برگزاری افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی

news-thump

آیین افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در سالن همایش های امین در مجتمع دارالولایه در شهر قم، برگزار شد

آیین افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات حوزه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه و حضور دکتر دهقانی معاون علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و دکتر خیاطیان رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفاهی ریاست جمهوری و حجت الاسلام قطبی مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق در سالن همایش های امین در مجتمع دارالولایه در شهر قم، برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق آیت الله اعرافی با اشاره به کاربست ابزار هوش مصنوعی و شناخت مبانی معرفتی آن، از لزوم حضور پرتوان حوزه علمیه با نگاه راهبری عرصه هوش مصنوعی در دنیا سخت گفت.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه ظهر امروز در افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن همایش های امین مرکز مدیریت برگزار شد، اشاره به ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه داشت و افزود: این ستاد خادمی خود را اعلام می کند و تلاش دارد زنجیره ای از کاربست فناوری ها را در عرصه های مورد نیاز شکل دهد.

وی با تأکید بر اینکه ستاد راهبری فناوری های هوشمند جز خدمت گزاری به طلاب چیز دیگری مد نظر ندارد، اظهار داشت: در خصوص تمدنی بودن اسلام آراء مختلف و طیفی از نظریات افراطی و تفریطی وجود دارد یعنی برخی به تمدن ساز بودن اسلام باور ندارند و برخی دیگر حتی دین را جایگزین عقل می دانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اسلام را دارای اندیشه تمدنی دانست و اظهار داشت: این اعتقاد ما است که اسلام نظام های اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی و… دارد و عقل و علم نیز در آن ها تأثیر جالب توجهی دارد؛ به اسلام تمدنی به وجهی معقول و هدایتگر بشر اعتقاد داریم که اختصاص به هزارسال قبل ندارد بلکه امروزه نیز تأثیرگذار است؛ امروز و روزگارهای آینده این ظرفیت در اندیشه تمدنی اسلام وجود دارد که نظام های خود را شکل دهد و از فناوری ها استفاده کند.

وی با اشاره به رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی، آن را در خدمت آرمان های بزرگ و در چهارچوب اندیشه اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: آرزوی بزرگ ما تهیه نقشه جامعی از نیازها، افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های هوشمند است تا نیازهای شناسایی شده پاسخ داده شود و افراد فعال هم کدام در جای درست خود بکارگیری شوند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به برگزاری اجلاسیه کنگره بزرگداشت یکصدسالگی حوزه، توجه به فناوری های نوین و استخدام ابزارهای روز را از دستاوردهای حوزه معاصر دانست و تصریح کرد: علاوه بر اینکه می توان از فناوری های هوشمند در کار حوزوی و علوم و معارف استفاده کرد لازم است که حوزه علمیه راهبر حرکت هوش مصنوعی در دنیا باشد. تلاش های صورت گرفته در غرب نیز نشان می دهد به دنبال مطالعه، شناخت و تعیین چهارچوب برای خود هوشمند مصنوعی هستند.

وی همچنین علاوه بر محور کاربست و استخدام فناوری های هوشمند در علوم و معارف اسلامی، شناخت مبانی معرفتی فناوری را از وظایف حوزه دانست و اظهار داشت: حوزه نشان داده که کارهای بزرگی می تواند انجام دهد که اگر وظیفه خود را کامل انجام دهد پدیده هایی مانند تئوری انقلاب اسلامی از آن بیرون می آید. برای دانشگاه احترام زیاد قائل هستیم و همکاری هایی داریم که ضمن این همکاری ها از آن ها هم استفاده می کنیم. هم افزایی حوزه و دانشگاه در این مسیر نیاز به فعال بودن، انسجام و نقشه راه درست و هدایتگر دارد.

همچنین دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، در حاشیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در علوم و فرهنگ اسلامی گففتندهدف از برگزاری این رویداد این بود که نیازهای فناورانه در حوزه علوم انسانی و اسلامی را شناسایی کنیم.

