برگزاری نشست مشترک مرکز ملی اشراق و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم و سازمان نظام صنفی رایانه ای استان
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در نشست مشترک با جواد غلامپور «مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم» و سید حسن هانی طبایی زواره «رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان قم» به معرفی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و ابراز کرد: این مرکز ترکیبی از چند بخش است که هسته مرکزی آن را کریدور میزبانی و رشد تشکیل می دهد که در این مرکز تیم ایده پذیرش می شود و پس از آموزش و انجام مراحل مختلف، به شرکت خلاق تبدیل و دست کم به تاب آوری می رسد.
وی افزود: مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق دارای سه بخش دهلیز خلاقیت (که در این بخش، بوم کسب و کار تکمیل می شود، به این صورت که مشاور، منتور، آموزش و خدمات اولیه به تیم ها ارائه می شود تا بتوانند مدل کسب و کار ایده را تهیه کنند)، دالان نوآوری (که در این بخش در بازه زمانی دو تا چهار ماه بیزینس پلن تهیه می شود) و در بخش سوم و آخر، درگاه کسب و کار نام دارد، مراحل ثبت شرکت و مسائل حقوقی آن و… انجام می شود تا بتوانند به یک شرکت خلاق تبدیل شود.
وی یادآور شد: از دیگر فعالیت های مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، مجموعه رویدادهایی تحت عنوان «کاریزمن» است که جنس ایده ورزی و ایده پردازی است. تاکنون چهار رویداد ملی ایده پردازی «کاریزمن» را برگزار کرده ایم و تا پایان سال جاری نیز برگزاری چند رویداد «کاریزمن» را در دستور کار داریم.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: در این مرکز، حوزه نگاه کسب و کاری به ایده ها کمتر وجود دارد و بیشتر نگاه فرهنگی مد نظر است.
وی گفت: بعد از اینکه تیم ایده ها به شرکت تبدیل شدند، برای دریافت اعتبارنامه شرکت خلاق به کارگزاری هایی مراجعه می کنند تا ارزیابی شوند که مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق یکی از این کارگزاری ها در سراسر کشور و در همه رشته ها است.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: در برای اینکه شرکت ها بتوانند شرکت را به مقصود برساند، به یک سری کمک نیاز دارند و بنا بر کمک مستقیم نداریم، ولی یک سری مدل های مرسوم داریم؛ متناسب با ایده با یک سری از دستگاه ها هماهنگ کردیم که بعنوان پیمانکار شرکت ها شوند.
وی یادآور شد: در صادرات محصولات فرهنگی ورود کردیم و با سازمان های ذیربط مثل مرکز تعاملات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با سازمان توسعه تجارت مذاکراتی داشتیم تا نشان دیدرو (نشان شایستگی صادرات محصولات فرهنگی) را صادر کنیم.
وی با بیان این که اگر نظام بخواهد به توسعه تولید اهمیت بدهد، باید میدان مصرف را توسعه دهد، افزود: یک اتفاق خوب که در برنامه های دولت رخ داد این بود که در صادرات محصولات ایرانی، محصولات فرهنگی و رسانه ای را هم دیده بودند یعنی تیم های ما می توانند تأثیرگذار باشند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، آموزش را از مهمترین نیازهای حوزه فناوری فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: در صدد هستیم که ایده ورزان با نگاه فرهنگی را جذب کنیم و کسب و کار فرهنگی را آموزش ببینند و بتوانند در بازار نقش آفرین باشند، لذا اپلیکیشن مدرسه فانوس را تأسیس کردیم و در کافه بازار قرار گرفته است و حدوداً ۱۵۰۰ فایل آموزشی در این اپلیکیشن قرار دارد و نسخه دوم آن با قابلیت های بسیار، به زودی در دسترس قرار می گیرد.