مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
طراحی، توسعه و کاربست فناوری های فرهنگی

اعتباربخشی شرکت های خلاق

اعتباربخشی شرکت های خلاق

شرکت خلاق

هرگاه واحد فناور بتواند زیر نظر کارشناسان و مشاوران و داوران مرکز، مراحل رسمیّت­بخشی و هویت­مندی خود را تکمیل کرده و محصول یا خدمتش آماده­ی توسعه و تکثیر شده باشد به عنوان شرکت خلاق شناخته خواهد شد.

شرکت خلاق شرکتی است که دست کم دارای شرایط: هویت­مندی، منطق اقدام و دستاورد باشد.

شرکت­های خلاق که پس تایید هیات داوران مرکز نوآوری، از طریق دبیرخانه ستادفناوری­های نرم و هویت­ساز اعتبارنامه شرکت خلاق دریافت می کنند می­توانند به صورت رسمی فعالیت خود را در سطح جامعه توسعه داده و اقدام به تولید و ارائه خدمات تخصّصی نماید.

شرکت خلاق می­تواند در صورت موافقت مرکز نوآوری حداکثر تا سه سال، دفتر مرکزی خود را در ساختمان چند مستاجره مرکز ملی نوآوری مستقر کرده و از برخی خدمات فراگیر مرکز از قبیل مطالعات تکمیلی، اعتبار معنوی، خدمات اسپن­آف، خدمات و طرح­های آرندی و… بهره بگیرد. همچنین انتقال دفتر شرکت به خارج از ساختمان چند مستاجره، مانع دریافت خدمات فوق­الذکر نمی­شود.

 

شاخص­های شرکت خلاق

برای کسب اعتبارنامه شرکت خلاق، لازم است شاخص­های زیر کسب شده باشد.

الف: هویّت­مندی

اسناد بالادستی: اساسنامه، چشم­انداز و بیانیه ماموریت، اهداف و استراتژی،

رسمیّت: شخصیت حقوقی (ثبت)، لوگو و نشان، پروانه فعالیت (نسبت به محصول و خدماتی که نیاز به پروانه دارد)،

مالی: قراردادهای حقوقی و تعیین قدرالسّهم شرکاء، دفتر پلمپ، سیستم حسابداری، حساب بانکی حقوقی،

ساختار: ساختار سازمانی، نفرسازمان و منابع انسانی تخصّصی،

ارتباطات: سامانه ارتباط با مشتریان (تلفنی، اینترنتی)، سایت و پایگاه­های مجازی،

ب: منطق اقدام

نقشه کامل کسب و کار: مدل کسب و کار، طرح تجاری، سناریوهای سه گانه تجاری

ملاک‌های اساسی در منطق اقدام:

  1. ارزش‌آفرین (اقدام فرهنگی) ۲. سودآور (تاب‌آوری) ۳. پایداری و دوام     ۴. تمایز نوآورانه

ج: دستاوردها

  • محصول موفقِ تست شده با قابلیت تکثیرپذیری

الگوی تکثیرپذیری باید ارائه شود: (شبکه و الگوی تولید، شبکه و الگوی توزیع، روش دستیابی به سهم اولیه بازار)

۲-خدمت تعریف شده و آزمایش شده با قابلیت تعمیم­پذیری

الگوی تعمیم‌پذیری باید ارائه شود: (شبکه مشتریان، الگوی ارتباط با مشتریان، روش جذب گروه اولیه مشتریان، سامانه ارائه خدمات)

سطوح شرکت‌های خلاق

شرکت‌های خلاق در سطوح مختلفی قرار می‌گیرد، در یک دسته بندی کلی این سطوح عبارتنداز:

الف سطح تابآوری: هرگاه شرکت خلاق بتواند از محل فروش محصول یا ارائه خدمات تخصّصی، هزینه‌های تمام شده خود را بدست بیاورد و در نقطه سر به سر و در حد زنده ماندن پیش برود، در سطح تاب‌آوری قرار دارد. در واقع در این سطح شرکت از طریق فروش محصول و ارائه خدمات خود می‌تواند سرِپا بوده ولی سودآوری ندارد.

ب سطح سودآوری: هرگاه شرکت از محل فروش محصول و ارائه خدمات تخصّصی علاوه برتاب‌آوری بتواند سود متعارف به دست بیاورد در سطح شرکت سود آور قرار می‌گیرد. به طور معمول منطق بازار به گونه‌ای است که سود شرکت، دست کم باید بیشتر از درصد تورم جامعه باشد یا به قول معروف از محدوه سود بانکی بالاتر باشد.

ج سطح رهبری بازار: شرکت‌هایی که از مرحله سودآوری عبور کرده و ضمن توسعه مستمر، توان الگودهی به بازارهای مشابه دارند و به عنوان یک آرمان و نمونه برتر شناخته می‌شوند، در سطح رهبری بازار قرار می‌گیرند. مثل برخی استارت آپ‌هایی که امروزه دائما به عنوان نمونه در عرصه‌های مختلف از آنها یاد می‌شود. به طور مثال در حوزه فروشگاه‌های اینترنتی از دیجی کالا یاد می‌شود و در حوزه پلتفرم‌های خدمات خرید و فروش از دیوار و کافه بازار نام برده می‌شود. این ها نمونه‌هایی از شرکت‌هایی هستند که در سطح رهبری بازار دسته بندی می‌شوند و در حوزه تخصّصی خود الهام بخش هستند.

شرکت پایدار

شرکت تولیدیِ پایدار، شرکتی است که در فرایندهای زیر به ثبات رسیده باشد:

  1. تحقیق و توسعه ۲. تهیه مواد اولیه تولید با کیفیت  ۴. سهم بازار ۵. شبکه توزیع  ۶. شبکه مشتریان

در مجموع باید شرکت به ثبات نسبی رسیده و سهم خود را از بازار در ظرفیت حداقلی که در سناریوهای تجاری پیش بینی کرده بود به دست آورده و در حال تولید، عرضه و بازگشت سرمایه باشد.

شرکت خدماتی پایدار شرکتی است که در فرایندهای زیر به ثبات رسیده باشد:

  1. سامانه ارائه خدمات حضوری و مجازی سیستم­های ارتباطی و اطلاع رسانی  ۳. جذب گروه هدف  ۴. سیستم­ها و ابزارهای ارائه خدمات  ۵. الگوی نظرسنجی و سنجش رضایت مشتریان  ۶.  گواهی و سرتیفیکت­های معتبر

شرکت­های خدماتیِ پایدار باید در این مرحله سهم خود از بازار در ظرفیت حداقلی که در سناریوی تجاری پیش‌بینی کرده را به دست آورده باشد و در آستانه سودآوری قرار گرفته باشد.

 

روش­های جذب سرمایه

شرکت­های خلاق بر اساس روش­های مختلفی می­توانند سرمایه­های مورد نیاز خود را تامین کنند. برخی از این روش­ها عبارتند از:

  1. تسهیلات بانکی و صندوق سرمایه گذاری­های ریسک پذیر
  2. فروش شرکت به صورت یکجا به سرمایه گذار
  3. فروش سهام و مشارکت در سهام به صورت موردی یا در بازار سهام
  4. جذب سرمایه گذار و شریک تجاری
  5. کراود فاندینگ و روش‌های جمع سپاری در قالب کمک‌های مردمی و خیریه، پیش فروش محصول و…..
  6. تولید و ارائه خدمات به صورت افزایشی و تبدیل سود به سرمایه

 

درباره ما ثبت ایده فانوس