برنامه دیگر ما این است که در تامین مالی شرکت‌ها و موسسات علمی و دانش‌بنیان متمرکز بر صنایع فرهنگی و خلاق، با رویکردی فعالانه برخورد و از آنها حمایت کنیم. در همین راستا امروز تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه منعقد شد و مقرر شد یک نهاد تخصصی تامین مالی با عنوان «صندوق پژوهش و فناوری حوزه علمیه» بین نهادهای مختلفی که حول حوزه علمیه وجود دارند، شکل بگیرد.

ایشان در ادامه اظهار داشت بالغ بر ۴۵۰ نیاز فناورانه در عرصه علوم انسانی شناسایی شده و از قم به عنوان قطب تولید محتوای علوم انسانی می توان یاد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تلاش حوزه برای استفاده از هوش مصنوعی در فقاهت و اجتهاد نشان‌گر این است که حوزه پنج تا ۱۰ سال آینده را به خوبی بررسی کرده است.

 روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در آیین افتتاح رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار کرد: بشر با مشاهدات خود به دانش و آگاهی رسیده است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های فناوری در صده اخیر موجب اتفاقاتی در عرصه مشاهده ورزی بشر شده است، مطرح کرد: این پیشرفت در نهایت افزایش تعداد و حجم داده‌های زندگی بشر و تقویت ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات را به همراه داشته است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بشر نمی‌تواند به حجم عظیم این اطلاعات ورود کند، عنوان کرد: در همین راستا بشر به دنبال استفاده از ماشین‌های کاوش رفت که این ابزار با فهم در عملکرد مغز انسان به هوش مصنوعی تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی ترکیبی از داده‌های عظیم، ذخیره‌سازهای بزرگ و الگوریتم‌های مغز است، خاطرنشان کرد: فناوری انسان‌ها را از درون تضعیف و از بیرون تقویت می‌کند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در آینده نزدیک طراحی بسیاری از تجهیزات با هوش مصنوعی خواهد بود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه هوش مصنوعی یک ابزار تولید کننده و دارای فکر است، در کم‌تر از پنج سال آینده تمام طراحی‌های تکنولوژی‌ها توسط آن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ورود حوزه به مسئله هوش مصنوعی حاصل آینده نگری است، یادآور شد: تلاش حوزه برای استفاده از هوش مصنوعی در فقاهت و اجتهاد نشان‌گر این است که حوزه پنج تا ۱۰ سال آینده را به خوبی بررسی کرده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از کشورها به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه می‌کنند، ابراز کرد: بشر با هوش مصنوعی توان فکری و ذهنی را توام با توان جسمی و اجتماعی از دست داد و اگر صرفا استفاده کننده هوش مصنوعی باشیم در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف تبدیل می شویم.

وی با اشاره به اینکه نگاه تهدیدی به هوش مصنوعی موجب بروز اتفاقات بدتر و شدیدتری خواهد شد، بیان کرد: باید هوش مصنوعی را یک فرصت بدانیم و در این مسیر با دقت به آینده شناسی توجه داشته باشیم چراکه با هوش مصنوعی می‌تواند فرصت تغییر قدرت‌ها را پیدا کرد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی توانمندی در حوزه هوش مصنوعی در داخل کشور وجود دارند، اظهار داشت: در این عرصه از نظر توان علمی نسبت به دنیا برتری ویژه‌ای داریم.

حجت السلام قطبی در این مراسم به اهمیت نگاه نوآورانه در به همرسانی و تبادل فناوری بین صاحب نیاز و عرضه کننده فناوری پرداختند و سامانه فن دالان را به عنوان سامانه تبادل فناوری عرصه فناوری های فرهنگی معرفی نمودند.

پایان خبر /

15 تیر 1402

لینک خبر
تبادل فناوری
علوم و فرهنگ اسلامی
مدیر حوزه های علمیه
رویداد
سامانه فن دالان
عرصه فناوری فرهنگی
لینک خبر
logo
آفتاب موفقیت اینجا طلوع می‌کند
110 54 311 025 675 55 311 025
5159 206 0993 noavari@dte.ir
قم، میدان روح‌الله، معلم 10 ، فرعی 3
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌سایت متعلق به "خانه خلاق و نوآوری اشراق" می‌باشد.