگهداری آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی

۵- ایجاد بانک ها، کتابخانه ها و داده های مرتبط با میراث دیجیتال

۶- ایجاد و توسعه موزه ها (مجازی، فیزیکی)

۷- تکنیک های ارائه اطلاعات و راهنماها در موزه ها، نمایشگاه ها و مکان های گردشگری (هولوگرام، اپلیکیشن، VRو AR…)

۸- جاذبه های گردشگری انسان ساخت

۹- خدمات مرتبط با توسعه گردشگری از طریق نوآوری و فناوری نوین

۱۰- تکنیک های نوین یا ترکیبی تولید صنایع دستی ویژه و خاص

۱۱- کاربردی سازی صنایع دستی در سایر محصولات مصرفی یا کاربردی

۱۲- تکنیک های نوین افزایش کیفیت، بهبود ویژگی ها و کاربرد صنایع دستی

۱۳- خدمات جامع توسعه بازار، فروش، سفارش گذاری، شخصی سازی صنایع دستی

صنایع دیداری و شنیداری

صنایع دیداری و شنیداری

۱- تولید فیلم، مستند، برنامه های تلوزیونی و اینترنتی

۲- تولید محتوای صوتی و تصویری دیجیتال

۳- تولید انواع انیمیشن (پویانمایی) (انیمیشن VFX  با تکنیک‌ها و روش‌های پیچیده، انیمیشن های سه بعدی، انیمیشن های دو بعدی با تکنیک عمق دهی، …)

۴- پی نمایی (کمیک استریپ)

۵- اپلیکیشن های مبتنی بر انیمیشن یا پی نمایی

۶- سامانه‌های نرم‌افزاری طراحی و تولید انیمیشن

۷- سامانه‌های خدمات گرافیکی مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی هوشمند

۸- تکنیک های نوین تصویربرداری و تصویرسازی مانند VR و AR

۹- بانک های داده تصویر، صدا و جلوه های صوتی

۱۰- جلوه های ویژه تصویری

۱۱- استودیوهای ویژه فیلم برداری و انیمیشن (VR یا استاپ موشن، …)

۱۲- نرم افزارهای هوشمند تولید و تحلیل فیلم نامه و سناریو با استفاده از الگوریتم های روان شناختی، جامعه شناسی و انسان شناسی

۱۳- چهره آرایی و گریم مجازی با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای

۱۴- تکنیک ها و نرم افزارهای طراحی و تولید صحنه و استودیو مجازی

۱۵- ایجاد تکنیک های ثبت و تبدیل داده های اسکنرها و سنسورهای ثبت حرکت و چهره

۱۶- طراحی، ساخت تجهیزات و تاسیسات سینمای واقعیت افزوده (VR)

۱۷- سیستم‌های بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی (Marketing, advertisement, and PR) با ویژگی خاص

۱۸- ارائه خدمت و پشتیبانی از ارائه خدمات زیرساختی تولید نظیر Motion Capture، Motion Control، Real Time Rendering و …

۱۹- سامانه مدیریت و نرم افزار طراحی و راه‌اندازی خط تولید صنعتی (Pipe line) انیمیشن

فناوری یادگیری و آموزش

فناوری یادگیری و آموزش

۱- کیت های پیشرفته آموزشی هوشمندساز

۲- سامانه آموزش و یادگیری و دانش آموزی مبتنی بر اینترنت اشیاء (IoT)

۳- طراحی و ساخت نرم افزارهای آموزشی پیشرفته مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده (AR) واقعیت مجازی (VR) واقعیت ترکیب شده (MR) و واقعیت تعمیم یافته (XR)

۴- طراحی و ساخت نرم افزارهای آموزشی پیشرفته مبتنی بر فنون بازی‌وارسازی Gamification

۵- سیستم­ های جامع پیشرفته تحلیل و ارزیابی بانک های اطلاعاتی در حوزه  (با استفاده از پایگاه­های داده چندگانه)

۶- سیستم­ های پیشرفته آموزش و یادگیری برنامه­ریز و بوت کمپ های آموزشی مجازی

۷- سیستم ­های پیشرفته آموزش و یادگیری حمایتی هوشمند و سیستم ­های هدایت تحصیلی و مشاورین هوشمند

۸- سیستم­ های پیشرفته مدیریت آموزش و یادگیری

۹- نرم­افزارهای پیشرفته آزمون­ ساز و تهیه بانک سوالات

۱۰- سامانه­ های پیشرفته آن­لاین نشر و توزیع محتوای آموزشی

۱۱- طراحی تبلت های ویژه یادگیری

۱۲- سامانه های پیشرفته و نواورانه در حوزه آموزش و یادگیری مجازی

کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی

کسب و کار دیجیتال و فضای مجازی

۱- ارائه خدمات خلاق و نوآورانه با استفاده از بستر وب و فضای مجازی

۲- خدمات و سامانه های هوش جمعی یا داوری جمعی

۳- فضاهای دیجیتال به اشتراک گذاری دانش، تجربیات، مهارت ها، ایده ها، مساله، محصول و خدمات

۴- تولید، مدیریت یکپارچه، نشر و بانک محتوای دیجیتالی و چند رسانه ای

۵- ابزارهای نوین مجازی تبلیغات، بازاریابی، تحلیل بازار، مشتریان، نظرسنجی، بانک داده

۶- فناوری و کاربردهای بلاک چین

۷- برنامه های خاص کاربردی برای حل مشکلات و تسهیل فعالیت های کاربران در وب و موبایل

۸- سیستم های شبیه سازی و تحلیل داده های بزرگ و داده کاوی

۹- خدمات و ابزار دیجیتال تحلیل رفتار، بازخورد و نیازمندی های کاربران

۱۰- الگوهای نوین کسب و کار مبتنی بر فضای مجازی و دیجیتال

۱۱- تولید کنندگان حرفه ای محتوا و داده های انبوه

۱۲- اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

ثبت ایده

به‌منظور ورود تیم ایده‌ها به فرایند پذیرش و رشد لازم است ابتدا از طریق سامانه ایده‌های نوآورانه ثبت شود سپس از طریق مربی‌گری و تعامل مشاوره‌ای، ایده‌ها برای شرکت در مرحله داوری آماده خواهند شد و سپس با تشکیل جلسه داوری و ارزیابیِ تیم و ایده‌ی ارائه‌شده در صورت کسب امتیاز لازم، تیم متقاضی پذیرش خواهد شد.

حامیان شرکت های خلاق

نهایی لوگو مرکز نوآوری-07
لوگو-فوتر-260x300
Iran_presidential_deputy_of_science_and_technology
درباره ما ثبت ایده فانوس